E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-23 17:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: EDMI atlas mk10A med LED-lampor som blinkar  (läst 18817 gånger)
linnar
Medlem

Antal inlägg: 29


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2017-11-16 11:31 »

Från databladet för elmätaren:
2 Programmable LED indicators

Det innebär att de kan visa lite vad som helst beroende på vad beställaren av elmätaren vill.
Alltså i princip omöjligt att svara på.
Det troliga är att den visar import också, men med färre pulser/kWh.
Eller att du ha export på en fas samtidigt som du importerar mer än du exporterar totalt sett.
Exportdioden skulle i så fall kunna indikera din bruttoexport, och importdioden indikerar nettoimporten.

Men troligast är att de båda indikerar import men med olika frekvens.

På min elmätare SDM72DR har jag specialbeställt mätaren med funktioner så att man skall kunna logga både import och export enligt följande:
Funktion:

Om det går 1 kW import på fas 1 och 2 (totalt 2 kW import) och 1 kW export på fas 3 så visar momentaneffektmätaren för import 2 kW, momentaneffektmätaren för export visar 1 kW.
Importdioden blinkar med en frekvens motsvarande 2 kW
Exportdioden blinkar med en frekvens motsvarande 1 kW
Pulsutgången pulsar med en frekvens motsvarande 2 kW
Fasta räkneverket för import räknar 2 kWh/timme
Fasta räkneverket för export räknar 1 kWh/timme
Samma gäller trippräkneverken.
Pulsutgången på denna elmätare pulsar alltså enbart motsvarande den nettoimport som gäller för tillfället.

På denna mätare ser man alltså inte nettoexport, utan man kan logga hur mycket av produktionen som faktiskt skickats ut på nätet.
De flesta andra mätare indikerar bara export om det är Nettoexport.
På samma sätt visar importmätaren bruttoimport, alltså all import.
I exemplet ovan skulle en vanlig elmätare visa 1 kW import och 0 kW export.

Monterar man denna elmätare i en anläggning utan elproducent så funkar den precis som vanligt, all ström går ju på import.

När det gäller din inverter så hittar jag ingen info om några pulsutgångar, så troligen går den inte koppla till Loggern.

Vill man ha full koll på anläggningen så bör man sätta in tre elmätare typ SDM72DR som enbart visar import.
En på kabeln mellan inverter och elnät som visar produktion.
En mellan huvudelmätaren och elcentralen som visar nettoimport.
En mellan elcentral och alla förbrukare i huset som visar total förbrukning.

Bara på detta sätt kan du se hur mycket som de facto producerats, importerats, exporterats och förbrukats.

Det hade ju varit trevligt med en elmätare som kunde visa allt detta, men jag har tyvärr inte lyckats övertyga någon av de tillverkare jag samarbetar med att utveckla en sådan elmätare.
Den skulle i så fall behöva ha 10 plintar.
3 för inkommande produktion
3 för inkommande el från nät
3 för utgående el till förbrukarna i huset.
1 nollplint.


Jag fick svar nu från min nätägare:

Citat
Hej Kent!

Svarar på ärende från dig angående mätarens energi puls för export.
Efter anslutning till mätaren så hittade jag ett fel i mätarens setup.
Pulsen för export var istället programmerad för import och med 500 imp/kWh.
Jag har nu ändrat det så att pulsen genererar 1000 imp/kWh Export vid produktion.
Jag beklagar vårt misstag.

Med vänlig hälsning

Problemet fixat med reservation för att jag inte undersökt det visuellt ännu.
Nu kan jag alltså koppla in två sensorer, en för varje LED och mäta med Logger 2020
Dels export till nätet och dels import, resten är matematik (antar jag).
Loggat
linnar
Medlem

Antal inlägg: 29


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2017-11-16 11:41 »

Trots ovanstående lösning vill jag fortsätta med att montera in en extra elmätare för att få Solar-Logg att funger. Tyckte den var dålig i början men nu när jag tittat på andras mätningar med full funktionalitet är den ganska bra. Eftersom jag redan har den är det bra idé att koppla in den. Dessutom fick jag tillbaka pengar från solcellsfirman som sålde den till mig tillsammans med solcellspaketet. Jag fick tillbaka 2500kr för att de inte kopplat in den.

