E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 21:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: L3030 - Livslängd på display?  (läst 11175 gånger)
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« skrivet: 2017-08-18 10:31 »

Hej

Jag funderar lite på displayen och dess livslängd. Jag har använt L3030 sen i februari och den funkar bra, men så tycker jag nu att displayen inte är lika klar längre, de svarta områdena är lite mer grå. Särskilt dom områden där de vita trendgraferna ritas ut. Vad jag minns så var det inte så i början när jag installerade L3030, jag kan inte säga 100 att det är så men jag upplever att den är sämre nu än den var när den var ny.

För inställningen av ljusstyrkan har jag kört på läge 1 hela tiden, tycker den ljusstyrkan har varit bäst för min del. Men så förra veckan efter en omstart av L3030 så började displayen flimra lite, höjde då till ljusstyrka 2 och då försvann flimret. Kan se att displayen flimrar lite i läge 5 och uppåt också.

Har det någon betydelse för livslängden av displayen i vilket läge för ljusstyrkan man använder?

Jag skickar med några bilder på displayen som jag tog för några dagar sen för att tydligare visa vad jag menar med lite mer grå. För att få fram tydligheten så tog jag en bild som är tagen lite mer från vänster om displayen och det är väl det sämsta läget för displayen, en bild är från 170308. Alla bilder är tagna med samma mobil, det som kan vara skillnad är ljuset i rummet och hur mycket det påverkar vet jag inte.

Såg i manualen att det i nästa programuppdatering kommer en funktion för skärmsparare, är nog en bra funktion.
Har ni sett detta på någon annan display att den ändrar sig över tid?
 
Jag kanske är ute cyklar beträffande att displayen har ändrat sig, men vill ändå ställa frågan. Det som jag inte har sett innan är att den flimrar på läge 1.

Mvh Peo
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017-08-18 10:39 »

Mmm, det verkar finnas problem på vissa av displayerna.
Tillverkaren skall ha bytt glas på de som levereras till den nya serien, och jag har beställt hem ett antal med det nya glaset så att det skall finnas för utbyte för de som behöver.
Det är ett jobb som kan göras själv om man är lite händig, men vill man inte peta själv i loggern så kan man skicka upp den till mig så byter jag.
Kommer att göra en bildsekvens med beskrivning på hur man går tillväga.
I nya mjukvaran kommer även en funktion för att kunna aktivera skärmsläckare om man så vill.
Ingen display har så vitt jag vet lagt av helt, utan det har blivit som du beskriver på en handfull loggrar.
Loggat

Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-08-18 11:28 »

Va bra..

Tack för snabbt svar.

Då vet jag att det inte bara var min display som uppvisade förändringar sen den var ny. Att det är flimmer vid ljusstyrka 1 kanske är mer oroande eftersom det inte har funnits innan, men vi får se.

Såg i manualen att man kan aktivera skärmen med ingång PD6 i kommande programversion. Har du lämpliga trådbundna rörelsevakter i energibutiken?

En tanke som kom nu, eftersom det finns stöd för Nexa brytare och väderstation i kommande programvara. Skulle det inte funkat men en trådlös rörelsevakt typ. Nexa eller någon som du har i butiken för väcka displayen om den funktionen blev tillagd i programkoden? Skönt att slippa kablar till allt, nackdelen som finns är väl batteribyte då och då.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017-08-21 06:25 »

Trådbundna rörelsevakter är nog en produkt som jag borde ha på lager.
Har för tillfället bara denna: https://www.energibutiken.se/sv/hemlarm-villalarm-inbrottslarm/166-tradbunden-husdjurssaker-40-kg-rorelsevakt.html
(Och bara 1 i lager)
Men som sagt, det är väl något som jag borde erbjuda, annars kan man ju köpa vilken trådbunden rörelsevakt som helst, allt med en kontaktfunktion fungerar ju.
Trådlöst har vi testat, men det är tyvärr inte så enkelt att hitta nåt som funkar bra, dels sänder de rätt ofta, och med långa haranger av data som tar upp rätt mycket tid för processorn, och dels har vi ju problemet med räckvidden på trådlösa enheter som är ett ständigt närvarande problem när man säljer trådlösa saker, jag personligen gillar inte att ha missnöjda kunder, och att sälja trådlösa produkter är de facto att öppna upp för missnöjda kunder och varureturer.

