E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 05:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: EDMI atlas mk10A med LED-lampor som blinkar  (läst 18931 gånger)
linnar
Medlem

Antal inlägg: 29


Visa profil
« skrivet: 2017-11-09 23:18 »

Jag köpte en Web-Solarlog med min solcellsinstallation för att mäta produktion åtgång och hur mycket jag har sparat osv.

När jag fick hem Web-Solarlog för att koppla in den upptäckte jag att jag för mer än 2000kr köpt en produkt som är fullständigt värdelös, jag kan förklara sedan varför den är värdelös.
Eftersom jag har en E-logger sedan länge som stått och gått i några år och producerar grafer helt utan problem så tänkte jag att jag kanske kan använda den till att mäta och få ut grafer för elproduktion, elförbrukning och skillnaden mm.

Jag har läst lite här på forumet och sett att man kan mäta genom att koppla en sensor till LED-lampor som blinkar i takt med förbrukning respektive produktion.

Men elmätare heter EDMI atlas mk10A. Den har två LED-lampor, över den ena står det "Import" och över den andra står det "Export". Det står också något som jag tolkar som 1000 blinkningar/Kwh (imp./kwh). Jag testade med att koppla in en 13kw värmare och det började blinka som tusan. Det fungerar alltså med blinkningarna.

Jag förstår "Import" som att jag tar ström från nätet och "Export" att jag producerar till nätet. Eller kan det betyda annat?
Det som är märkligt är att nu på kvällen när det är helt mörkt ute blinkar "Import" och "Export" exakt samtidigt då och då medan "Import" blinkar också däremellan. Då blir det ju problem med mätningen om "Export" också blinkar ibland fast det inte produceras något eller så har inte "Export"  något med det att göra.

Någon som vet?



Nästa sak är att jag har en inverter för solcellerna som heter Steca 10000+. Till den har jag kopplat Web-solarlog med två trådar via USB i Steca och en kopplingsplint i Web-solarlog. Går det att koppla E-logger till de trådarna?



Mina frågor:

- Vad betyder "Export" / "Import" på elmätaren EDMI atlas mk10A
- Varför blinkar också "Export" fast det inte produceras någon el?
- Kan man koppla in E-logger till Steca 10000+ via Steca:ns USB-port?

Hur man läser av blinkande lampor med E-logger tar vi senare eller så kanske jag kan söka här på forumet.
Kan också säga att jag har flera mätpunkter i huset med E-logger. Det fungerar suveränt helt utan problem.
Jag låter en dator som står o går hela tiden visa graferna. Där vill jag också att elen från solcellerna och
förbrukningen skall visas.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017-11-10 09:29 »

Från databladet för elmätaren:
2 Programmable LED indicators

Det innebär att de kan visa lite vad som helst beroende på vad beställaren av elmätaren vill.
Alltså i princip omöjligt att svara på.
Det troliga är att den visar import också, men med färre pulser/kWh.
Eller att du ha export på en fas samtidigt som du importerar mer än du exporterar totalt sett.
Exportdioden skulle i så fall kunna indikera din bruttoexport, och importdioden indikerar nettoimporten.

Men troligast är att de båda indikerar import men med olika frekvens.

På min elmätare SDM72DR har jag specialbeställt mätaren med funktioner så att man skall kunna logga både import och export enligt följande:
Funktion:

Om det går 1 kW import på fas 1 och 2 (totalt 2 kW import) och 1 kW export på fas 3 så visar momentaneffektmätaren för import 2 kW, momentaneffektmätaren för export visar 1 kW.
Importdioden blinkar med en frekvens motsvarande 2 kW
Exportdioden blinkar med en frekvens motsvarande 1 kW
Pulsutgången pulsar med en frekvens motsvarande 2 kW
Fasta räkneverket för import räknar 2 kWh/timme
Fasta räkneverket för export räknar 1 kWh/timme
Samma gäller trippräkneverken.
Pulsutgången på denna elmätare pulsar alltså enbart motsvarande den nettoimport som gäller för tillfället.

På denna mätare ser man alltså inte nettoexport, utan man kan logga hur mycket av produktionen som faktiskt skickats ut på nätet.
De flesta andra mätare indikerar bara export om det är Nettoexport.
På samma sätt visar importmätaren bruttoimport, alltså all import.
I exemplet ovan skulle en vanlig elmätare visa 1 kW import och 0 kW export.

