E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 18:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: När kommer Radiomottagning väderstation  (läst 7543 gånger)
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« skrivet: 2017-06-07 19:40 »

att bli aktiv? Börjar bli väldigt intressant i dessa dagar när regnande är i tilltagande.

Och den dagen kan åtminstone jag beställa er väderstation.

Ge mig något ungefärligt datum då den står överst på er kommande funktionalitetsdslista.

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-06-08 09:19 »

Då högsäsongen för sol hann komma i sikte blev beslutet blev att ta solfångarstyrningen före, så det är den som kommer härnäst. Hinns knappast med radiomottagning innan midsommar, men det borde inte bli alltför långt efter!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-06-08 23:43 »

Ok bra! Jag av avaktar.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-08-25 14:55 »

Nu har ju midsommar passerat och snart är det vinter på gång.
Undrar igen vad status är på radiomottagning för väderstation.

Visserligen är jag lite emot trådlösa prylar som drivs av batterier som tar slut men jag håller på att sätta ihop en lite mindre solcellsanläggning som sen ska strömförsörja en liten väderstation med hjälp av NiMh accar så den funkar 24x7.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2017-08-28 12:04 »

Det hela var "klart" för cirka sex veckor sen, men när Rickard provkörde tyckte han att det var dålig räckvidd på vindgivaren, så vi behöver testa ytterligare innan vi släpper iväg något. Jag har haft semester och ska ha ytterligare en dryg vecka i början på september. Jag kommer att köra fler egna tester nu närmaste dagarna så får vi se vad de leder till.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-09-07 14:39 »

Här kommer en uppdatering. Jag körde som jag sa tester förra veckan. Det är inte alldeles enkelt med speciellt vindgivaren.

Givarna från Oregons väderstation sänder olika starkt. Bäst är temp/fuktgivaren, nästa bäst regngivaren och sämst vindgivaren. I grund och botten är det samma sändare och antenn i dem men kretskorten ser olika ut och skymmer antennen i dem mer och mindre. Placering och rotation spelar stor roll om man ligger på marginalen. Genom att stegvis rotera givarnas runt sin egen axel 0-360 grader kan man förbättra/försämra räckvidden. Problemet är att vindgivaren skall vara orienterad mot norr för rätt vindriktningsindikering så den kan man egentligen inte vrida. Dock tror jag det kanske går att skruva loss vindriktningspilen från axeln och fästa den i ett annat läge.

Logger 3030 har sämre känslighet än väderstationens huvudmottagare så den klarar inte fullt lika långt avstånd till givarna. Att känsligheten är sämre i loggern beror på att loggern innehåller massa annan elektronik som kan överrösta de svagaste radiosignalerna.

Många vill, för att förenkla kabeldragningen, montera loggern i närheten av värmeanläggningen, som ofta sitter i en källare eller en skrubb full av metall och annan elektronik. Men bäst för radiomottagaren är förstås att sitta högt upp i huset med fri sikt åt alla håll.

Metall som sitter i vägen för radiosignaler blockerar dem. Metall "vid sidan av" kan även studsa  radiosignaler. I riktigt ogynnsamma lägen kan studsar släcka ut nyttosignalen i vissa positioner så det bildas döda punkter, om mottagaren då sitter just där så får den inte in något. Detta går komma ifrån genom att justera placeringen på mottagaren några centimeter så att den inte sitter i den döda punkten.

Med anledning av ovanstående går det inte montera vindgivaren ovanför ett plåttak eftersom plåt i princip helt blockerar radiosignalen. Det är ett stort problem då säkert hälften av alla småhus har just plåttak. Och för att vindgivaren skall ge någorlunda korrekt mätvärde bör den sitta åtminstone 1,5 meter ovanför högsta objektet, vilket ju i regel är just huset.

Allt detta sammantaget gör att det är mycket som kan gå fel. Och som jag förstår Rickard så är han tveksam till att sälja väderstationer om funktionen är osäker och det riskerar bli alltför mycket support och returer.

Jag lade till ett "radiotest" i inställningsmenyn i Logger 3030 i förra veckan så att det blir lättare att utvärdera skillnader på olika placeringar på sändare/logger. Rickard skall nu testa mer när han hinner med och så får vi se.

Att just placeringen skulle bli knepig anade vi förstås redan när vi började med detta, men att det skulle vara fullt så knepigt trodde vi inte. Men vi har också gjort en prototyp till en radiomodul, en radiomottagare som går att ansluta på avstånd till loggern. Oklart dock om vi kommer att göra något av den. Ytterligare något vi disuterat är att lägga till stöd för färdiga "ethernetväderstationer", de har då radiomottagare som kan placeras var som helt och skickar data via nätverkskabel. Det är inte omöjligt att stöd för sån kommer snart.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2017-09-18 09:38 »

Har bara en test kvar som jag vill göra, temp/fukt-givare i krypgrunden, om det funkar OK så kommer jag att ge klartecken och sälja väderstationer, dock med tydlig markering av att det kan vara svårt att få till en vettig placering av vindgivaren om man har plåttak t.ex.
Tester med extern antenn har gjort av en befintlig kund, och det har fallit väl ut, men även om det fungerar så är det ju en lösning som inte blir särskilt professionell, vilket jag tycker är tråkigt.
Loggat

Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-09-18 11:05 »

Det låter bra..  Leende (smiley)
Jag beställde ju en väderstation i juni och den har legat i kartong sen dess, men nu kanske den äntligen kan komma till användning..  Med glimten i ögat (blinkande)

Trådlöst är ju trådlöst... och det måste man ha med med sig när man köper trådlösa enheter att de inte kan vara lika tillförlitliga som trådbunden kringutrustning.
Men med lite "labbande" så brukar det att få till det och det funkar förvånansvärt bra.

Så det var kul besked detta... Leende (smiley)



Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2017-09-22 16:50 »

Nu finns ny mjukvara att uppdatera till med stöd både för oregon-station via radio och "ethernetväderstation".
Läs gärna avsnittet jämförelse av väderstationer i manualen.
http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_3030#J.C3.A4mf.C3.B6relse_v.C3.A4derstationer

I den nya mjukvaran finns även möjlighet att skicka in egna väder- och temperaturdata med HTTP-kommandon, den händige kan alltså bygga sina egna väderinstrument.
« Senast ändrad: 2017-09-22 17:00 av Andreas » Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!