E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 12:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skalor på översiktsgraferna  (läst 4334 gånger)
JerryS
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« skrivet: 2017-11-19 03:52 »

Har använt E-logger i ett antal år nu och nyss monterat ett antal el-mätare till samt en fukt/tempmätare. Uppgraderade till en 3030 dessutom så nu lär de två gamla 2020 gå till faderns hus :-)

Redan förut när jag hade ett antal temperaturer som normalt ligger runt 20 grader (inomhus), några utomhus (-10 - 25 ungefär) samt elmätare total-el samt värmepump (0-10 samt 0-1 normalt) så var det så att en del blev väldigt otydligt. Exempelvis om temperaturer ligger mellan -10 ute och 22 inne så blir skalan för värmepumpen som går mellan 0-1 helt meningslös, syns knappt några variationer.

När jag nu monterat fler elmätare för att jämföra belastning på faserna samt en fuktmätare så blir skalan på grafen exempelvis -10 grader ute till 60% luftfuktighet och således blir de flesta andra grafer en rak linje, de flesta på samma plats.

Det jag alltså skulle önska är att översiktsbilderna separerades. Idealt för mig i kategorier så att istället för en  1-timmes och en 24-timmarsbild hade ex. tre i bredd, en med temperaturer, en med el, en med luftfuktighet. Man kan även tänka sig att man i kanaler kan välja vilken graf-grupp en kanal ska tillhöra, man kanske vill ha en inomhus, en utomhus och en el.

Ännu värre var det när jag ett tag använde ett antal temp-sensorer till att övervaka en process där temperaturerna varierade mellan 0-100 grader, översiktsbilden den månader var totalt värdelös eftersom grafen var 0-100 och de övriga varierade 1-2 grader upp och ner.

Såå, för att summera, översiktsbilder i flera grupper, gärna valbart, annars grupperat på typ och då gärna också möjligt att stänga av vissa kanaler i grafen.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-11-19 21:37 »

Jag förstår hur du menar. När översikten gjordes var tanken en väldigt grov översikt och att man skulle använda de publika sidorna/grafsidan för mer detaljgranskning.

Men visst vore det önskvärt med en bättre översiktssida. Helst skulle man ju själv få välja precis vad som skall visas där. Som jag skrev i annan tråd nyss: Planen är att uppdatera webbtjänsten en del nångång efter årsskiftet och då är sånt här tänkbart. Närmaste tiden är det dock fortsatt utveckling av Logger 3030 som gäller.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JerryS
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-11-20 00:42 »

Oki doki! Låter rimligt.

Får se om jag lyckas trixa ihop en sida istället då så länge...
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!