Monterar man denna elmätare i en anläggning utan elproducent så funkar den precis som vanligt, all ström går ju på import.

När det gäller din inverter så hittar jag ingen info om några pulsutgångar, så troligen går den inte koppla till Loggern.

Vill man ha full koll på anläggningen så bör man sätta in tre elmätare typ SDM72DR som enbart visar import.
En på kabeln mellan inverter och elnät som visar produktion.
En mellan huvudelmätaren och elcentralen som visar nettoimport.
En mellan elcentral och alla förbrukare i huset som visar total förbrukning.

Bara på detta sätt kan du se hur mycket som de facto producerats, importerats, exporterats och förbrukats.

Det hade ju varit trevligt med en elmätare som kunde visa allt detta, men jag har tyvärr inte lyckats övertyga någon av de tillverkare jag samarbetar med att utveckla en sådan elmätare.
Den skulle i så fall behöva ha 10 plintar.
3 för inkommande produktion
3 för inkommande el från nät
3 för utgående el till förbrukarna i huset.
1 nollplint.

Loggat

linnar
Medlem

Antal inlägg: 29


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-11-12 12:47 »

Tack Rickard!


Mycket informativt!
Jag skall tala med min elleverantör som också är nätägaren hur den är inställd att visa med sina LED.

Med min solcellsanläggning följde också en Web-Solarlog 250. Jag kanske kan koppla den till E-logger?
https://www.solar-log.com/en/products-components/solar-logTM-hardware/solar-log-250/


Om inget av detta fungerar får jag använda Web-Solarlog 250 för att mäta produktionen. Jag är
programmerare så jag kan med ett datorprogram som ständigt går formatera om siffror mm som
Web-Solarlog 250 lämnar från sig till att passa LoggerSoft så att den kan läsa in resultatet och visa
som en graf.

Loggat
linnar
Medlem

Antal inlägg: 29


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-11-12 14:30 »

Jag var ute nu när solcellerna nu producerar el så det räcker till min egen förbrukning och leverans till nätet.

Ingen LED blinkar på elmätaren. Båda är helt släckta.
Det tolkar jag som att LED:en blinkar bara när jag förbrukar ström från nätet. Då är det bara "Import" som blinkar takt med förbrukningen, det har jag testat.


1. Jag kan alltså läsa av import av el från nätet. Den blinkar 1000ggr/Kwh står det under LED:arna
2. Jag vill också kunna mäta produktionen, det finns inga lampor som blinkar.
3. Jag vill också kunna mäta export av el och lite annat, det kan kanske göras med att dividera med ovanstående siffror.

Jag måste alltså hitta på något sätt att mäta produktionen.

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2017-11-12 15:17 »

En elmätare är väl vad som behövs för att kunna logga produktionen?
Det går nog rent teoretiskt att ansluta solar-log till Logger 3030 PRO, men i så fall måste ett modbusprotokoll som klarar det tas fram av Andreas.
Så det hänger mycket på honom, och att han får tillgång till hårdvaran så han kan testa.
Loggat

linnar
Medlem

Antal inlägg: 29


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-11-12 22:26 »

OK!
Jag har dock den billigare Logger 2020.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2017-11-13 07:07 »

I så fall är enda chansen att logga elmätare, eller om solarlog har någon pulsutgång, men det kan jag inte hitta i dokumentationen.
Loggat

linnar
Medlem

Antal inlägg: 29


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-11-13 12:22 »

Jag har skickat en fråga till mitt nätbolag om elmätaren. Jag frågade vad skillnaden är mellan import och export.
Säkert är att import är elförbrukningen från nätet. Där kan jag i vart fall mäta, hälften vunnet.

Om de svarar från nätbolaget att export blinkar efter hur mycket jag exporterar till nätet har jag nått ännu en bit.
Om den inte blinkar efter hur mycket jag exporterar till nätet frågade jag om de kan ställa om mätaren så att den gör så. Läste att det går ställa om den så.

