E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 09:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 3030 problem med 4g-router Tp-link TL-MR640  (läst 20563 gånger)
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2017-11-01 22:23 »

hej, tja jag vet inte, det måste vara fler som har 3 som leverantör. 4G routern är kvar hemma. Funderar på om nån brandvägg kan spöka till dey, men om protokollen är det samma mellan 2020 och 3030 är det väl knappast fallet. Ja, vi får se vad Rickard hittar för problem.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2017-11-08 16:09 »

Det löste sig till slut med 3030 efter test med en annan 4G router. Tack för god support.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2017-11-08 16:17 »

Tack själv för att du hörde av dig och berättade hur det gick!

Förresten, vilken 4G-router var det det inte fungerade med, och vilken är det det fungerar med? Vore intressant veta för framtiden!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2017-11-08 17:17 »

Jag lånade 4G routern av en data knutte här i byn, jag tänkte han skulle få kolla på min konfigurationen när jag lämnar tillbaka så kanske jag slipper köpa en ny.

Min är en TP-Link 300Mbps Wireless N 4G LTE Router TL-MR6400
och
den lånade är en ASUS 4G N12Wireless N 300 LTE Modem router.

Låt mej höra av mej om jag får ordning på min först innan vi sågar den.

Om jag nu ska köpa en ny, vad ska jag inte köpa?
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2017-11-09 09:51 »

Logger 3030 ska ju fungera med alla 4G-routrar, din Tp-link TL-MR6400 är den första jag hört det vara problem med. Antar du försökt fabriksåterställa alla inställningar i TL-MR6400? Det skulle kunna vara något inställningsrelaterat. Annars är det ju då något i mjukvaran i TL-MR6400 som är udda och som möjligtvis då skulle kunna lösas med att Tplink släpper en mjukvaruuppdatering. Jag kan tänka mig att det nog i allmänhet är lite mer problem med just Tp-link än många andra fabrikat då de är Kinesiska och kanske inte riktigt har lika välutvecklad mjukvara. Det hade varit intressant ha en sån router att testa mot logger 3030 vid tillfälle för att se var det går snett.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2017-11-09 10:16 »

Jag resetade routern igår och uppgraderade mjukvaran idag, ingen skillnad i funktion. I konfigurationen som är enkel då mycket tycks finnas i Sim kortet, vad gäller Tre så blev en skillnad att APN blev statisk (kan vara nåt jag micklat med tidigare och satt Dyn).

Två saker:
- Jag loggar idag data till E-Logger, men kan inte uppdatera givarlistan eller uppdatera konto data (det kanske heter nåt annat).
- RJ45 lysdioderna vä blinkar emellanåt, hö är svart (nu sitter jag ju inte ock kollar i tim, men säg nån minut)

Planen är att köpa en ny 4G router idag så du kan få min TP-Link och testa med. Vart ska jag skicka den?
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2017-11-09 21:56 »

Tack för uppföljning! Och även för erbjudande om router, skickar pm om det.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2017-11-09 22:33 »

Jag kör ASUS nu så min TP-Link är redo att skickas, free of charge om du berättar vad som var fel... Leende (smiley)
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2017-11-19 11:40 »

Nu har jag provkört och det hela betedde sig precis som hos dig trots att jag körde med Telia som operatör och inte Tre, så problemet var definitivt Logger 3030 i kombination just med 4g-routern Tp-link TL-MR6400 V1 med senaste mjukvara 2016-03-22.

Har också hittat problemet. Skillnaden mellan Logger 2020 och Logger 3030 var att Logger 3030 inte skickade nån kontrollsumma på varje datapaket utan istället satte den till noll. Enligt standard är kontrollsumma inte obligatorisk, och noll betyder "bry dig inte om kontrollsumman", men det tycker inte Tp-link TL-MR6400 utan kastar istället bort de flesta men inte alla datapaket. Så visst är Tp-link-mjukvaran skum.

Samtidigt är det nog mycket ovanligt med utrustning som inte har kontrollsumma, så Logger 3030 var också skum. Enda nackdelen med kontrollsumma är att den tar lite datakraft att räkna fram, men den ger också fördelen att man kan kasta bort datapaket som av nån anledning inte kommer fram rätt. Jag vet faktiskt inte varför den inte var med i Logger 3030. Nu är den med i alla fall (i kommande uppdatering) så nu fungerar även Logger 3030 bra med Tp-link TL-MR640.

Tack så mycket för att du hjälpte till att hitta detta problem!

(Ändrat rubrik på detta ämne från "Logger 3030pro med trådlös klient" till "Logger 3030 problem med 4g-router Tp-link TL-MR640")
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2017-11-19 16:08 »

Helt otroligt, det var ju inget som stod i manualen. Bra, det kanske hjälper andra också. Uppenbart accepterar ASUS "0" i kontrollsumma Leende (smiley)
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2017-11-22 22:05 »

Ja, jag tror att de allra allra flesta routrar gör det, för annars hade vi fått betydligt fler klagomål. Leende (smiley)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!