E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 14:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Itron Cyble V2 Vattenmätare M-bus  (läst 18555 gånger)
vattenverket
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« skrivet: 2018-02-12 09:23 »

Hej ! Försökte i helgen sätta upp mätning med Itron Cyble V2 Vattenmätare M-bus kopplad till logger 3030 via M-bus konvertern. När allt till slut var rätt inkopplat var det inga problem att välja mätaren i menyn Seriella enheter Modbus/M-bus. Men vid registreringen finns bara valet volymindex. Jag misstänker att valet flöde behövs. Med valet volymindex hittar man mätaren under menyn mätare och räkneverk i E-logger. Givaren visas även som volymräknare under menyn Givare. Däremot så finns det inga möjligheter att koppla den till en kanal så att man kan se flödet. Den sitter som utgående mätare på vattenverket så flödet var det jag ville se i första hand. Loggern är uppdaterad med senaste programvaran. Har vi någon lösning på detta ? Med vänlig hälsning  Sven-Ulrik
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2018-02-12 10:11 »

Ajdå. Saken är den att Itron Cyble V2 inte har någon parameter för flödet bland M-bus-parametrarna. Tillverkaren ser den som vattenmätare snarare än en flödesmätare. Det enda som går att läsa ut är just "volume index". Det jag kanske skulle kunna göra är att lägga till en egen flödesparameter som varje minut kör differens mellan föregående och nuvarande avläsning. Vad har er mätare för upplösning på räkneverket?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
vattenverket
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2018-02-12 14:04 »

Hej ! Om vi kan få till en graf så skulle jag bli mycket glad. Ligger lite illa till då vi bytte mätare just med tanke på att det var viktigt att kunna se förbrukning och läckage över tid. Just nu har vi ett läckage på ca 8 liter per minut fördelat på 115 fastigheter. Som det är nu så är ekolodet i bassängen den givare som ger den informationen men inte så noga som jag skulle vilja. Jag behöver också kunna sätta upp larm för max förbrukning. IP-only gräver i området och har redan grävt av en huvudledning. På fakturan står det Aquadis+ DN40 G2B 300mm. Levererad av Rickard. Alternativt får vi montera en annan givare på vattenmätaren om det är möjligt. Med vänlig hälsning Sven-Ulrik.
Loggat
vattenverket
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2018-02-12 21:04 »

Hej igen ! Såg att det gick att exportera ut mätarställningen per minut så värdena finns där. Det bästa är naturligtvis om E-loggern klarar att räkna ut värdet per minut så att det går att hantera en graf på samma sätt som andra grafer i E-logger. Minuter, timmar, dagar, veckor, månader osv. Det vi kommer att förlora är realtidsmätningen som vi behöver vid läcksökning. Det talar för en annan givare om det finns det till befintlig mätare. Vill nämna att jag upptäckte flera felaktiga värden i exporten. Se text fil som är med som bilaga. På rad 85 är värdet helt plötsligen 617 kubikmeter. Omkringliggande rader är på 825 kubik. Felet upprepas längre ned på flera ställen i datan. Med vänlig hälsning Sven-Ulrik
Loggat
vattenverket
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-02-12 21:46 »

Hej ! Svarar på mitt eget inlägg. Det verkar inte finnas givare som ger både puls och M-Bus ut. Då vinner ju alternativet M-bus där man får ut aktuell mätarställning hela tiden. Jag misstänker att ärendet hamnar som önskemål om förbättring av E-logger så man kan få upp grafer i E-logger när man loggar med M-Bus. Tacksam för en kommentar.  Med vänlig hälsning Sven-Ulrik.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2018-02-15 09:22 »

Nej, har inte tänkt göra beräkningen "flöde utifrån mätarställningsdiffar" i E-logger utan i Logger 3030 vilket innebär just realtidsmätning. Borde hinnas med nästa vecka.

Angående de felaktiga värdena så är det mest troligt ett överföringsfel mellan vattenmätare och Logger 3030, men jag tycker där borde vara en checksumma som förhindrar sånt, ska titta på det.

Ursäkta sent svar, åkte på ryggskott i förrgår, inte helt bra än men går åt rätt håll.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
vattenverket
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-02-15 16:18 »

Spännande ! Jag ser fram mot en lösning. Krya på dig. //Sven-Ulrik
Loggat
vattenverket
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2018-02-15 20:49 »

Jag måste lägga till en kommentar som inte hör till ämnet men den är för eventuella gäster i forumet. Jag loggar sen 5 år tillbaka det mesta i min sommarstuga med SunLogger 2020, inklusive solfångaranläggning och sen 9 månader tillbaka med Logger 3030 pro i ett vattenverk som förser 115 fastigheter med vatten i ett sommarstugeområde, inkommande flöden, nivå i bassäng, utgående flöde. Är man aningen händig och klarar att koppla in saker så får man otroligt bra koll till en mycket låg kostnad. Logger 2020 och 3030 sitter monterade 48 mil från där jag bor och bara fungerar. I ett supportforum så kommer det ju oftast in frågor om fel eller krav på nya funktioner eller så har man själv kopplat fel. Jag är så nöjd och allt fungerar över förväntan. Sven-Ulrik Strandh.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2018-02-16 18:47 »

Tack så mycket! Trevlig helg!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2018-02-21 10:53 »

Nu finns ny version på ert konto under E-logger->Inställningar->Konto. Efter installation av den skall det gå att lägga till flöde för vattenmätaren i panelen "Seriella enheter Modbus/M-bus" under E-logger->Instälningar->Givare. Jag antar att värdet kan hoppa lite vid låga flöden beroende på hur loggerns avläsning kommer i förhållande till mätarens egen uppdatering. Tyvärr går det inte medelvärdesbilda när avläsningar sker såpass glest, då blir uppdateringsintervallet lidande.

Har även korrigerat felet med checksumma vid felavläsning av mätaren (och annan M-busavläsning), koll av checksumman fanns, men istället för att inte uppdatera värdet så kom ett skräpvärde in.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
vattenverket
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2018-02-28 22:30 »

Hej ! Mycket glad för det ! Törs jag installera den på distans, 48 mil, eller ska jag vänta tills jag är på plats ? Med vänlig hälsning Sven-Ulrik
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2018-03-01 07:41 »

Hej! Du måste dessvärrre vänta om du inte har nån springare på plats. Det här är en sådan uppdatering som innehåller förändringar som nollställer loggern, så den kräver att man går in i inställningsmenyn på loggern och väljer driftläge E-logger, och sen gör en ny hopkoppling med webbtjänsten där man anger dess id i webbtjänsten.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
vattenverket
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2018-04-08 19:10 »

Tack för den nya grafen ! Det var precis vad jag önskade. Har nu data sen den 29:e mars. Med vänlig hälsning Sven-Ulrik
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2018-04-09 12:28 »

Roligt höra att det fungerar!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
vattenverket
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2018-04-19 22:16 »

Hej ! Behöver en liten buggrättning. Klockan 00.01 varje dygn beräknas förbrukningen till 0 liter per minut, Hämtat från översikten. Det är inte sant då jag vet att vi har ett konstant läckage i området på cirka 7 liter per minut. Misstänker att det även påverkar grafen. Med vänlig hälsning Sven-Ulrik Strandh.
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!