Kvar blir att kunna mäta total elproduktion. Det behövs alltså en pulsutgång för att kunna mät. Det kanske invertern Steca 10000+ har. Jag skall undersöka det.


Fråga:
Om invertern har en pulsutgång hur gör man med den då för att kunna mäta?
Loggat
linnar
Medlem

Antal inlägg: 29


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2017-11-13 13:35 »

Jag har tittat på Steca inverter.
Den använder RS485-bus gränssnitt som Web-Solarlog är kopplad till med bara två trådar.
Säger det något?

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2017-11-13 15:07 »

Ja, det var vad jag kom fram till också, det går troligen anpassa logger 3030 till den kommunikationen, men inte logger 2020.
Enklaste lösningen för dig är att köpa en Elmätare typ SDM72DR + pulsmodul P3IQ.
Jag utgår från att dina två befintliga pulsingångar används för loggningen av import/export.
Loggat

linnar
Medlem

Antal inlägg: 29


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2017-11-13 22:16 »

Ja, det var vad jag kom fram till också, det går troligen anpassa logger 3030 till den kommunikationen, men inte logger 2020.
OK!
Citat
Enklaste lösningen för dig är att köpa en Elmätare typ SDM72DR + pulsmodul P3IQ.
Hur kopplar man in SDM72DR?
Måste man ha tillstånd?
Varför måste man använda pulsmodul P3IQ?

Citat
Jag utgår från att dina två befintliga pulsingångar används för loggningen av import/export.
Om du menar på elmätaren har jag testat det. Den mäter bara vid Import. När det exporteras
blinkar inte lampan för export alls.
Loggat
linnar
Medlem

Antal inlägg: 29


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2017-11-13 23:00 »

Har försökt tänka utanför boxen.

Om jag placerar en sensor på ingående strömkabel utifrån till elmätaren som känner av magnetfältet som bildas och en från invertern till elmätaren
kan jag mäta producerad ström och importerad ström. Om jag också placerar en sådan sensor på kabeln som går från elmätaren in till huset kan jag
också mäta förbrukningen av ström.

Jag tänkte då använda en "hall effect sensor" (https://www.electrokit.com/acs756kca50bpfft-5pin-current-hall-effect-sensor.45879) och
koppla dem till ett litet hembyggt el-element som värms i takt med strömstyrkan ur sensorerna. På de "elementen" placerar jag samma värmesonsorer
som jag idag har kopplat till Logger 2020. Det behövs lite kalibreringsgrunkor också. Tanken är att den sedan visar en graf precis som viken värmemätning
som helst med den skillnaden att temperaturskalan byts ut mot Kw (om det inte redan finns att välja i Loggersoft). Med lite enkel matematik kan man
också få grafer som visar Kwh.

Möjligt att göra?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2017-11-14 07:20 »

OK!Hur kopplar man in SDM72DR?
Måste man ha tillstånd?
Varför måste man använda pulsmodul P3IQ?
Om du menar på elmätaren har jag testat det. Den mäter bara vid Import. När det exporteras
blinkar inte lampan för export alls.


Du behöver inte ha tillstånd för att koppla in elmätare i huset EFTER energibolagets elmätare, anläggningen är din.
Däremot måste ju alla elinstallationer göras av någon som kan sin sak.

P3IQ behövs om man vill kunna mäta fler än 2 pulsmätningar.
Om du tänkt mäta import, export och produktion så kommer du att behöva en pulsmodul.
10 stycken pulsmoduler är max som kan användas, om du skulle komma på tanken att t.ex. mäta enstaka förbrukare som kyl, frys, värmepump eller annat.

Du har ju skrivit att du undersäker om energibolaget kan programmera elmätaren att blinka för import och export, och OM de gör det så behöver du en P3IQ för att kunna visa produktion.
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2017-11-14 07:26 »

Har försökt tänka utanför boxen.

Om jag placerar en sensor på ingående strömkabel utifrån till elmätaren som känner av magnetfältet som bildas och en från invertern till elmätaren
kan jag mäta producerad ström och importerad ström. Om jag också placerar en sådan sensor på kabeln som går från elmätaren in till huset kan jag
också mäta förbrukningen av ström.

