E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 13:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: L3030 – Behövs släckdiod på utgångar R1-R8 för drivning av reläer.  (läst 3363 gånger)
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« skrivet: 2017-11-20 14:24 »

Bara har en liten fundering på dessa utgångar om man kopplar relä till dom, bör man ha en släckdiod eller finns det något inbyggt skydd på utgången?

Enligt manual står det max belastning 80 mA per utgång eller 350 mA totalt för alla utgångar. Är dessa utgångar kortslutningssäkra eller vad händer om man får en kortslutning eller överbelastar någon av dessa utgångar?

Kanske finns svar på detta i forumet eller i manualen, men jag har inte hittat något när jag sökt på ”släckdiod”
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-11-20 15:04 »

Reläutgångarna har inbyggda skyddsdioder (kärt barn har många namn, släckdiod, gnistsläckare, frihjulsdiod osv...) så externa sådana behövs inte. Utgångarna är kortslutsningssäkra.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-11-20 15:12 »

Jättebra, o tack för för snabbt svar. Jag misstänkte att det var så men känns bra att få det bekräftat.

Många tackar..  Leende (smiley)
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!