E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 11:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: L3030 - Lite nyfiken på när nästa programvara finns för nerladdning?  (läst 4883 gånger)
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« skrivet: 2018-02-07 11:35 »

Hej

Sett i manualen att det finns flera ”Goa” nyheter i programvaran för L3030.

180202 Stöd för extern oled text-display på 4x20 tecken via onewire - sätt upp extra display på avstånd från Logger 3030 för att hålla koll på mätvärden och larm.
180202 Möjligt skriva till extern display via HTTP-anrop.
180116 Stöd för IO-kretsar Dallas DS2406, DS2408, DS2413 - smidigt sätt få fler digitala in- och utgångar, var som helst i givarnätet.
171218 Möjligt stänga av dhcp och istället göra statiska ip-inställningar (ip-adress, subnet mask, gateway, primary/secondary dns) i inställningsmenyn i Logger 3030.

När kommer den att finnas tillgänglig för nerladdning?

Tänkte prova detta med att styra saker på lite längre avstånd genom att använda Dallas DS2406.
Även detta med en extern display verkar intressant, den du testat på var finns den displayen att få tag på?

mvh Peo.
Loggat
rca1959
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2018-02-07 20:51 »

Godis!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2018-02-08 11:06 »

Svårt säga, men på nån vecka skulle jag tro.

Displayen går inte köpa färdig, den finns inte mer än som skatbo på mitt skrivbord (och snart vid min ytterdörr). Eventuellt kommer en färdig produkt. Men det blir ganska dyrt, bara displayen kostar runt 200 kr exklusive moms i inköp om man köper 50 st, och så tillkommer kretskort med kringkomponenter för bussen, låda, vinst och moms. Så jag antar att utpris för färdig produkt blir minst 500-600 kronor inklusive moms. Och då är frågan hur mycket intresse som finns?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2018-02-08 14:51 »

Tackar för svaret, ser fram mot när den finns tillgänglig.

Angående displayen så tycker jag 500 – 600 kr för en färdig produkt inte är någon jätte kostnad, om man vill ha den funktionen så  tycker jag det är helt ok.

Jag var väl inne på att försöka fixa fram delar till en extern display själv.
I den beskrivning om extern display som omnämns i L3030:s manual så nämns 12 volt som drivspänning, men söker man på nätet om "1-wire displayer" så verkar de drivas med 5 volt. Det var därför jag frågade om vilken display du testat på.
« Senast ändrad: 2018-02-08 15:11 av Peosn » Loggat
rca1959
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-02-08 15:12 »

Pris OK!
Loggat
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2018-02-09 16:15 »

Mycket intressant!
Frågan är också vilken storlek är det på denna display?
Skulle vara tufft att sätta upp displayen nånstans vid ytterdörren så man kunde se hur mycket solcellerna producerade, till exempel.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-02-12 09:03 »

Roligt att visst intresse verkar finnas!

Jag var väl inne på att försöka fixa fram delar till en extern display själv.
I den beskrivning om extern display som omnämns i L3030:s manual så nämns 12 volt som drivspänning, men söker man på nätet om "1-wire displayer" så verkar de drivas med 5 volt. Det var därför jag frågade om vilken display du testat på.

Det var ett tag jag kollade vad som fanns färdigt i form av 1-wiredisplayer, men då hittade jag bara bakgrundsbelysta lcd-displayer som dessutom knappt gick att köpa. Lcd är inget jag själv vill ha efter att ha sett oled, oled har helt överlägsen skärpa och betraktningsvinkel (bilderna i manualen gör den inte rättvisa).

Anledningen till att vi kör 12V och inte 5V på tillbehör till loggrarna är att med långa kablar blir det spänningsfall och då är 5V ett dåligt utgångsläge.

Frågan är också vilken storlek är det på denna display?

Yttermått på själva displayen är 92x32 mmm (blir förstås lite större med kretskort och låda), aktiv yta 70x21 mm. ca 5 mm höga tecken, 4 rader á 20 tecken.

http://www.newhavendisplay.com/nhd0420cway3-p-7829.html

Skulle vara tufft att sätta upp displayen nånstans vid ytterdörren så man kunde se hur mycket solcellerna producerade, till exempel.

Jo precis, jag har själv en logger sittandes i värmecentralen/tvättstugan där jag sällan ser den, så har velat ha en väl synlig display som alltid är igång just vid ytterdörren för att se hur kallt det är, vind, nederbörd, elförbrukning (har vi stängt av spisen?) och ev. larm.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!