Nu till saken, de säger att Solar-Log är problematisk om man inte kopplar in med rätt grejer och den elmätare de anser man skall använda är denna:
http://ineprometering.com/images/pdf/manuals/new//PRO380-user-manual.pdf

Jag tycker den är lurig för man måste ställa in den rätt från början, gör man inte det måste man skicka tillbaka den för nollställning. Vet inte heller hur mycket den kostar.
Den du visade kostar ju inte mycket, är det någon större skillnad på den ovan och den du visade?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2017-11-16 11:47 »

Bra att det löste sig med din elmätare, det var alltså som jag misstänkte.  Leende (smiley)

När det gäller solarlog så kommunicerar den väl med modbus, och jag gissar att olika tillverkare har olika protokoll, och att solarlog har anpassat sin mjukvara efter ett antal olika tillverkares protokoll.
Möjligen kan Andreas ge ett bättre svar än mig på om det är möjligt att ansluta mina Modbuselmätare istället, men bäst svar på det kan troligen de som utvecklat solarlog ge.
Jag kan i alla fall inte ge något klart besked därvidlag.
Loggat

linnar
Medlem

Antal inlägg: 29


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2017-11-16 12:17 »

Bra att det löste sig med din elmätare, det var alltså som jag misstänkte.  Leende (smiley)
Ja, det var glädjande!
Allt med min nätleverantör har löst sig bra, även när elmätaren byttes och solcellerna kopplades in.

Citat
När det gäller solarlog så kommunicerar den väl med modbus, och jag gissar att olika tillverkare har olika protokoll, och att solarlog har anpassat sin mjukvara efter ett antal olika tillverkares protokoll.
Möjligen kan Andreas ge ett bättre svar än mig på om det är möjligt att ansluta mina Modbuselmätare istället, men bäst svar på det kan troligen de som utvecklat solarlog ge.
Jag kan i alla fall inte ge något klart besked därvidlag.
OK!
Jag skall kolla lite vad de säger. De har någon lista på vad som kan användas.
Förmodligen får jag köpa den (antagligen) svindyra originalmätaren.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2017-11-16 16:40 »

När det gäller solarlog så kommunicerar den väl med modbus, och jag gissar att olika tillverkare har olika protokoll, och att solarlog har anpassat sin mjukvara efter ett antal olika tillverkares protokoll.
Möjligen kan Andreas ge ett bättre svar än mig på om det är möjligt att ansluta mina Modbuselmätare istället, men bäst svar på det kan troligen de som utvecklat solarlog ge.
Jag kan i alla fall inte ge något klart besked därvidlag.

Ja precis, Modbus är ett sätt att skicka seriell data, men sen har varje tillverkare sina egna format på själva anropen. Så varje utrustning som skall kunna anropas kräver att någon lagt in stöd för det i den utrustning som anropar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2017-11-16 16:43 »

Jag brukar handla elmätare av den tillverkare vars elmätare du länkar till.
Om du meddelar pris som du kan köpa den för hos andra, så kan jag se om jag kan konkurrera prismässigt.
Det kan ta ett par veckor innan jag får hem den i så fall, så det funkar ju bara om du inte har brådis.
Håller just att förhandla med dem om några andra elmätare, så det skulle kunna funka bra att beställa en eller några av de där du länkar till också om vi kommer överens.
Kollar också om den måste skickas tillbaks för omprogrammering om det blir fel, alternativt att jag kan programmera den åt dig för en slant.
Loggat

linnar
Medlem

Antal inlägg: 29


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2017-11-16 18:14 »

Jag brukar handla elmätare av den tillverkare vars elmätare du länkar till.
Om du meddelar pris som du kan köpa den för hos andra, så kan jag se om jag kan konkurrera prismässigt.
Det kan ta ett par veckor innan jag får hem den i så fall, så det funkar ju bara om du inte har brådis.
Håller just att förhandla med dem om några andra elmätare, så det skulle kunna funka bra att beställa en eller några av de där du länkar till också om vi kommer överens.
Kollar också om den måste skickas tillbaks för omprogrammering om det blir fel, alternativt att jag kan programmera den åt dig för en slant.
Intressant!
Jag vet ännu inte vad jag skulle få betala för den här men i Tyskland kostar den runt 1500kr. Denna är det: PRO380-Mod
Jag har sett två olika förnam, Inepro och Solar-Log. Det är samma sak men gissar att Solar-Log PRO380-Mod är justerad för deras produkter.

Vad det gäller programmeringen av den såg jag en video om det. Man kopplar in den och klickar på en knapp till önskat värde står på displayen. Efter fem sekunder spara värdet och det går inte ändra mer. I så fall måste den nollställas eller vad de kallade det för av en fackman.
Vad det är för värde som skall ställas in vet jag inte men på filmen ställde de in 250.

