E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 18:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nexa  (läst 8727 gånger)
rca1959
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« skrivet: 2018-01-17 14:35 »

Tänkte köpa några Nexa NEYCR-1500 (strömbrytare) och prova lite.

Är det någon som har erfarenhet av dessa eller liknande Nexa?
Loggat
rca1959
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2018-01-18 17:45 »

Nu blev det Telldus 312537 som Kjell hade kampanj på. Bryter 3680W.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2018-01-19 16:17 »

Berätta gärna hur de fungerar!

Tror inte det spelar nån större roll vilka man väljer. Jag har ett par olika sorters Nexa själv och de fungerar likadant. Det enda jag kan störa mig på lite är att de klickar till ganska högljutt i omslagsögonblicket.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
rca1959
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2018-01-19 17:49 »

Sitter och provar lite. Än klickar det inte. Har parat en fjärrströmbrytare, Telldus 312537, till knapp ett på fjärrkontrollen. Fungerar med fjärrkontrollen. Har ännu inte fått nåt klick via e-logger.

Inställningar > Utgångar > Ny trådlös utgång > Namn Nexa 1, Utgångstyp Nexa, Huskod A, Kanalkod 1

Håller på att prova mig igenom olika kanalkoder.

Fråga: Om jag klickar på ändra på utgången Nexa 1 kan jag bara ändra namnet, inte huskod och kanalkod. Måste man skapa ny/radera för att få ny kanalkod?

Skall aktivera de andra två fjärrströmbryarena för att öka chansen till träff.

Kan ju också vara att dom inte är så kompatibla som jag trodde.
Loggat
rca1959
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-01-19 18:32 »

Har provat igenom alla på huskod A, Kanalkod 1-16. Provat B1 och C1.

Den här sidan får mig lite bekymrad.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/smarta-hem/fjarrstyrning/433-mhz-fjarrstrombrytare

Tryck Ctrl F och sök på huskod.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2018-01-19 20:37 »

Din fjärrkontroll sänder förmodligen med Nexa protokoll 2. Du behöver para ihop fjärrströmbrytarna med Nexa protokoll 1, gå till E-logger utgångar och använd "på"-kolumnen för att para mot den trådlösa utgång du skapat.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
rca1959
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-02-06 14:25 »

Gick tyvärr inte.

Vet någon om denna kan fungera:

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/433-mhz/fjarrstrombrytare/utanpaliggande-brytare/nexa-sjalvlarande-fjarrstrombrytare-2300-w-2-pack-p50286
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2018-02-06 18:52 »

Hej!

Jag har ett några sådana Nexabrytare plus ett antal andra varianter av Nexa som jag kör mot Telldus live, har gjort så i väl tre år. Har funkat jättebra.

Jag gjorde nu en snabbtest med en sådan brytare som du länkat till och L3030 via e-logger.

Det går att få den att funka. Fick den att funka om jag först lärde brytaren med hjälp av en fjärrkontroll som har samma kod som e-logger är inställd på.
Men då fick jag använda en äldre fjärr som har vridrattar för huskod och kanal A1-D3.

Jag har för mig att jag förra sommaren testade detta med ”Nexa brytare” och L3030, att det då gick att ange en godtycklig huskod samt en kanal och sen använda ”På” knappen när brytaren är satt i inlärningsläge för att lära brytaren just den koden. Men nu när jag testade detta med tre olika typer av Nexa fick jag det inte att funka. Möjligt att jag gjorde något fel vid denna snabbkoll, får prova igen... 

Har även en Telldus 312537 i kartong, men den har jag inte fått att funka mot e-logger.
Loggat
rca1959
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2018-02-07 09:25 »

Tack!

Har funderat på att hitta en äldre "omodern" fjärrkontroll som bara använder protokoll 1.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2018-02-07 09:54 »

Jag testade precis med en Nexa EYCR-2300 enligt följande:

1) Under E-logger->Inställningar->Utgångar, klicka "Ny trådlös utgång", välj huskod och kanalkod och spara.
2) Tryck självprogrammeringsknappen på Nexa EYCR-2300 så att lysdioden börjar blinka.
3) Under E-logger->Inställningar->Utgångar, klicka "På" för den utgång som just skapats i utgångslistan. Nu klickar reläet till i EYCR-2300 till några ggr (ev. ansluten lampa blinkar på-av-på-av).

Det verkar dock som att parningsproceduren inte är hundra. Jag får ibland trycka "På" flera gånger för att parningen skall "ta". (Samma sak vid av-hopparning, får ibland trycka "Av" flera gånger för att det skall kopplas ifrån.)

Men när det väl är hopparat så fungerar "På" och "Av" varenda gång.
« Senast ändrad: 2018-02-07 10:10 av Andreas » Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2018-02-07 11:01 »

Om man som du skriver Andreas klickar flera gånger på "På" så går det att para ihop brytaren med den kod som är skriven i e-logger. Sen verkar det funka 100:a varje gång, har testa på några fler varianter av Nexas brytare.

I går när jag testade att para ihop brytaren med e-logger koden så troligen klickade jag bara en gång på "På" och sen på "Av" när inget hände och upprepade detta flera gånger.

Vet man bara om att man ska klicka flera gånger på "På" vid parning så är det helt ok..

Något av den instruktionen som du skrev här borde kanske vara med i manualen, det står inte så mycket om detta under rubriken "Att lägga till trådlösa brytare".
Loggat
rca1959
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2018-02-07 20:50 »

Skall prova!
Loggat
rca1959
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2018-02-17 21:30 »

Funkar  Leende (smiley)

Dock står det inte EYCR-2300 på förpackningen, det står EYCR-2. I "manualen" står det EYCR-2300/250 receiver. Tänk att det fanns en manual! Manualen känns att den är skriven av en icke i Manualfackområdet kunnig kines som robotöversatts...... Suck, jag som växte upp med HP:s manualer till HP-21, HP-25C m.fl.

Glad att det fungerar!!!!

Det som fungerade var på, på, på  boom! Precis som Andreas sa, blinkade det några gånger.
« Senast ändrad: 2018-02-17 21:31 av rca1959 » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2018-02-19 14:40 »

Tack så mycket för att du bekräftade att det fungerar med dina Nexa-brytare!

Provade du även nåt mer med brytarna "Telldus 312537"?

Och jo, nästan allt var bättre förr.  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
rca1959
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2018-02-24 15:22 »

Har gjort ett par försök till med Telldus utan framgång.
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!