Jag tänkte då använda en "hall effect sensor" (https://www.electrokit.com/acs756kca50bpfft-5pin-current-hall-effect-sensor.45879) och
koppla dem till ett litet hembyggt el-element som värms i takt med strömstyrkan ur sensorerna. På de "elementen" placerar jag samma värmesonsorer
som jag idag har kopplat till Logger 2020. Det behövs lite kalibreringsgrunkor också. Tanken är att den sedan visar en graf precis som viken värmemätning
som helst med den skillnaden att temperaturskalan byts ut mot Kw (om det inte redan finns att välja i Loggersoft). Med lite enkel matematik kan man
också få grafer som visar Kwh.

Möjligt att göra?


Allt är möjligt, men det känns som en enorm omväg för att göra något mycket enkelt och exakt (att mäta med elmätare) till något komplicerat med väldigt dålig noggrannhet.
Lite beroende på hur din anläggning ser ut (antal elcentraler och hur kablarna är dragna) så borde det inte ta mer än en timme för en elektriker att ansluta tre elmätare i din anläggning.
En som mäter produktion
En som mäter import
En som mäter export
Visst, det kostar troligen ca 3000 kr, men då har du ju den mätning du vill ha.
Om den blinkande dioden på huvudelmätaren verkligen indikerar import på sin "importdiod" så behöver du bara två mätare.
En som visar produktion
En som visar förbrukning

Man kan dessutom tänka sig att bara koppla in en elmätare för produktion och låta webbtjänsten räkna fram förbrukningen som import minus produktion.

Som jag ser det kommer du inte att bli nöjd om du inte sätter in en elmätare som kan logga produktionen, resten kan göras med olika beräkningar i webbtjänsten.
Loggat

linnar
Medlem

Antal inlägg: 29


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2017-11-14 13:25 »

Allt är möjligt, men det känns som en enorm omväg för att göra något mycket enkelt och exakt (att mäta med elmätare) till något komplicerat med väldigt dålig noggrannhet.
Lite beroende på hur din anläggning ser ut (antal elcentraler och hur kablarna är dragna) så borde det inte ta mer än en timme för en elektriker att ansluta tre elmätare i din anläggning.
En som mäter produktion
En som mäter import
En som mäter export
Visst, det kostar troligen ca 3000 kr, men då har du ju den mätning du vill ha.
Om den blinkande dioden på huvudelmätaren verkligen indikerar import på sin "importdiod" så behöver du bara två mätare.
En som visar produktion
En som visar förbrukning

Man kan dessutom tänka sig att bara koppla in en elmätare för produktion och låta webbtjänsten räkna fram förbrukningen som import minus produktion.

Som jag ser det kommer du inte att bli nöjd om du inte sätter in en elmätare som kan logga produktionen, resten kan göras med olika beräkningar i webbtjänsten.
Ja, du har säkert rätt. Jag är pensionerad och har inte längre pengar att leka med. Jag skall dock ha i åtanken det du förklarar. Under tiden får jag hålla till godo med skräpet jag har idag. Jag får egentligen redan nu ut alla mätvärden genom min elleverantör. De kan genom elmätaren mäta producerad el, el jag förbrukar direkt från solcellerna, el jag importerar, el jag exporterar och el jag har sparat hos dem i form av pengar. Det tråkiga med deras grafer är att de inte förändras i realtid. Jag måste logga in varje gång för att se aktuella värden och efter en tid inloggad loggas man ut automatiskt på exakt samma sätt som med Web-Solarlog. Jag hade kunnat använda Web-Solarlog om en behörig elektriker kunde koppla in den till elmätaren och om den uppdaterade graferna i realtid. Nu har jag tagit bort inloggningskravet på den med viss (mycket liten) risk för att utomstående kan komma in. Så nu visar den produktionen hela tiden men inte i realtid, måste uppdatera varje gång. Det kan jag egentligen lösa med ett program som sömlöst startar upp en ny session med jämna mellanrum.
Det tråkiga med det är bara att den då får en annan stil än LoggerSoft men jag tror det blir billigast så.

Kanske ändå experimenterar med att mäta inducerad värem, bara för att det är skoj att testa. I så fall kommer jag att redovisa i en ny tråd hur jag gjort och hur noggrant det mäter (kan jämföra med Web-Solarlogs siffror).
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!