E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-16 13:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Itron Flödesberäkning i logger  (läst 16512 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« skrivet: 2017-12-19 06:15 »

intron har ett flöde på 0.164 m3/h i displayen = 2.73l/m inte 0.1 l/m.
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-12-19 23:43 »

0,164 m3/h, det är då i teckenfönstret som sitter inbyggt i själva energimätaren, korrekt?

Visas 0,1 l/m både i teckenfönstret i Logger 3030 och i webbtjänsten?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-12-20 06:07 »

Ja på båda frågorna
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-12-20 14:42 »

Jag förstår. Jag har lagt till stöd för Actaris/Itron CF Echo II i mjukvaran, men aldrig provkört energimätaren med flöde. Däremot har Rickard testat mjukvaran med flöde, så det är lite märkligt att han inte sett att det är fel. Har du en sån här mätare inkopplad fortfarande så du kan testa Rickard? Jag hinner tyvärr inte titta på mjukvaran innan julhelgen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2017-12-21 14:31 »

Jag återkommer till detta efter julhelgerna.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-12-21 16:16 »

Tack för det, och må tomten vara snäll
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2017-12-22 06:58 »

Jag har ny dator på jobbet, med allt vad det innebär i form av installationer och problemlösning för att få allt att lira, dessutom håller vi på att slutföra flytten från min dedikerade server till molnet av alla mina hemsidor, jag har en kille på webbhotellet och en kille här hos mig som arbetar med de sista sakerna som krävs för att allt skall komma på plats, samtidigt som jag liksom alla andra skall börja förbereda för julen (20 pers hos oss på söndag).
Att serverflytten görs nu är "inte mitt fel", vi började före semestern, men det har dragit ut på tiden tills jag var tvungen att ge dem en deadline till jul... Detta eftersom jag förlorar intäkter från annonserna p.g.a. blandningen mellan http och https-sidor på mina sajter.
På dagens schema har jag allt som har med webbshoppen/packning/leveranser att göra (Bland annat min andra leverans av varor till Israel!), konsultstöd så länge han vill vara kvar här, vi skall bland annat uppgradera alla tre forum till en ny portalmjukvara, nåt som inte gjorts på många år - så jag är lite nervös för hur det skall gå, och dessutom skall jag bolla sånt som inte funkar riktigt som det ska med killen på webbhotellet.
Kanske måste jag också köpa ett nytt annonshanteringssystem och installera det för att få det att fungera efter flytten (Kan inte logga in i admin p.g.a. föråldrad mjukvara (inte kompatibel med nya php).
Vid middagstid skall dottern hämtas på flygplatsen 9 mil bort.
Jag säger inte att jag inte kommer att koppla upp testriggen och köra testerna som krävs, men jag kan inte lova något, det tar mig ca 1-2 timmar att göra det och verifiera resultaten.
Jag klagar inte, det är spännande med allt nytt, men vill förklara att det inte är så att jag redan gått på julledigt och struntar i mina kunder eller kundsupporten, senaste 2 veckorna har jag nog jobbar 6 dar i veckan (10-14 timmar/dag vardagar).
Om det inte blir idag skall jag försöka under någon av mellandagarna.
« Senast ändrad: 2017-12-22 07:06 av Rickard » Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-12-22 07:15 »

Ja du har en del att stå i... Ta det lungt så du överlever helgerna.
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2018-01-17 21:01 »

Nu har jag hunnit titta på hur det är gjort och ja det ser ut som om det inte var korrekt beräkning, har ändrat och det kommer med i nästa uppdatering (borde bli klar inom några veckor). Så får du prova och se om det verkar rätt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2018-01-17 22:26 »

Tackar. Väntar med tillförsikt
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2018-02-05 12:41 »

Nu har jag lagt upp en ny version på ditt konto under E-logger->Inställningar->Konto. Prova gärna uppdatera till den och se om flödet verkar stämma bättre. I och med att jag inte har någon energimätare inkopplad själv blir det osäkert.

Uppdateringen nollställer minnet i loggern så du måste gå in i inställningarna i Logger 3030 och ställa om driftläge till E-logger efter uppdateringen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2018-02-05 19:57 »

Jupp det stämmer tackar och bockar...men

Två givare fick spunk en givare blev ihopblandad (i e-logger) med el-förbrukningen och den andra som är en PT1000 visar 283 garder ute. Båda visar rätt i givarlistan inkl displayen
« Senast ändrad: 2018-02-05 20:02 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2018-02-06 06:26 »

Det löste sig med att jag tog bort givaren från kanalen för att senare lägga tillbaka den. Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2018-02-06 08:00 »

Tack så mycket för att du testade!

Tråkigt med givarhopblandningen, det verkar ju som om det är något som kan mappa fel när loggern nollställs, får försöka forska i det. Toppen det i alla fall löste sig med att knyta om givare med kanal.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2018-03-30 18:49 »

Hoppar tillbaka, jag kan inte välja flödeskanal i beräknande kanal från Itron ModBUS.
Den är tänkt att användas till solvärmepanelerna (50/50 glykol)
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!