E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 07:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: SDM630 modbus non MID  (läst 15348 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« skrivet: 2017-03-20 07:13 »

Hur fungerar export och fungerar den om denna sitter efter huvudmätaren?
Jag har i dag en 1-fas solcells anläggning?
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017-03-20 17:41 »

Man kan programmera en av pulsutgångarna att registrera export, men den registrerar nog bara total export, om du importerar mer än du exporterar på en fas så blir det ingen export ändå...
Egentligen tror jag inte att vi har någon riktigt färdig lösning för detta.
Det man egentligen borde göra i ditt fall vore att logga den producerade energin, samt den förbrukade energin på just den fasen.
OM vi kallar den förbrukning du har på den fasen för "FAS 1 förbrukning" och den producerade energin för "Produktion" så skulle en beräknad kanal kunna se ut som följer:
Fas 1 förbrukning - produktion = import fas 1 så länge förbrukningen är större än produktionen.
OM produktionen blir högre än förbrukningen så skall det börja visa export Fas 1.

Men som sagt, vi borde grunna på det där och ta fram lösningar för både enfas och trefas elmätning för er som har solceller.

Enklast vore att sätta en enfas elmätare mellan kopplingspunkten där du ansluter din anläggning och huvudelmätaren som bara mäter "export", för det krävs en elmätare som Normalt INTE registrerar export, och att man vänder den bak och fram så att import inte registreras alls, och när du har export så registreras det som export.
Har inte i huvudet just nu om jag har någon enfas elmätare som enbart registrerar elförbrukning år ena håller.
Men SDM72Bi skulle kunna gå använda, om du bara ansluter en av faserna genom elmätaren...

En annan fråga är ju om du är intresserad av export på en fas om importen på de andra två är större?

Kan du förklara exakt det är vad du vill kunna se?

Jag tycker det här är knepigt att bena ut...
Loggat

Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-03-20 20:16 »

Vet inte om jag tänker fel jag heller.
Men vore det inte bäst med två elmätare, en direkt efter elnätbolagets mätare som mäter både import och export. Och en mätare som sitter mellan solanläggningens inverter och resten av ditt interna nät som mäter både import och export. För jag antar att invertern faktiskt kan förbruka lite energi mitt i natten när ingen sol lyser. Då borde man kunna få fram all data man vill få fram.
Man får fram vad solcellsanläggningen producerar och ev. förbrukar, vad man köper och säljer till elnätet, och man kan räkna ut vad man förbrukar i sitt eget interna nät.
Med risk att jag missade vad TS frågade efter...
Loggat
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-03-21 07:16 »

Vad jag vill få fatt i är exporten från huvudmätaren. Eon's subtraherar inte exporten vilket innebär att jag får all förbrukning på den fasen inkl export in i rapporten. När förbrukning och produktion tar ut varandra blir det noll sedan blinkar huvudmätaren som export vore förbrukning.
Sedan ville jag har bort mätaren som sitter vid invertera.
Då är det bättre som du skriver Andreas att behålla solcells mätaren och dra av den från låt säga fas1 på totalen. Knasig att skriva på mobilen hoppas jag är begripligt.
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2017-03-21 07:28 »

Ja, om man mäter din förbrukning med en 1-fas elmätare och sedan subtraherar socellernas produktion så skall ju den beräknade kanalen visa positivt värde när din förbrukning är större än produktionen, och ett negativt värde när du exporterar.
Men, så vitt jag vet har vi ingen funktion som kan visualisera import, export och förbrukning utifrån dessa data.
Kanske Andreas kan svara bättre på den frågan, jag har gjort en kanal för differens och testat bara en stund, och den verkar bara visa negativt värde när jag har "produktion", när jag stänger av produktion så blir det inte ett positivt värde trots att "exporten" är större än 0.

Så en funktion för subtraktion som kunde visa både positivt och negativt värde samt presentera detta som:
1. Produktion (Värdet på elmätaren som sitter efter solcellernas inverter)
2. Förbrukning (Värdet på elmätaren som sitter just före elcentralen och mäter husets hela förbrukning på den fasen)
3. Export (om förbrukning - produktion blir ett negativt värde)
4. Import (Om förbrukning - produktion blir ett positivt värde)

Alla dessa värden bör dessutom finnas i en rapport som redovisar:
Produktion
Förbrukning
Exporterat
Importerar
Nettoimport/nettoexport.

Denna funktion bör dessutom finnas för både enfas och trefas anläggningar.
Fast det kanske inte blir någon skillnad i själva webbtjänsten... 
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-03-21 07:40 »

Knepigt, vore det inte enklare att leverantörerna har som option ett öppet gränssnitt för oss "nördar" typ rs485
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-03-21 07:47 »

Då kan du lika gärna köpa en mätare av Rickard, en modbus modul till elmätarna kostar oftast runt 1000-lappen plus installations kostnad. Och blir elnätsägaren tvungen att byta mätare måste du oftast byta modul, tror inte ens du vill ha den lösningen.
Att skaffa en egen undermätare som du själv äger och hanterar är billigare i längden.
Om du nu ens skulle få elnätsägaren att installera en modbus-modul vilket är högst otroligt.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2017-03-21 09:38 »

Det stora problemet är ju att du inte BARA vill veta nettoimporten, du vill väl veta när det exporteras el från din solcellsanläggning, och det kommer du aldrig att få veta av energibolagets mätare, det finns inga register för enskilda faser när det gäller import och export, det finns bara på totalen.
På de elmätare finns inte ens separera räkneverk för import och export med i modbustabellen, bara "total". 
Däremot finns "Power" för varje fas, däremot är jag tveksam till att de visar + och - beroende på om det är import eller export, om jag får gissa så visar de + oavsett om det är import eller export...
Det är en djungel det där...
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2017-03-21 11:14 »

Heddan, Jag ville på något klurigt sett reducera antalet undermätare, men men (grannen är elektriker så ett par... efteråt Glad)
Tack, då blir det en fortsatt differens kanal.
Fas1- solel in... Glad inte 100% men 98%
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!