E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 17:08 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Uppkoppling av Logger 2020  (läst 13693 gånger)
Siljansv.
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« skrivet: 2017-12-18 20:16 »

Jag har försökt att koppla upp Logger 2020. Jag kommer så långt att jag anger Klient-ID och det ser ut att gå bra. När jag är inne på min sida står det privat abonnemang. Därefter ska jag lägga till givare, då går det inte mer. Därefter har den tappat kontakten.

Jag har provat att nollställa minnet ett par gånger och registrerat på nytt, men med samma resultat.

Jag började att koppla in loggern bakom min router och flyttade den sedan direkt till min fiberbox. Samma resultat....Jag ser att den först hade det ip mitt lokala nät går ut ifrån, och att den sedan fick en egen adress. Just nu ser det ut så här.

Klienttyp
Logger 2020 version 150219
Senaste IP
87.236.90.188

Vad ska jag mer testa?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-12-18 21:57 »

1) Om du går in i inställningsmenyn i Logger 2020 under Driftläge, står där E-logger?

2) Vad händer när du startar om loggern, går den igenom igenom uppkopplingen mot nätet med steg 1-6 utan problem?

3) Om du går in i E-logger och klickar inställningar->givare och sen "uppdatera givarlista", fungerar det eller får du något felmeddelande?

4) Vad får du för felmeddelande när du försöker lägga till givare?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Siljansv.
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-12-19 14:11 »

1) Om du går in i inställningsmenyn i Logger 2020 under Driftläge, står där E-logger?

japp

2) Vad händer när du startar om loggern, går den igenom igenom uppkopplingen mot nätet med steg 1-6 utan problem?

japp

3) Om du går in i E-logger och klickar inställningar->givare och sen "uppdatera givarlista", fungerar det eller får du något felmeddelande?

FEL: Kunde inte ansluta till klienten, kontrollera att den går och är inkopplad till internet (Timeout).

4) Vad får du för felmeddelande när du försöker lägga till givare?

kan ju inte ens komma dit.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-12-20 00:09 »

Knepigt! Det låter då som om det är något hos din operatör som gör att anropen tillbaka till loggern inte fungerar. Vad har du för operatör? Har du möjlighet att prova koppla upp loggern hos någon granne/bekant som har annan operatör för att se om det faktiskt är hos operatören problemet ligger?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2017-12-20 07:13 »

Annars, vid nätverksproblem är ett bra tips att starta om eventuell fiberswitch, router och logger.
För mig har det oftast varit routern som behöver en omstart för att den av någon anledning blockerar.
Ansluta den direkt till fiberbox går väl inte Andreas, den måste väl anslutas till en Router med DHCP aktiverat?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-12-20 14:46 »

Det går nog i de flesta fall bra att ansluta en logger direkt till fiberkonverteren eftersom operatörerna oftast har en dchp-server i andra änden för att tillhandahålla abonnentsipadressen. Och hade det saknats dhcp-server hade loggern fastnat på steg 1/6 vid omstart, och det är inte problemet här.

Jag är osäker på hur mkt intelligens det finns i fiberkonvertern och om det gör nån skillnad att starta om den, men sjävklart bör man prova att starta om den så det är ett bra tips!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Siljansv.
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-12-21 10:38 »

Jag ska se om jag kan ta den till jobbet i stället och se om det blir bättre. Jag har Universal via ett Zitiusnät. Som sagt provade jag att stoppa i den direkt i fiberboxen, och jag har upp till tre adresser tillgängliga, så jag fick mycket riktigt en adress utan problem. Jag använder bara två sen tidigare, en till IP-telefonin och en till min vanliga router. Jag vet att Zitius har haft diverse problem med deras Core-switchar, bland annat fick inte kunderna IP-adresser ett tag. Men jag trodde allt var löst nu. Jag får återkomma.
Loggat
Siljansv.
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-12-22 09:42 »

Nu har jag tagit den till ett ställe där dom har Telia ADSL. Det är exakt samma resultat. Jag ser att den kopplar upp sig eftersom rätt ipnummer syns när jag är inne på Konto-sidan, men när jag ska uppdatera går det inte.

Kan det vara något fel på mitt konto?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2017-12-23 17:18 »

Mycket märkligt, har inte stött på något liknande förut. Nej det finns inget på kontonivå som kan bli fel så. Jag funderar om det kanske kan vara något i svaret från loggern som inte gillas. Hur många givare är anslutna till loggern?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Siljansv.
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2017-12-23 17:20 »

Endast en givare är ansluten
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2017-12-23 17:21 »

Så det du ser i teckenfönstret är de två interna elmätaringångarna och så en enda temperaturgivare?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Siljansv.
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2017-12-23 17:29 »

Japp, och tempgivaren visar korrekt temp.
Loggat
Siljansv.
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2017-12-25 10:56 »

Nu har jag fått igång det  Leende (smiley)

Det fungerade när jag kopplade ur tempgivaren och nollställde. Sen kopplade jag upp utan givare, och då gick det.

Därefter kopplade jag in givaren, uppdaterade och allt ser bra ut.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2018-01-03 13:37 »

Bra att det löste sig.  Leende (smiley)
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!