E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 23:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Redigera mätvärden [E-logger, få in data innan kanal skapades]  (läst 3256 gånger)
PederN
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« skrivet: 2017-06-05 08:46 »

Hej
Jag har nyligen bytt ut en beräknad effekt kanal mot en annan. Från deltatemp*konstant till en mer exakt deltatemp*flöde*konstant kanal vilket fick till följd att historiska data försvann under fliken energiproduktion. Trodde att det skulle bli 2st flikar ist.

Tänkte först att det är lätt fixat med att redigera mätvärden för flödeskanalen, men det visade sig att jag inte kan redigera äldre datum än samma datum som när kanalen skapades.

Min fråga är då:
Går det att ändra detta datum så jag kan skapa "fake" historik ?
Eller ännu bättre:
Går det att få tillbaka historiska statistiken från den gamla beräknade kanalen och lägga ihop den med den nya energiproduktionskanalen ?

MVH

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-06-05 10:45 »

Hej!

Tyvärr.

Beräknade kanaler är inte beständiga, de lagras ingenstans, utan de räknas fram vid varje visning. Samma sak med rapporter, de räknas vid varje omgenerering om efter "det som finns nu". Och det är ju inget problem med det förän man försöker trixa med mätdata.

Det som hade kunnat fungera i sådana här fall vore om beräknade kanaler hade ett datum med olika formler vid olika tidsperioder, det hade även kunnat vara praktiskt för att exempelvis efterhandsjustera kalibrering, men detta är ganska komplicerat att implementera.

Så återstår då, precis som du är inne på, att "fuska" med de kanaler som ingår i de beräkande kanalerna. Men så som dataformatet ser ut med medelvärdesbildning och olika lagringsdensitet med olika tidsspann är det inte så enkelt som att ändra ett datumfält nånstans utan det krävs omstuvning av data. Och nån sån funktion finns inte förän det finns en importfunktion. En "importera mätdata"-funktion har stått högt på att-göra-listan länge, men funktionalitet i E-logger har fått och får stå tillbaka för arbetet med Logger 3030.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!