E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 06:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Effektberäkning  (läst 10010 gånger)
PederN
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« skrivet: 2017-03-27 10:58 »

Hej
Har ett önskemål att få en till funktion på beräknade kanaler.
Idag beräknas effekt mha Delta(kanal1-Kanal2)*konstant.

Jag skulle vilja lägga till ytterligare en eller flera kanaler enl nedan.
Delta(kanal1-Kanal2)*konstant*kanal3*kanal4

Ännu bättre vore om man kunde koppla olika konstanter till analoga kanaler dvs kanal3 0-20%=0  20-40%=2,5 40-60%=80 osv samt för digitala kanaler 0%=konstant x och 100%=konstant y

Varför ? jo då skulle jag kunna beräkna Kyl/värme effekt på en fläktkonvektor som har mer än en fläkthastighet.


« Senast ändrad: 2017-03-27 11:06 av PederN » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017-03-27 15:59 »

Har du kollat på Specialräknarna?
De används ju för att räkna t.ex. hur många timmars eltillskott man haft, kan det gå använda på något sätt...
Jag är inte så bra insatt i det där, men tills Andreas svarar så kan du väl kolla vad som går göra med dem.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-03-27 17:46 »

Har ett önskemål att få en till funktion på beräknade kanaler.
Idag beräknas effekt mha Delta(kanal1-Kanal2)*konstant.

Jag skulle vilja lägga till ytterligare en eller flera kanaler enl nedan.
Delta(kanal1-Kanal2)*konstant*kanal3*kanal4

Det borde inte vara omöjligt ordna, men det kommer att dröja, vi har grundläggande funktioner i Logger 3030 som måste bli klara först.

Ännu bättre vore om man kunde koppla olika konstanter till analoga kanaler dvs kanal3 0-20%=0  20-40%=2,5 40-60%=80 osv samt för digitala kanaler 0%=konstant x och 100%=konstant y

Kan du utveckla hur du skulle få fram de konstanterna?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PederN
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-03-27 19:47 »

Jag har en kylfläkt där jag vill logga den totala energimängd som denna kyler.
Det funkar utmärkt med effektberäkningen Delta(kanal1-Kanal2)*konstant. Blir jättefina diagram på samma sätt som med elförbrukningen.

Mitt problem är att kylfläkten har 3 olika hastigheter dvs konstanten i formeln Delta(kanal1-Kanal2)*konstant kommer att ändras beroene på fläkthastighet.
Därför vill jag ha in ytterligare en kanal i beräkningen, kanal3 som återspeglar fläkthastigheten.
I mitt fall är kyleffekten = Delta(kanal1-Kanal2)*konstant*kanal3(kanalvärde)

Fläkthastighet Flöde  AIvolt Kanalvärde
Läge 0               0          0         0
Läge låg            360     1         1
Läge med         460      2         1.27
Läge hög          600      3          1.67

På så sätt skulle jag kunna beräkna kyleffekten rätt trots olika luftflöde
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2017-03-28 06:53 »

Vet inte om jag riktigt förstår vilken givare som avspeglar hastigheten på fläkten, är det en analog signal?
Loggat

PederN
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-03-28 11:03 »

Ja en analog signal.

Går med en digital kanal också men då är man begränsad till i detta fall bara 2 olika fläktlägen

Fläkthastighet låg => 0v => DI1 låg => minkonstant(låg) ex. 1
Fläkthastighet hög =>4v => DI1 hög => minkonstant (hög) ex. 1.67

-1 Jag vill alltså få in fler kanaler i effektberäknings formeln.
-2 Jag vill få möjlighet att ange att när DI1 är = låg så används ett av mig angivet värde i effektformeln, på samma sätt används ett annat värde i formeln då DI = hög
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-03-28 11:41 »

Hmm det här med olika konstanter och fläkthastigheter, du har 3, men andra kanske har 7 eller kanske t o m steglöst. Så det skulle nog behövas en lösning som funkar för alla varianter. Någon idé om hur en sådan lösning skulle se ut?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PederN
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-04-05 14:02 »

Hej
Nu har jag funderat lite

Om man utgår från att effekten beräknas enl.
Delta(kanal1-Kanal2)*konstant*"valfria kanaler" ex. kanalDI1*KanalAI1

För Digitala kanaler:
Vill jag definiera valfria värden för 0 resp 100%
Dvs
DI1=0% så är värdet = ex. 1
DI1=100% så är värdet = ex. 2.5

För analoga kanaler:
Vill jag definiera en valfri kurva enl.
KanalAI1=X*kanalAI1(Upphöjt i Y)+Z

Där X Y Z är valbara konstanter
X= lutning
Y= expo
Z= paralellförskjutning


Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2017-04-06 21:34 »

Tack för funderingarna!

Om man utgår från att effekten beräknas enl.
Delta(kanal1-Kanal2)*konstant*"valfria kanaler" ex. kanalDI1*KanalAI1

Räcker två, eller behövs fler "valfria kanaler"?

För Digitala kanaler:
Vill jag definiera valfria värden för 0 resp 100%
Dvs
DI1=0% så är värdet = ex. 1
DI1=100% så är värdet = ex. 2.5

Behöver man egentligen ha ett specialfall för digitala kanaler, borde det inte helt enkelt gå att använda samma formel som för analoga kanaler?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PederN
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2017-04-07 13:59 »

Tack för funderingarna!

Räcker två, eller behövs fler "valfria kanaler"?

