E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-18 02:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: I E-Logger kunna sätta längre fördröjningstider för styrning av utgång.  (läst 7355 gånger)
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« skrivet: 2017-11-17 18:23 »

Hej!

Jag tänkte göra en enkel vattenfelsbrytare med hjälp av L3030.

På inkommande vatten till huset så har jag allaredan en magnetventil för att kunna bryta inkommande vatten när jag lämnar huset. Egentligen så har jag allaredan en vattenfelsbrytare inkopplad men just för tillfället så har en givare lagt av, så droppfunktionen är tillfälligt ur funktion.

Jag har ju även en vattenmätare (energibutikens Flödesmätare Qn 2.5 med Pulsutgång) inkopplad till L3030 för att logga vattenförbrukningen.

Min tanke var nu att även om vattenfelsbrytaren lagt av så kunde ju L3030 övervaka vattenförbrukningen den också, t.ex. om man har en vattenförbrukning över tid som är onormal för ett hushåll. En koppling, rör eller en slang till tvättmaskin brister.

Man kan ju sätta i E-Logger att en utgång styrs av en givare, men vad jag skulle vilja i så fall är ju att man kan sätta fördröjningstiden med minst samma tider som man kan för ett larm. För styrning av utgångar så är ju maxtiden 2 minuter men för ett larm så kan man ju har fördröjning på en givare upp till 30 minuter innan larm sker.

Jag gjorde en snabbtest nu innan tillsammans med en trådlös Nexa och vattenmätaren som givare.

När flödet över vattenmätaren är över 1 och varaktigheten längre än 2 minuter så ska Nexan tända en lampa. Och lika så när flödet över vattenmätaren är under 1 så ska lampan släckas.(Verkar som att 1 betyder 0,1liter hittar inte uppgifter om detta i manual men för larm står det ” jämna liter/minut för flöde”, om det är 0.1liter per minut så är det en fördel för en 1 liter per minut är rätt mycket..  bättre om man kan sätta små flöden i detta fallet.

Fungerade perfekt…

Men i praktiken så skulle det aldrig funka att magnetventilen stänger av vattnet efter tiden på 2 minuter. Då är det som bäddat för problem hemma…

Men om man tänker sig att man kan sätta tiden på 15, 30 eller till och med 60 minuter så skulle det funka kanon i de flesta fall utom vid någon typ av trädgårdsbevattning.

Nu kommer detta att inte funka för droppläckage för då måste man ha en känsligare givare än en vattenmätare, men för att slippa få typ hela källaren full med vatten så skulle detta funka…

Är det möjligt att få fler val på längre fördröjningstider för styrning av utgångar.

Mvh Peo.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-11-19 21:26 »

Hej!

Jadå, nu lagt till 5, 10, 15, 30 minuter samt 1, 2, 3 timmar.

Det här med flödet har jag inte hunnit titta på, får återkomma till det sen!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-11-20 09:03 »

Ah..  allaredan fixat, det var snabbt.
Tackar..

Du får se vad du kommer fram till om detta med flödet. Som det är nu så verkar det som man kan detektera ett minsta flöde på 0.1 liter per minut om man sätter 1 i E-logger, och det är kanske det minsta denna typ av mätare kan mäta. Har inte provat men enligt beskrivning på hemsidan så tror jag det är 30 liter/h med en noggrannhet bättre än +-2%.
Men hur litet flöde den snurrar igång på vet jag inte.

Bra om man kan sätta gränsvärden på 0.1 liter per minut eller mindre, för 1 liter är för trubbigt. Och i displayen så visas ju flödet med heltal och tiondelars liter.

Kanske det är bra som det är nu i E-Logger för att sätta värdet, möjligen att man skulle förtydliga i manualen vilken enhet som gäller när man sätter värdet för flöde.

/Peo
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-11-22 22:10 »

Just fördröjningsinställningen gick snabbt eftersom loggern redan stödde mycket längre fördröjningar så var det bara att lägga in valen i gränssnittet.

Vad är det för flödesmätare du har - hur många pulser per liter? Man kanske egentligen inte skulle ha liter per minut här utan nåt visst antal pulser per tidsenhet. Hmm.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2017-11-23 14:03 »

Det är denna jag har från energibutiken: https://www.energibutiken.se/sv/flodesmatare/92-flodesmatare-med-pulsutgang-qn-25.html
Antalet pulser per liter är 56, men har för mig att det stod 52 på den jag har.

Kanske är det bättre att ange pulser per tidsenhet som du skriver. Känns nog mer rätt att givare få styra med pulser istället för ett uträknat flöde. Blir kanske snabbare respons då på styrningen än om man styr en utgång med ett uträknat flödesvärde.

En fråga till om detta.
Om jag vill ha två olika filtervärden, ett för att sätta utgång till ”på” och ett annat filtervärde för att sätta utgång till ”av” t.ex. om jag vill ha 1 timme filtertid för ”på” men vill bara ha 5 sek. för ”av”. Kan jag skapa två olika styrningar med samma givare och samma utgång för att åstadkomma detta?  
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2018-02-21 09:28 »

Har nu satt mig in i detta och det stämmer att det var fel så att 1 liter betyder 0,1 liter när det gäller gränsvärden för styrning flöde för interna PD-ingångar i Logger 3030. Tack så mycket för att du noterade det. Det gällde för den delen inte bara styrning utan även larm. Har ändrat i gränssnittet för bägge så att det går att ange med en decimal istället.

Dock är det som du säger för grovt med vattenmätare till droppdetektion/dropplarm. Som exempel har energibutikens Flödesmätare Qn 2.5 med Pulsutgång ett startflöde på 20 liter per timme eller 0,33 liter / minut. Startflöde betyder inte "visar rätt" utan när mätaren faktiskt börjar röra på sig, vid 20 liter ger den inte några 50 pulser per liter, utan antagligen bara några enstaka. Faktiskt mätområde (där den visar inom +-2%) är 30-50000 liter per timme, dvs minimiflöde med korrekt mätning 0,5 liter per minut.

I och med att de flesta flödesmätare ändå inte pålitligt kan detektera droppläckor känns detta inte som något att gräva djupare i, utan vi tittar vidare på att göra läckagelarm/vattenfelslarm via tryckgivare istället.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-02-21 09:33 »

En fråga till om detta.
Om jag vill ha två olika filtervärden, ett för att sätta utgång till ”på” och ett annat filtervärde för att sätta utgång till ”av” t.ex. om jag vill ha 1 timme filtertid för ”på” men vill bara ha 5 sek. för ”av”. Kan jag skapa två olika styrningar med samma givare och samma utgång för att åstadkomma detta? 

Ursäkta missat den här frågan. Man måste välja givare för både av och på i en styrning (det hade man iofs kanske egentligen kunnat ta bort på sikt), men det går att ha flera styrningar på samma utgång, så antar man kan "lura systemet" genom att väljagivare/kriterie som aldrig uppfylls i det ena villkoret om du förstår hur jag menar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!