Att hitta en sensor för någon tia som kan starta displayen när man närmar sig loggern är nog inga större problem.
Loggat

Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2017-08-22 10:18 »

Visst, trådbundet är ju att föredra framför trådlöst när det gäller tillförlitligheten, men rätt monterat i rätt miljö så funkar trådlöst rätt bra ändå. Jag skulle inte ha trådlöst för kritiska funktioner så som t.ex. en solstyrning.

Det var ju bara en tanke detta med en trådlös sensor för att få till en enkel lösning för upptändning av display utan att behöva trycka på den eller dra kablar till en rörelsevakt från L3030.

En trådbunden rörelsevakt vore ju bra att kunna strömförsörjas direkt från L3030 och i så fall finns det väl en del begränsning, dels 12 volt men sen att den inte tar för mycket ström. En lämplig sensor för detta ändamål vore ju bra om det fanns i butiken.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2017-08-22 10:46 »

Jag har faktiskt "ekolodsgivare" på kontoret/lagret som jag testkör som skulle kunna funka, men det är inte världens snyggaste lösning.
Grafen visar en givare som på bilden som sitter på väggen och "tittar" på min kontorsstol på jobbet.
Så jag kan se hur många timmar/dag jag sitter och rör mig här runt på kontoret...
Mäter 0 till 3 meter eller nåt sånt.
Mellan 08.30 och 09.30 packade jag dagens ordrar, så då var jag lite vid stolen.  Glad

Vid 60% sitter jag upprätt i stolen, vid 66% sitter jag bakåtlutad med fötterna på skrivbordet och svarar på mail och frågor i mina forum...  Med glimten i ögat (blinkande)

För de som har tillgång till min logg så vill jag försvara mig med att jag jobbar rätt mycket hemifrån också, och där har jag ingen givare som visar arbetstiden. HEHE.

Nåt liknande detta kanske skulle vara lättare att få in i lådan t.o.m
http://www.dx.com/p/itead-3-pin-infrared-sensor-infrared-interface-module-tiny-pir-works-w-official-arduino-products-300274#.WZvw7VFJaUk
« Senast ändrad: 2017-08-22 10:54 av Rickard » Loggat

Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-08-22 11:37 »

Det går att logga mycket...   Leende (smiley)

Får bara inte visa chefen detta med att logga kontorsstolen...    Cheesy




Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-09-22 08:48 »

Hej igen!

Undrar bara hur det går med nya glas till display, om du fått hem några? Min display funkar ju fortfarande men den har ju tappat i skärpa och den blir ju sämre o sämre.

Hoppas även att programuppdateringen kommer snart som har ny funktion för skärmsläckare.

Mvh Peo
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2017-09-22 09:47 »

Programuppdateringen borde komma idag, eller inom någon dag.
Nya displayer skickas från tillverkaren idag eller på måndag så de är väl max 14 dagar bort.
Det är typ 1 minuts jobb att byta display själv, jag skall göra en bildsekvens som visar hur man gör.
Loggat

Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2017-09-22 14:19 »

Det blir bra de..  Leende (smiley)

Många tackar för snabbt svar.

Mvh Peo



Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2017-10-11 09:50 »

Nu har de nya displayerna kommit.
För att ersätta gamla så vill jag att ni e-postar en bild på displayen så jag kan se att den har cloudingproblem.
Behöver även namn, adress, e-post och mobilnummer för leveransen.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2017-10-11 11:43 »

Gäller det samtliga displayer till L3030?
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2017-10-11 11:53 »

Nej, det gäller de som har en Logger 3030 med display som med tiden har blivit klart sämre så att bilden ser oklar/suddig/molnig ut.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2017-10-18 15:27 »

Ok, det är 3030 jag menar
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2017-10-18 16:55 »

För att ersätta gamla så vill jag att ni e-postar en bild på displayen så jag kan se att den har cloudingproblem.
Behöver även namn, adress, e-post och mobilnummer för leveransen.
Loggat

Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!