E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 16:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Energimätare Kamstrup/Enermet pulser?  (läst 14701 gånger)
Bergsgården
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« skrivet: 2017-05-08 19:43 »

Har försökt logga mitt värmesystem, först med en Enermet/Kamstrup 10 EVL, och nu med en Kamstrup Multical 402. Jag jobbar på ett energibolag och där har vi sällan problem med att få ut pulser, men att logga mot Logger 2020 verkar vara omöjligt?

Jag har provat allt jag kan komma på...

Kör jag Elmätartest så är det knäpptyst, spelar ingen roll hur jag kopplar kablarna....tittar jag på grafen så ser jag att jag fått in signaler.

" Duttar" jag ihop kablarna vid mätaren så piper det, så loggern verkar fungera. Loggar även elmätaren för elpatronen och det fungerar.

Känns som det är nåt med Loggern, då mätarna har fungerat på jobbet....

Nån som har några ideér?

Och vad betyder siffrorna i displayen på ingång 1 och 2?

Har det med nån form av inkommande värde att göra???

Just nu står det 37740 i displayen, men det sjunker sakta...effekten på energimätaren är 7,2kW....nu står det 20237..och efferkten är 7,0 kW...jag får inte ihop det???
« Senast ändrad: 2017-05-08 19:50 av Bergsgården » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-05-09 14:42 »

Tråkigt att det inte fungerar, men förhoppningsvis skall vi kunna hjälpa dig.

Hur många impulser per kWh ger den Kamstrup Multical 402 du försöker koppla in? Vid låga pulstal kan det gå rmånga minuter mellan uppdateringarna och då blir "elmätartestet" rätt tålamodsprövande.

Loggern skall visa momentaneffekt, förutsatt att rätt pulstal är inlagt i inställningarna.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bergsgården
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-05-16 12:47 »

Har fått igång det hjälpligt nu Rullande ögon (ironi)

Får fortfarande inte in pulser via elmätartestet, men jag ser i grafen att det funkar.

Den har 1 puls/kWh, så det blir ca 6-10 pulser/timme när det brinner i kaminen. Men momentan effekt är svår att se, det är ca 10-15 minuter fördröjning mot värdet i energimätaren.
Loggern visar rätt effekt efter ett tag, den börjar med ett högt värde på displayen som sakta sjunker mot noll...eldar jag sen så reagerar den och justerar upp värdet. Ser även att jag får "spikar" på ca 4-5 gånger högre än verklig effekt när mitt fantastiska "Framtidens nät" från Telia krånglar, och då kommer dom här "spikarna".

Jag nöjer mig med som det fungerar nu, får grotta ner mig mer när höstmörkret kommer igen, nu vill man ju vara ute i solen istället! Glad
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-05-16 14:02 »

Jo tyvärr har de flesta energimätare väldigt få pulser per kWh och då blir det den där tråkiga väntetiden/fördröjningen. Det är därför vi rekommenderar Modbus/M-bus-inkoppling istället, men det går ju tyvärr inte med Logger 2020.

Borde inte bli spikar pga nätet. Vad är det för slags nätverksuppkoppling du har, är det nån långsam variant?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bergsgården
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2017-05-17 13:05 »

Som trogen kund till Telia så blir man nuförtiden belönad på så vis att dom helt enkelt klipper ner ett fungerande koppartrådsnät, och ersätter med mobilt bredband, som dom så fint kallar "Framtidens Nät". Gråtande
Jag är inte alls emot modern teknik och förstår att det är dags för teknikskifte, men hade dom lugnat sig ett år så hade hela byn hunnit få fibern grävd, nu får vi dras med ca 5-10Mb..i bästa fall...och då betalar jag för 30Mb Rullande ögon (ironi)
Ofta blir mobilnätet överbelastat och då stannar allt en stund Arg Det syns väldigt tydligt på Loggern...blir spikar och "hack" i graferna.

Nöjer mig som det är nu, hoppas det blir bättre med fibern.

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-05-18 09:26 »

Ajdå, ja det är tråkigt när pålitlig teknik ersätts av mer opålitlig. Har du varit på Telia så att din antenn verkligen är optimalt inriktad? Det brukar kunna göra märkbar skillnad.

Bra med iaktagelsen av att det säkert blir spikar när nätet hickar. Har antecknat det ifall det är något som går att förbättra på sikt.

Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bergsgården
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-05-18 15:37 »

Jag har full mottagning nästan hela tiden, ibland går den ner ett hack bara. Och då skickar dom inte ut några extra antenner eller tekniker.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!