EDIT:
Såg att det finns en Solar-Log™ PRO380-Mod-CT också. Vad det är för skillnad vet jag inte. https://www.solar-log.com/en/products-components/solar-logTM-components/meters/?L=9

Manual:
Solar-Log PRO380-Mod
https://www.solar-log.com/manuals/manuals/en_GB/SolarLog_Manual_Solar_Log_PRO380_Mod_EN.pdf

Solar-Log PRO380-Mod-CT
https://www.solar-log.com/manuals/manuals/en_GB/SolarLog_Manual_Solar_Log_PRO380_CT_EN.pdf

« Senast ändrad: 2017-11-16 18:19 av linnar » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2017-11-16 18:19 »

CT betyder att man ansluter spolar till mätaren istället för att koppla strömmen genom mätaren.
Det är lika krångligt att montera och kräver mer programmering av mätaren så det är inget jag rekommenderar.
Det används mest om det rör sig om strömmar på mer än 100 A som brukar vara max för direktkopplade elmätare.
Har begärt pris på elmätaren, får väl svar imorgon.
Synd att jag beställde från dem så sent som för ett par veckor sedan...
Loggat

linnar
Medlem

Antal inlägg: 29


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2017-11-16 18:27 »

CT betyder att man ansluter spolar till mätaren istället för att koppla strömmen genom mätaren.
Det är lika krångligt att montera och kräver mer programmering av mätaren så det är inget jag rekommenderar.
Det används mest om det rör sig om strömmar på mer än 100 A som brukar vara max för direktkopplade elmätare.
Har begärt pris på elmätaren, får väl svar imorgon.
Synd att jag beställde från dem så sent som för ett par veckor sedan...
OK!

Manualen för CT står det vad för inställnings om behövs men det står inte i den andra som du tycker jag skall använda!?

EDIT:
Hittade tillverkaren och en mer ingående manual.
http://www.kdk-dornscheidt.de/BMEcat/BEDIEN_DOC/Bedienungsanleitung_KDK_PRO380_4205100Pro_420506Pro_S_Mbus_Modbus_V2_00.pdf
« Senast ändrad: 2017-11-16 18:34 av linnar » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2017-11-17 06:42 »

Jag tycker inte du skall använda solarlog alls, det är du som vill göra det.  Med glimten i ögat (blinkande)
Det som kan ge dig bäst överblick är som jag ser det att mäta import, export och produktion och sedan visalisera det i webbtjänsten.
Skulle våra beräkningar och funktioner där inte fungera som de bör för just solceller så är det ett prioriterat område för oss att lösa eventuella problem då vi ser att solceller kommer att bli allt vanligare - och det finns rätt få och dåliga lösningar för att visualisera dessa saker på ett bra sätt.
Jag har tyvärr inte tid att sätta mig in i funktionen för loggers och elmätare som vi inte har anpassat vår produkt för, det finns en uppsjö produkter och det skulle vara svårt att lära sig alla för att ge support på produkter som vi inte lagerför, eller anser fungerar som bra som de borde.
Det är en av anledningarna till att vi utvecklat vår logger.
Loggat

linnar
Medlem

Antal inlägg: 29


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2017-11-17 12:26 »

Jag tycker inte du skall använda solarlog alls, det är du som vill göra det.  Med glimten i ögat (blinkande)
Det som kan ge dig bäst överblick är som jag ser det att mäta import, export och produktion och sedan visalisera det i webbtjänsten.
Skulle våra beräkningar och funktioner där inte fungera som de bör för just solceller så är det ett prioriterat område för oss att lösa eventuella problem då vi ser att solceller kommer att bli allt vanligare - och det finns rätt få och dåliga lösningar för att visualisera dessa saker på ett bra sätt.
Jag har tyvärr inte tid att sätta mig in i funktionen för loggers och elmätare som vi inte har anpassat vår produkt för, det finns en uppsjö produkter och det skulle vara svårt att lära sig alla för att ge support på produkter som vi inte lagerför, eller anser fungerar som bra som de borde.
Det är en av anledningarna till att vi utvecklat vår logger.
Jag håller helt med dig.
Jag får tacka för det ni faktiskt supportat trots att ni inte säljer produkten. Kanon!!

Jag beställde igår sensorer för att mäta blinkningarna och skall koppla dem till 2020 som jag för övrigt är mycket nöjd med.
Vad det gäller webbtjänsten är det bra att den finns men jag vill helst kunna göra det hela direkt i min dator. Jag har en sådan webbtjänst och jag skall titta lite mer på hur det fungerar.

Solar-Log har jag en monterad och kopplad. När jag ändå har den och nu fått tillbaka monteringskostnaden, 2500kr, av säljaren kommer jag att använda också den. Har hittat en firma som installerar sådana och har alla delar  och elektriker med behörighet. Det är lite oklart om man utan behörighet och tillstånd av nätägaren får koppla in något i mätarskåpet som elmätaren för Solar-Log måste sitta eftersom allt går in där.
« Senast ändrad: 2017-11-17 12:28 av linnar » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2017-11-17 14:22 »

OK, lycka till.
Loggat

Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!