E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 10:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Byte av display på L3030  (läst 6086 gånger)
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« skrivet: 2017-12-09 17:08 »

Jag öppnar ett nytt ämne om detta. Stort tack för displayen förresten.

Läste bruksanvisningen som följde med men fick inte loss plastlisten som klämmer fast själva kabeln i kontakten.
Det står att den ska skjutas fram 1 - 1,5 mm. Frågan är först vad som är framåt. Bilden visar en liten mejsel som verkar
peka bredvid den gråa plast/kontaktlisten. Bilden under visar också mejseln som ligger bredvid den grå plastlisten. Där kan
man tolka det som man ska bända loss/vrida loss listen.
Nu har jag skjutit listen "bort från" listen men den sitter stenhårt fast.

Nu har jag undviket att skruva loss alla tempgivar-tamparna för att försöka få loss hela kretskortet och få loss själva
vaggan som håller displayen för att försöka få loss displaykabeln. I så fall är detta mitt sista försök att gå den vägen för att byta
displayen.

Någon som har några idéer om detta?

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017-12-10 08:21 »

Du skall sätta mejseln spets mot den grå listen och försiktigt skuta den framåt (i samma riktning som mejseln pekar på bilden).
Den åker ganska lätt ut ca 1-1.5 mm sedan tar det stopp.
När hela den grå listen har skjutits ut så går det lätt att dra ur "kabeln" ur kontakten.
Det skall absolut inte gå tungt, i så fall har du inte "prickat rätt" med mejselspetsen.
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-12-10 12:04 »

Det gick åt h-e som det heter.
Med lite extra kraft lyckades jag skjuta loss listen men då lossnade hela listen med hela dess kontaktlist.
Sedan trog jag loss metallisten från displayen och bytt den till den nya och sköt in den nya i listen och
slog på spänningen och RJ45 kontakten. Displayen helt svart och gröna LED'en lyste inte.
Försökte skjuta in listen men den satt ok inskjuten liksom diplaylisten.

Så jag får skicka in den till dig för uppfixning. Så nu är "produktionen" av mina temperaturgrafer i vila.

Kommer på posten tillsammans med den utbytta displayen.

Tack på förhand.

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017-12-11 06:40 »

Som sagt, det går inte använda våld utan att ha sönder grejerna.
Jag har bytt display på ett antal loggrar, och det har ännu inte gått tungt på någon av dem, det är skälet att jag skickar ut displayerna direkt till er.
Normalt skall det inte vara några problem att byta själv.
Har du övervägt att använda pannlampa och läsglasögon (som jag gör) när du pillar men finmekanik?  Med glimten i ögat (blinkande)

Skicka upp loggern så får vi se om den går rädda.

Kan tillägga att jag har räknat med att någon eller några av er skulle misslyckas, så jag tar detta med jämnmod, tror nog det går fixa, annars får jag skicka en ny logger.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2017-12-11 17:31 »

Gissar att det inte är något fel på din logger Lars. Jag har lossat sådana här displayer massor av gånger och det har hänt vid ett par tillfällen, speciellt med en annan skärm som hade grövre tolerans på kabeln, att det blivit svart. Det har då löst sig sig när jag tagit loss displaykabeln och satt dit den igen. Troligtvis sitter då kabeln lite snett så matningen blir kortsluten.

Du kanske skulle ha en liten filmsnutt som visar hur man gör Rickard? Tänker att detta är något som är lättast se på film.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2017-12-11 17:48 »

Bifogar manualen, tycker att det är rätt svårt att missförstå, men visst kan jag försöka spela in en film om det går göra så det syns, är ju rätt trångt.

Uppladdningsfilen är full, går inte bifoga.

här finns filen: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=65861.0;attach=51235
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-12-11 19:36 »

Min logger med display är idag postad till dig Rickard så nu är det bara att invänta vad du säger om det hela. Du får gärna uppdatera SW om du har lust och tid sen.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2017-12-12 07:54 »

Vi håller tummarna!
Det är bra om ni skriver vad som behöver göras, vad ni vill ha gjort, och vart grejerna skall skickas sedan på en lapp när ni returnerar något.
Loggat

Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2017-12-12 09:44 »

Jag bara funderar lite på den instruktion som är länkat till i detta ämne, skulle det inte gå att komplettera instruktionen med ett par ytterligare bilder. Jag tänkte om det finns ett Loggerkort liggande där inte displayhållaren finns monterad. Då skulle det gå att ta en bild rakt framifrån med grålisten i sitt låsta läge och en bild som är taget när kontakten är öppnad. Båda bilderna med flatkabel isatt i kontakten, för det finns ju en vit markering på den för att tydliggöra rätt läge på den vid öppnad och vid låst kontakt. Bara en tanke detta för att tydliggöra hur kontakten ser ut och hur den funkar.

Jag bytte min display på min Logger för ett tag sen och det gick bra. Det som var mest pilligt var väl att få in ny displaykabel i kontakten och att vara säker på att den var i sitt rätta läge innan man låste kontakten. Det var då man hade bra hjälp av den vita markeringen på flatkabel som jag nämnde för att säkerställa rätt läge på den.
 
Nu bytte jag display när Logger satt kvar på väggen för att slippa plocka bort hela givarnätet som är ansluten till den. Känner man sig lite osäker på byte av display så kanske man ska ta det ta det jobbet med att plocka ner Logger och göra bytet av display på ett bord istället, tror det blir lite lättare då. 
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2017-12-12 10:10 »

Ja, kanske är det också bättre om man försöker vicka loss listen för att minimera risken att "åka fram" för långt med mejseln om den sitter hårt.
Skall se vad jag kan göra för att förtydliga.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!