E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-23 15:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Itron Flödesberäkning i logger  (läst 16716 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2018-04-03 11:28 »

Vilken typ av beräknad kanal är det du försöker skapa?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2018-04-03 12:09 »

Effekt från solfångare
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2018-04-09 12:32 »

Du menar "effekt från temperaturer och flöde", men är det inte precis det du får ut från energimätaren?  Va?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2018-04-09 19:55 »

 Tunga jo riktigt..men jag kan inte skapa en beräknande kanal för det finns ingen kanal för flöde säger e-logger. Ledsen
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2018-04-11 08:56 »

För att Andreas skall förstå så måste du kanske förklara varför det inte räcker med den av värmemätaren framräknade effekten, vad skall du med en egen beräkning till?
OM jag tolkar dig rätt så vill du att flödet från värmemätaren skall vara definierat på precis samma sätt som vilken annan flödesmätare som helst i webbtjänsten, så du kan använda det flödet till andra beräkningar än det som värmemätaren redan gör?
Det ser jag som ett rimligt önskemål, även om även jag har svårt att se vad du skall använda det till.
En förklaring kan ju t.ex. vara om värmemätaren visar xx% fel med 50% glykol, vet man hur mycket det påverkar effektvisningen så kanske man kan göra en mer rättvisande beräkning själv med utgångspunkt från flöde och deltaT + faktorn för felvisningen som glykolen orsakar.
Är det ditt skäl?
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2018-04-11 19:59 »

Ja, Rickard din tolkning är riktig, ber om ursäkt för det Andreas...

Det som förbryllade mig var, varför jag iinte kunde använda den flödeskanal som redan finns definerad i e-logger från värmemätaren? Därav min fråga.
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2018-04-12 09:03 »

Så det går inte att ange värmebärarens värmekapacitet i nån meny i Itron CF Echo II? Märkligt i så fall, det borde de kunna ordna enkelt.

Jag ska titta på den där flödeskanalen i E-logger vid tillfälle.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2018-04-12 09:07 »

Det går bara göra med programmeringsverktyget och tillverkarens inloggning, av förklarliga skäl.   Med glimten i ögat (blinkande)
Som regel sitter ju dessa mätare som debiteringsmätare.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2018-05-02 19:21 »

Nu bör du kunna välja flödeskanalen från Itron CF Echo II i beräknad kanal för "Effekt från två temperaturkanaler och flödesmätare".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!