Det finns väl ingen gräns egentligen. I just mitt fall räcker det med två och det borde räcka i 99.9% av alla fall.


Behöver man egentligen ha ett specialfall för digitala kanaler, borde det inte helt enkelt gå att använda samma formel som för analoga kanaler?

Ja jo det gör faktiskt det, hade fastnat i mitt tankesätt.


Hoppas detta kan bli verklighet...  Blir det det så ska jag se till att testa med kylfläkten som har 4 hastigheter+kyla På/Av   
Under Energiförbrukning/Energiproduktion kan man se så fint kylan loggas som energiproducent om än endast med korrekt effekt på låg fläkthastighet.

http://e-logger.se/pub?saxgatan&p=9
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2017-04-10 11:15 »

Så bra, alltid bra tid om det går förenkla så mycket som möjligt, då sparar man i regel tid när det gäller själva utförandet, därför jag vill diskutera igenom saker och ting hyfsat noga innan något görs.

Förstår inte riktigt varför det egentligen behövs flera givare för fläkthastighet, kan du förklara i detalj eller skissa hur du rent konkret tänker dig att koppla in givarna för fläkthastighet?

Går det inte att mäta det faktiska flödet från fläkten med en givare för det?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PederN
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2017-04-10 22:19 »

Jag vill beräkna kyleffekten på ett konvektorelement där kyleffekten är:

Kyleffekten=Delta(LuftTempIn-LuftTempUt)* LuftFlöde fläkt*Konstant
Idag finns bara en enklare formel för att beräkna effekt:
Effekt="(Kanal för framledning-VP-Kanal för retur VP*)Konstant (W/°C tdiff)
I mitt fall har jag då anpassat konstanten så att den stämmer för fläktläge 360 l/h
Konstanten i detta fall är 129,6 W/°C tdiff.
Vilket funkar bra så länge fläkten bara går i 360 l/h läget.

Luftflödet i mitt fall är 4 eller egentligen 5 fasta lägen   0-360-460-600-830 l/h
Då fläkthastigheten ökar kommer konstanten (W/°C tdiff) också att öka.
Om 360 läget har 129,6 W/°C tdiff kommer 830 läget ha 298 W/°C tdiff.
Därför vill jag ha ytterligare variabler för att bättre återspegla effekten vid olika luftflöde.

Förstår inte riktigt varför det egentligen behövs flera givare för fläkthastighet, kan du förklara i detalj eller skissa hur du rent
konkret tänker dig att koppla in givarna för fläkthastighet?


I just detta fall skulle jag klara mig med en Analog kanal för hastigheten. Men för att göra effektberäknings formeln riktigt generell och mångfunktionell.
tycker jag inte att man skall nöja sig med att lägga till bara en ytterligare variabel(kanal)

Jag kommer i detta fall mäta fläkthastigheten med strömspole alt spänning=>0-5v=>ADMIQ AI ingång.

Exempel som kräver fler variabler:

-Ex. varvtalet på fläktmotorn styrs med olika inbyggda lindningar dvs brytare 1 på = lågfart, brytare 2 på =medium, brytare 3 på = högfart
=> effektformeln då kopplas enklast ihop mha 3st DI kanaler för att detektera rätt  hastighet på fläkten.

Går det inte att mäta det faktiska flödet från fläkten med en givare för det?


Ja jo, allt går men i detta fall är det är inte så praktiskt. Men jag ser inte att det skulle lösa ngt, även flödesgivarens värde måste in i effektformeln. Det spelar ingen roll vad du mäter det är ändå 0-5v som skickas in i loggern och sen får man anpassa X,Y,Z variablerna så de korrelerar mot ex verkligt luftflöde.

Mvh

 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2017-04-27 11:32 »

Tack, det var bra beskrivet. Det som behövs är alltså två nya typer av beräknade kanaler, dels en  "X*kanal^Y+Z", dels en "tempdiff*k*valfrikanal*valfrikanal".

Tycker det borde kunna ordnas på sikt. Dock skriver du nu i annan tråd att du för egen del kanske inte behöver detta om det kommer ett publikt API. Så då är frågan om det är vettigt att lägga till möjlighet för beräknade kanaler enligt ditt önskemål eller ej. Nackdelen med "egna lösningar" som sker via "publikt API" är att de kräver kunskaper som få har, vilket talar för beräknade kanaler. Å andra sidan är nog ditt önskemål ganska smalt, och om få har nytta av något är det tveksamt att implementera det. Så detta tål att tänkas på.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PederN
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2017-04-27 14:04 »

Hej
Jag pekade bara på möjligheten att få till ngt som skulle kunna få till en fungerande lösning för mig. Det viktiga för mig är att det blir en förändring.
Håller med om att nya typer av beräknade kanaler är det som nog är enklast för oss användare.

Började fundera på ytterligare en lösning som kanske vore enklare ur ditt perspektiv (som måste programmera)

Idag finns det ytterligare ett sätt att beräkna effekt, nämligen:
Effekt= temp1*Temp2*flöde

Tänk om det på ett enkelt skulle gå att "låsa" upp den ekvationen så man kan använda en valfri kanal ist för en flödeskanal.
Så det skulle se ut som nedan ist.
Effekt= temp1*temp2*kanalx

Om jag kopplat kanalx  till en 0-5v ingång så finns redan funktionen att justera skalning och offset av kanalen.
Dvs Effekt=temp1*temp2*(skalning*0-100%+offset)
Inte den helt perfekta lösningen men i mina ögon rentav nog bra i detta (mitt) fall iaf.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!