E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 04:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan ej välja kanaltyp  (läst 7674 gånger)
Joachim Hylen
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« skrivet: 2017-06-30 19:48 »

Jag har 4st enheter inkopplade till min Logger3030.
1st pulsmätare till huvudmätaren och 3st modbus elmätare.
Jag har lagt till modbus mätarna och skapat givare för effekt samt energimätare. Dessa har jag även skapat kanaler av för att kunna se grafer och aktuell mätarställning.
MEN av någon anledning kan jag ej välja någon "kanaltyp" för dessa modbus kanaler? Detta gör att de inte kommer med på rapporterna. Har för mig att jag lyckades välja kanaltyp vid den första uppkopplingen av systemet. Men nu finns inte ens kanaltyp som ett val.

Ska det vara så?
Gör jag något fel?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-07-03 14:07 »

Hej! Nej du gör inget fel, utan det var en bugg i systemet som nu bör vara åtgärdad. Så nu skall du kunna välja kanaltyp för effektkanaler via Modbus. Ursäkta besväret.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-09-25 13:18 »

Hoppar på denna tråd:
Kan inte skapa beräknande kanal för U-värde trots att det finns en effektkanal för värme.
Logger3030 säger:
FEL: Kan inte skapa denna typ av beräknade kanal innan det finns en effektkanal
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-09-25 14:18 »

Den här effektkanalen för värme du har, från vilken typ av givare kommer den?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2017-09-25 14:43 »

Eastron SDM630 via modbus
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-09-28 12:55 »

Tack. Prova igen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-09-28 14:57 »

Topp, funkar. Tack
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Alpo Siekkinen
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2021-02-18 12:48 »

Jag har Logger2020. Jag kan inte heller välja kanaltyp, om jag kreaterar en ny kanal för temperaturgivare.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2021-02-18 14:44 »

Inställningen "kanaltyp" används för att tala om för systemet vilka kanaler som är inomhustemperatur, utomhustemperatur, el värme respektive el total. Så om du redan har satt kanaltyp inomhustemperatur och utomhustemperatur för två temperaturgivare så går det inte att sätta kanaltyp för någon fler temperaturgivare, det är helt i sin ordning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!