E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-16 08:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Trasig logger 2020  (läst 18435 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2017-03-20 11:56 »

Andreas och Rickard tack för alla uppslag om tester... uppskattas verkligen, loggern har varit på hälsoundersökning tidigare... av samma anledning. jag tror det går fortare att ersätta med en ny. Med glimten i ögat (blinkande)
När det fungerar, vilket logger #2 gör, så är jag faktiskt nöjd med er produkt och dess gränssnitt, även jag inte alltid förstår det bakomliggande
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2017-03-20 16:35 »



Roligt höra att du är nöjd!

Men jag skulle fortfarande vilja testa din Logger 2020 som inte fungerar, det hade varit bra att kunna hjälpa till om nån fler får likartade problem, så om du inte tänkt göra nåt annat med den så får du gärna skicka den till mig, jag ersätter förstås portoutlägg.

Och låt oss hoppas att dina problem löser sig med en annan logger, så att det inte sitter något troll i ditt givarnät!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2017-03-20 16:57 »

Det skulle jag kunna göra, nät troll är ju något man ska ignorera, har jag lärt mig Glad
Beställning laggd
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2017-04-02 21:17 »

Spökerierna fortsätter...  Chockad Arg Cheesy Chockad Va? Tunga något för det "Okända" kanske
Ny logger: check och ja jag använde den medskickade strömadaptern loggern är flyttad tänkte om det var något som störde men nähe da...
Ny EKKX: check den sammanlagda längden är ca 40m med förgreningar.
Övervåning 12 m + 3givare
Entre 8m+1 givare(ej inkopplad) och 5m+1 (ute)givare
Källar  15m+2givare (ej inkopplad)

Monterar givaren längst bort fungerar, kapar kabel på lämplig plats för senare förgrening till 2 givare kopplar in 1 av de två...där tog det stop ingen givar hittas, tar bort den som monterades först #2 hittas, montera tillbaka #1 stop inga givare hittas. Det är väl själva f-n.
Aha montera tillbaka utegivaren (org kabel, Rickard 3-tråd) hittas, kopplar på det andra nätet, stop, inga givare hittas.
(Tar ett varv i skogen)

Uppdaterar givare då dyker de upp lite så där som de själva vill.... Och skulle två synas i RT och e-logger så försvinner var 30:e sekund ibland längre.
INGEN AV PULSGIVARNA ÄR PÅVERKADE ALLS, använder S0 till samtliga. och de är buntade ihop och går längs alla kablar till UC

Vad kan det vara som spökar i min stam upp till övervåningen, den går i samma (VP-rör) utrymme som värmekulverten till solpanelerna

« Senast ändrad: 2017-04-02 21:43 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2017-04-03 06:51 »

Bild på tempgivare
På RT är det svårt att se men det är en lutande som stämmer med e-loggern. Grafen (RT) är väldigt ripplig för att senare bli stabil.
« Senast ändrad: 2017-04-03 06:58 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2017-04-03 13:20 »

Ny logger: check och ja jag använde den medskickade strömadaptern loggern är flyttad tänkte om det var något som störde men nähe da...

Ok, så inte bättre med ny logger alltså. Så då kan vi kanske dra slutsatsen att det nog inte var något fel på din Logger 2020, utan ditt problem sitter i givarnätet?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2017-04-05 17:27 »

Nu börjar det bli riktigt löjlig
Nu har jag växlat mellan  endast två olika givare var och en för sig (24 tim/givare) fungerar klockrent.så fort jag monterar dem tillsammans så händer se bifogad.
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2017-04-05 21:26 »

Är givarna kopplade till en logger 2020 eller en Logger 3030?

Försvinner mätvärdet för givarna även i Loggerdisplayen eller är det bara i E-logger det försvinner?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2017-04-05 21:35 »

Kopplad till 3030
Nej de försvinner inte från displayen bara i e-logger
Men nu tänker jag inte ge mig förrän problemet är löst  Glad
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2017-04-05 21:58 »

Och om du kör LoggerSoft, har du jämna fina kurvor där?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2017-04-05 22:08 »

Svar:Nej
Loggersoft säger att jag har över 50 givare anslutna. trots att jag raderat dem....det skall sammanlagt (båda lograrna)bara finnas 18st
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2017-04-05 22:14 »

Så kurvorna ser identiska ut i LoggerSoft och E-logger?

Ja det verkar (ibland?) vara problem att sudda givare i Windows 10. Du kan prova sudda gamla givare från LoggerSoft manuellt med Regedit.
1) Stäng LoggerSoft.
2) Starta Regedit med (windows-tangenten + R och skriv "regedit" i fältet).
3) Väl inne i Registry editor tryck ctrl+F för "find" och skriv "SilentNight" i sökrutan (SilentNight är en sträng som LoggerSoft sparar). När du hittat den så högerklicka mappen "Sensors" en nivå ovanför och klicka "delete.
4) När du väl raderat "Sensors" så fortsätt söka på "SilentNight" i registret och se om du hittar det på något fler ställe, det kan vara så att inställningarna hamnat på flera ställen, och om du hittar fler så radera mappen "Sensors" på samma sätt på övriga ställen också.
5) Starta om LoggerSoft.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2017-04-05 22:27 »

LoggerSoft vill inte starta då den säger att jag över 50 givare. Jag återkommer när jag har "suddat" givare manuellt.
Dum fråga när jag uppdaterar givare så indikerar den -30000, vad betyder det? Ibland en andra gånger alla och vissa andra (-)
« Senast ändrad: 2017-04-05 22:36 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2017-04-06 18:58 »

Det beror på vad som menas med identiska!
Ledaren som går upp är väldigt ripplig och det visas som avsaknad av data i e-logger. där emellan rakt och fint
Ledaren som är till utgivaren är rak och fin lite rippel i loggersoft men visar avsaknad av data. Båda givarna (inte samtidigt) indikeras med ----- mellan 1-2sek i ett intervall av 5-15min sedan lugnt, det är bara den som går upp som störtdyker ner till typ -82oC. Det är mer "hål" i grafen för e-logger än vad som det är ----- i loggersoft
« Senast ändrad: 2017-04-06 19:03 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2017-04-06 21:28 »

Ja då låter det inte som du får ut ok mätdata i LoggerSoft heller.

Då kan vi nog sluta oss till att du har problem med givarnätet.
Kan det vara så att dina givare fått sig en kyss och blivit dåliga så att de inte fungerar så som de borde?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!