E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 12:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Larm genom logger2020 vid trigger från Pelletspanna.  (läst 10759 gånger)
Siljansv.
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« skrivet: 2017-12-05 14:58 »

Som jag förstått det går det att koppla in ett relä på matarskruven och uppskatta pelletsåtgången:

http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Inkoppling_av_rel.C3.A4_f.C3.B6r_m.C3.A4tning_av_pelletsf.C3.B6rbrukning

Min tanke är om det skulle gå att använda larmutgången på pelletsbrännaren för att skicka larm genom logger 2020. Tanken är att när man lägger larmutgången NO på brännaren mot pol 8 eller 9 mot pol 10 på loggern. När den sedan börjar registrera en puls, så kan man larma på att det blir förbrukning.

Skulle det vara möjligt?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-12-05 15:19 »

Hej! Osäker på om jag förstår frågan, vad är det för slags larm du tänker dig? När jag tänker larm så tänker jag varningsljud, sirener och e-postmeddelanden osv., men jag förstår inte varför du vill ha det så fort brännaren går? En pelletsbrännare brukar ju kunna starta ibland många många gånger varje dygn.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Siljansv.
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-12-05 16:03 »

Nej, alltså det finns en larmutgång på pelletsbrännaren. Som jag tolkar det så skickar den ut en signal så fort det blir ett fel. Om den stannar på grund av bränslebrist eller något annat spelar ingen roll, själva larmutgången går till så fort det blir ett larm.

https://photos.google.com/share/AF1QipMnOJzhhz3WVT6FhmcEBdUjibfaWmeyQSVN0QPuw7gTj4wZWhu3iD0TIusy4ezfRw/photo/AF1QipMWjzLVcwhoXg65ToBjHNOADHseyPpq9NuNxobN?key=RmZmc0pVQmhBMVMtTV9hTlNYVE5aNUhudWg3bUFR
« Senast ändrad: 2017-12-05 16:14 av Sverker Ericsson » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-12-06 15:28 »

Ah nu förstår jag, ursäkta långa ledningar där, trasslade ihop det du skrev först om matarskruv med larm.

Det finnsdessvärre inga digitala ingångar på Logger 2020 som på Logger 3030 dit man direkt kan koppla en sån larmugång. För logger 2020 finns en IO-modul som ger fler ingångar, men den kostar en slant.

Fast det finns ett par knep du kanske skulle kunna använda istället. Det ena är att du kopplar nåt slags liten glödlampa, säg en vanlig 15W, på larmutgången (du måste först kolla vad den klarar för spänning/ström, framgår inte av schemat) och så fäster du en dallas temperaturgivare dikt an glödlampan. Tror du ganska snabbt får temperaturstegring där du kan larma på. Det andra är att du kopplar larmreläet till en av pulsingångarna på logger 2020 och kör "tid-puls-läget" och så sätter du ett larm på när den signalen hoppar till.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Siljansv.
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2017-12-06 19:23 »

Det andra är att du kopplar larmreläet till en av pulsingångarna på logger 2020 och kör "tid-puls-läget" och så sätter du ett larm på när den signalen hoppar till.

Det var detta sätt jag tänkte mig. Att när det börjar "gå energi" på en kanal, då ska det gå larm. Det räcker ju med att jag ställer in att om det gått 10Wh på en 5-minperiod så ska den larma, och sedan göra pulsprogrammeringen så att den ger 10 Wh på 10 sek.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-12-08 15:14 »

Ja det borde gå fint! Såhär i efterskott förstår jag precis att det var det du menade i ditt första inlägg!

Jättebra ha larm på de där Therima-bequem-brännarna, hade själv en sån en gång i tiden och dessvärre stannade den alltid några gånger per vinter av olika anledningar - skräp i pelletsen, slitage osv.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Siljansv.
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-12-27 11:55 »

Nu har jag fått till själva funktionen och kan generera ett Larm. Dock får jag inte någon epost. Är det problem med sändningen från E-logger? Jag har letat i skräpposten också och kan inte se något där heller.
Loggat
Siljansv.
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-12-27 12:07 »

Nu har jag fått till själva funktionen och kan generera ett Larm. Dock får jag inte någon epost. Är det problem med sändningen från E-logger? Jag har letat i skräpposten också och kan inte se något där heller.

Så jäkla dumt av mig. Jag trodde att det skulle gå epost till min registrerade adress på mitt konto, såg nu att det skulle läggas in på Larm-sidan. Suck.....
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!