E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-23 20:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: (Logger 3030) Uppdaterar temperaturer inte e-logger  (läst 6707 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« skrivet: 2017-04-02 10:35 »

Tempgivare syns och rapporterar i L3030 (fn 2st), dock inte i webtjänsten.
Tillägas ska att det handlar om en enda slinga.ca 10+5m
Den visar bara 1 givare kopplas ytterligare en in så slutar webtjänsten att rapportera/ta emot!?

Så nästa fråga, ska jag fortsätta installera givare och lita på att 3030 visar rätt?
« Senast ändrad: 2017-04-02 12:47 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017-04-03 07:23 »

Om du har flera kablar i samma VP-rör, kablar med både pulssignaler till pulsingångarna och bussledare för tempgivarna så kan dessa störa varandra.
Om möjligt skulle jag vilja att du separerade bussledaren för tempgivare och moduler med kablarna som går in på pulsingångarna.
I mina labbtester har jag en gång fått liknande scenario som du verkar ha när kablarna låg på precis ett sätt "över varann".
När jag lade om kablarna med pulssignal från en vattenmätare så upphörde problemen.

Du har ju även tre separata 1-wireingångar på din logger, om möjligt skulle du kunna fördela dina olika stammar på olika 1-wireingångar på loggern, det gör den mindre känslig för störningar. (Kom ihåg att tempgivarna aldrig får matas med 12 V, det är bara om du har moduler kopplad till loggern som dessa skall ha 12 V matning.)
Ett 100 ohms motstånd i serie med dataingången på 1-wire kan också anpassa signalerna så att loggern blir mindre känslig för störningar.

Eftersom det verkar ha hänt nåt som stör ut både din logger 2020 och din Logger 3030 så skulle man ju även kunna misstänka någon annan störkälla, det där du skrev i annat ämne och solfångarstyrningen skulle ju kunna vara en orsak.
Testat stänga av den utrustningen bara för att se om det gör någon skillnad?
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-04-03 08:08 »

Tack, för svar på fel ämne...jag har beskrivit hur det är upplagt i "Trasig logger 2020" Solstyrningen har tidigare aldrig varit ett problem den har en helt annan placering. Logger #2 är kopplad till tanken med 11 givare inga problem

Just nu försöker jag se efter varför inte givarna till övervåningen vill samarbeta. Ett VP-rör med 1st givarkabel (EKKX) på 4m med 1st givare inga moduler är med där.skall bli 3 givare totalt inget annat än den och utegivaren är kopplad till. Från logger till dosa är det en skärmad kabel (nej ingen jordning någonstans)sedan till övervåning.

Kan kabel från strömadaptern föra vidare störningar?
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017-04-03 08:17 »

Har du en kabel med matningen från adaptern i samma VP-rör som givarbussen?
Jag har aldrig varit med om att matningskabeln stört givarbussen, men jag har å andra sidan aldrig haft en sådan kabel några längre sträckor i bredd med givarbussen.
Hur en lös skärm som inte är jordad i någon ändå kan påverka kan jag tyvärr inte svara på, inte omöjligt att den kan plocka upp och förstärka någon signal som finns i etern, som i sin tur stör databussen.
Det där kan nog Andreas svara bättre på.

Det jag vet är att vi haft problem med störningar på högtempmodulen som ett resultat av skärmen på våra högtempgivare, modulen har larmat för vissa kunder, och det har avhjälpts genom att koppla skärmen mot GND via en liten kondensator.
« Senast ändrad: 2017-04-03 08:19 av Rickard » Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2017-04-03 08:53 »

Tack, nej adapterkabeln är original. VP röret innehåller bara 1st kabel med 1 givare. Detta rör samsas med tur/retur +PT1000 givare från solpanelerna.
Har i mitt förra liv dragit många meter med lågnivåkabel (ljus & audio) i undertak som samsats med 230, dimrar och div annat och det har alltid fungerat, därför har jag så svårt att förstå varför det inte skulle kunna göra det nu!


Jag har beskrivit hur det ser ut i tråden "Trasig logger 2020"
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2017-04-03 09:31 »

Är det helt omöjligt att du provar stänga av matningen till reglercentralen för solfångarna, när solen gått ned?
Om det börjar fungera problemfritt då så vet vi ju vad som stör.

PT1000-givare kan läsas av på olika sätt, på vår modul så lästes dessa av genom att man la ut en spänning med 60 kHz frekvens (Har för mig att det var den frekvensen).
Den frekvensen plockades upp av skärmen i våra högtempgivare, och skärmen inducerade sedan en spänning på kablarna mellan givare och anslutningsplint på vår modul, modulen larmade och inga mätvärden gick få ut..
Detta löstes genom att koppla en kondensator mellan skärm och GND på loggern.

Det skulle kunna vara nåt liknande som gör att dina PT1000-givare stör databussen.
Jag säger inte att så är fallet, bara att det skulle kunna vara det.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-04-03 12:38 »

Oj nu är det många bud. Jag menade att reglercentralen har en egen PT1000 vid VP röret. Sedan försvinner matningen ner till källaren. Ca 2m ifrån den aktuella busskabeln.
Solvärmen är inte kopplad till 3030 på något sätt. Att stänga av den tror jag inte hjälper
Halmstrån jag vet...
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-04-03 13:30 »

Tempgivare syns och rapporterar i L3030 (fn 2st), dock inte i webtjänsten.
Tillägas ska att det handlar om en enda slinga.ca 10+5m
Den visar bara 1 givare kopplas ytterligare en in så slutar webtjänsten att rapportera/ta emot!?

Så nästa fråga, ska jag fortsätta installera givare och lita på att 3030 visar rätt?

Om givarna visas korrekt i displayen i Logger 3030 så är det inget fel på ditt givarnät, och du kan fortsätta installera givare.

Vad det beror på att alla dina givare inte syns i E-logger tittar jag på inom ett par dar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!