E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-17 01:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Temperaturloggning och styrning av värmepump  (läst 10695 gånger)
puffarius
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« skrivet: 2018-01-04 16:17 »

Hej Behöver goda råd kring temperaturloggning  och styrning av värmepump

Har ett hus på tomten som via 30m kulvert är uppvärmt med en IVT –värmepump.
För att ha koll på temperaturen  i lilla huset har jag en en 3-tråds temperaturgivare kopplad  till logger 2020 via en 4-trådig ca 30 lång markkabel.


Jag vill nu ha bättre styrning av värmepumpen och önskar koppla in en rumsgivare
( specialtillbehör för IVT ) i lilla huset. Rumsgivaren skall kopplas med två trådar och anslutas till värmepumpen .

Nu till problemet: Jag har 4 trådar i markkabeln jag behöver  5 trådar.

I webbshopen hittar jag rumsgivaren PT 1000  som kopplas med 2 trådar som dock  måste kompletteras med högtempsmodulen HTMIQ .

Frågan är kan jag på befintlig 4-trådig  markkabel  koppla in en temperaturgivare (PT 1000) för 2 trådar för att logga temperaturen  och samtidigt ansluta en 2-trådig rumsgivare för att ”styra ” värmepumpen?

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2018-01-04 20:52 »

Jättebra att du vill koppla in en rumsgivare till värmepumpen, det är verkligen något jag kan rekommendera, att reglera på utomhustemperatur är aldrig en bra idé.

Dock är det omöjligt svara på om givarsignalerna går att lägga i samma kabel utan att veta hur IVT:s rumsgivare kommunicerar över kabeln. Det måste du fråga dem. Men gissningsvis kan det bli svårt. Störningar på innegivaren som reglerar värmepumpen vill du inte ha.

Om du sen ska göra detta ska du inte byta 3-tråds temperaturgivaren mot PT1000+högtempmodul, istället skall du köra 3-tråds temperaturgivaren i tvåtrådsläge. PT1000 ska du bara använda för mätning av riktigt låga eller höga temperaturer.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
puffarius
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2018-01-04 21:57 »

tack för svar men du måste vänligen berätta för mig hur jag kopplar en 3-trådsgivare på 2 trådar.


fråga 2  så här står det på på Webbshopen.
"Rumsgivare PT 1000. Tvåtråds temperaturgivare passande till Logger 2020:s högtempmodul HTMIQ (Kan inte anslutas direkt till Logger 2020)Passande för mätning inomhus i temperaturintervallet -35 till +70°C."

fråga 3 finns det någon trådlös temperatur givare som kan användas ihop loger 2020 på ca 30 meters avstäng.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2018-01-05 07:41 »

Hej.

För det första tror jag inte att IVT använder PT1000 till sina värmepumpar, det måste du kolla med dem.
För det andra så blir ju värmepumpen inte hjälpt av att du kopplar in en rumsgivare till Logger 2020...
Så, du måste köpa en IVT rumsgivare och ansluta den till värmepumpen direkt om den skall kunna styra värmen till huset, och då styr den dessutom värmen inte bara till gårdshuset utan även till huvudbyggnaden (om du inte har en separat shunt till gårdshuset och låter värmepumpen arbeta med dubbla huskurvor).
För att köröa en tretråds givare som tvåtråds så lägger man ihop "GND" och "+5V" och ansluter dessa till GND på tvåtrådsingången på loggern, dataledaren sätts på "DATA" på tvåtrådsingången.
I praktiken så måste du göra sammankopplingen ute i gårdshuset för att bara nyttja två av trådarna i din fyrledare.
Det står säkert mer om detta i  manualen här uppe till höger.
Man måste radera minnet i loggern om man flyttar givare mellan ingångar.

Huruvida det fungerar eller ej kan itne heller jag svara på, det beror dels på hur IVT läser av sina givare, och om kommunikationen på logger 2020 kan inducera felspänningar på IVT:s två trådar i fyrledaren, det kan i så fall ge felvisning i värmepumpen.
Loggat

puffarius
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-01-23 11:01 »

Hej tack för svar. Tar upp tråden igen efter några veckors frånvaro. Gårdshuset har en helt separat värmepump IVT C6 som via kulvert förser huset med värme. Min förfrågan gäller om jag kan koppla in IVT Rumsgivare i gårdshuset via en 30 meter lång 4- trådig kabel till värmepumpen och att i samma kabel montera en temperaturgivare i gårdshuset som kopplas till Logger 2020?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2018-01-23 22:49 »

Det går troligen dåligt med logger 2020 + högtempodul + IVT:s givare i samma kabel. (Vår högtempmodul läser av givarna med en rätt hög frekvens som kan störa rumsgivaren för IVT)
Det är omöjligt att säga om en tvåtrådskopplad Dallasgivare kommer att fungera med en IVT-givare på samma fyrledare, tyvärr.
Allt beror på hur de läser av sina givare (kan störa våra givare) och hur känslig deras ingång är för yttre störningar (vår givare kan störa deras).

Det KAN alltså gå köra deras givare tillsammans med en tvåtrådskopplad dallas 1-wire-givare, men det går inte garantera.
« Senast ändrad: 2018-01-23 22:52 av Rickard » Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-01-25 19:38 »

Jo precis högtempmodulen är störkänslig.

Men det jag ville ha sagt är att det är en dålig idé att använda PT-1000 för att mäta rumstemperatur, det är en både trassligare, dyrare och sämre lösning (kräver kalibrering) än dallas onewiregivare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!