E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 03:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Styrning av WIFI strömbrytare  (läst 3034 gånger)
Sven-Ulrik
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« skrivet: 2021-12-13 17:14 »

Hej ! har en Logger 3030 som styr värmen i vår husvagn och det fungerar perfekt. Styrningen sker med hjälp av en Nexa-brytare. Nexa är lite ute men jag hade 20 st liggande i en kartong. Jag har sen många år en 2020 på öland som enbart mäter. Där har jag behov av att styra en elpatron, egentligen styra en 3-fas actuator som styr en elpatron. Jag ser nu att Logger 1010 kan styra brytare från Shelly. Min fråga är: Var får man tag i Shelly brytaren (relät) ? Är det lika enkelt att sätta upp en Shellybrytare som att sätta upp en Nexa ? Jag vill styra mot aktuell tempertur i huset.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-12-14 08:42 »

Hej!

Tanken är att Energibutiken skall ha utvalda produkter av Shelly i lager framöver, men i nuläget får man köpa dem på annat håll, du får fråga Google.

Det är lite mer meck att sätta upp en Shelly än en Nexa. Du behöver ha en wifi-router och sen koppla upp Shelly-brytaren mot wifi-routern via en app från shelly som installeras i mobilen. Sen behöver du sätta en fast ip-adress-reservation för Shelly-brytaren i routern så att brytaren inte får ny adress vid ev. strömavbrott. Sen går du till E-logger->Inställningar->Utgångar och skapar en HTTP-utgång såsom beskrivs i manualen för Logger 1010. Nu kan Shelly-brytaren styras från styrfunktionen i loggern.

Säker på att du vill ha det trådlöst? Värmen i huset är kanske inte så viktig utan mer av karaktären kondensvakt? Annars hade jag valt trådbundet till att styra värme. Antingen via reläutgång eller DS2406-onwire-utgång kopplad mot SSR.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sven-Ulrik
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-12-21 19:05 »

Min beskrivning var lite förenklad. Jag vill styra ned temperaturen i sommarstugan för att spara el. Har 2 shuntstyrningar för vatten till golvvärme i 2 hus men det går inte att ställa lägre temperatur än 10 grader där. Med tanke på elpriset så vill jag kunna ändra minsta innetemp till ett lägre värde. Det går att göra på flera sätt. Genom att koppla in motstånd och lura inomhusgivarna. Problemet är att ju mer avancerat jag gör systemet ju mindre förstår resten av familjen hur det fungerar. Att koppla in shellyn i serie i ett vägguttaget från shuntstyrningen till 3-fas relät som nu styrel elpatronen är en lösning som gör att man ser vad som sitter där. Jag har även en backup i form av en annan elpatron om det skulle bli för kallt där. Tack för din fina beskrivning. Det du beskriver har jag koll på.

Det jag egentligen var ute efter är hur kommandoraden i loggern ser ut som man ska skicka Shellyn, brytare av, brytare på. Det kanske inte är den support du ska behöva ge men det är värdefull information som nog många är intresserade av. Att kunna styra och mäta via WIFI ger ju möjlighet att kunna styra på mycket längre avstånd så länge man har täckning i sitt lokala nätverk. Mitt nästa projekt är i Österfärnebo där vi bygger ett nytt hus på en gammal gård och där är det stort avstånd mellan byggnaderna. Har redan byggt ett WIFI nätverk med täckning men svårt att dra kabel för 1-Wire. Nästa önskemål är därför temperatur och fuktgivare via WIFI. Jag har 3 logger, en i ett vattenverk, nu och dom används primärt för att samla in mätdata. I undantagsfall så vill jag kunna använda dom för styrning. De är mycket stabila och hänger sig aldrig. Mvh Sven-Ulrik.
« Senast ändrad: 2021-12-21 19:15 av Sven-Ulrik » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-12-31 14:43 »

Hej!

Klokt tänka på att det skall vara begripligt för någon fler än dig själv...

Jag ger självklart support på allt som jag kan bistå med. För kommandorad till Shelly finns redan ett exempel i manualen, i avsnittet "HTTP-utgångar (M2M)", under "Exempel på definition POST för Shelly wifi-brytare" står:

Kodstycke:
192.168.1.22/relay/0!turn=%o

Och där byter du då förstås ut "192.168.1.22" mot ip-adress på aktuell strömbrytare. Utvärde noll i en styrning skickar då "off" och utvärde >=1 skickar "on".

Det är inte omöjligt att lösa det med wifi för temp-fukt-givare, men problemet är strömförsörjningen, man behöver ändå dra strömkabel till givaren och så då ha ett nätagg till varje... Annars är ju Logger 1010 ganska billig om du har möjlighet att dra onewire inom byggnaden och sen länka loggern med wifi till en annan logger?

Tack för de snälla orden om loggrarna. Några har haft otur med mer udda programfel, och för logger 2020 har det varit en del nätagg som lagt av, efter i och för sig ganska många år ibland. Men i övrigt så, när de väl tuffar på så brukar de tuffa på.

Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sven-Ulrik
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-01-18 23:33 »

Blev uppringd av ett företag i Kalmar för ett par år sen. Han som ringde hade varit utanför sommarstugan på Öland på uppdrag av EON. Jag hade något i huset som störde ut avläsningen av elförbrukningen hos mig och alla grannar i närområdet. Ok sa jag. Ska åka dit om några veckor. Visste redan. Logger 2020 hade lagt av. Åkte dit. Displayen på loggern såg ut som ett flipperspel. Hade med mig en ny eladapter från Rickard. Så var problemet löst. Till försvar så finns det luftledningar för elen i området. Många dataprylar har gett upp för mig på Öland, åsknedslag i närheten. Logger 2020 fungerar dock utmärkt.

Jag har strömförsörning där jag tänkt placera WIFI-brytarna.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-01-19 07:37 »

Där ser man, ja det är alltid bra när nätagget kan ta smällen!

Hur många temp-fukt-givare tror du att du behöver i den nya byggnaden? För några enstaka skulle jag kanske överväga att själva givarna var trådlösa, men börjar det bli flera hade jag definitivt satsat på kabelbundet till en ytterligare logger. Loggrarna går ju då sen köra via nätverket direkt till E-logger. Snart kommer även olika Logger 1010 att kunna prata med varandra över nätverket, så att en Logger 1010 kan behandla givare från en annan Logger 1010 som om den satt lokalt, och skicka vidare mätvärden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!