E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 21:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Max antal pulser/ sekund P3iQ  (läst 4448 gånger)
PederN
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« skrivet: 2017-05-31 12:29 »

Hej
Kan läsa mig till att:
Maxeffekt som kan läsas av är upp till 65 kW vid 10000 pulser eller lägre per kWh och upp till 10 kW vid 51200 pulser per kWh.

I första fallet får jag att P3IQn kan läsa av 650000/h dvs 180 pulser /sek ?
I andra fallet får jag att P3IQn kan läsa av 512000/h dvs 142 pulser /sek ?

Jag misstänker då att det är ngt annat än P3IQn som begränsar ?

Maximalt hur många pulser/sek kan jag köra om P3IQn används som flödesmätare med 55 resp 88pulser/liter ? Vi kan bortse från flödesmätarens fysiska begränsningar.

MVH
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-06-01 11:21 »

Hej!

Kan tyvärr inte svara på det på rak arm. Det som begränsar är pulslängd (de får inte "flyta ihop") samt hur stora tal som kan hanteras internt i modulen och i logger och vid kommunikation och presentation. Enklaste sättet att få svar är npg att koppla upp en pulsgenerator mot modulen och svepa frekvensen från 1 Hz till några hundra Hz och se hur långt det går. Men det hinner jag inte närmaste dagarna, och för att det skall vara meningsfullt måste jag dessutom veta vilken pulslängd du har...

Vad föranleder frågan, har du problem att mäta något visst flöde?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PederN
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-06-01 22:34 »

Min ide funkade   Glad... insåg för ett tag sen att i formeln för effektberäkning med temp och flödesmätare ingår även en valbar konstant. Det födde iden att med en P3IQ mäta varvtalet på min fläktkonvektor för att få fram korrekt kyleffekt vid olika varvtal. Limmade fast en magnet på fläkthjulet och monterade en magnetbrytare på P3IQn.  Efter lite strul med att magneten var för nära brytaren så den gav 2 pulser per passage vilket gjorde att P3IQn fick fnatt. När jag väl insett detta och flyttade brytaren en aning funkade allt fint.  Med 88 pulser per liter och 1.27 som konstant fick jag rätt effekt.  Tyvärr avger magnetbrytaren ett svagt men irriterande ljud så vi får se om man på sikt måste bygga om den till optisk avläsning.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-06-02 10:08 »

Det var finurligt! Alltid roligt med egna lösningar i dumma system som saknar stöd för det man vill. Leende (smiley)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!