E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 06:08 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Trasig logger 2020  (läst 18855 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« skrivet: 2017-03-16 22:38 »

Jaja vet, det vanligaste påståendet men kan inte loggern faktiskt gå sönder
Vi har haft en mängd korta och långa strömavbrott efter ca en vecka börjar loggern att bli ripplig i graferna tappa data,sedan tappade jag sakta men säkert givare efter givare.
Jag har lusläst forumet
Provat med 2 olika nätaggregat inkl orginal
Pol 1-3=5V
Pol 4-5=12V
Raderat minnet säkert ett 20 tal gånger vid varje givar koll, lydigt alla råd om att ta bort givare för att utesluta ev defekt givare men så fort jag kopplar tillbaka de givare som fungerar och raderar minnet igen så får jag S1 error och det spelar ingen roll i vilken av de tre givarnäten eller givare jag kombinerar.  Allt jag har använt mig av är sensor ingång 1 inga andra. Alla givare och förgreninag har varit lödda.denna loggern har fått en hälsocheck för något år sedan. Loggern nr 2 tuffar och går...
Nu vet jag inte mer råd
Jag vet inte om sista avbrotten, som tog livet av min knappt 1 år gamla takfläkt, kan ha gjort något med loggern.
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017-03-17 06:17 »

S1 betyder att du har en givare som inte fungerar, det kan ju vara så att den stör hela loggern, inte alls omöjligt - när den är inkopplad.


Har du inga expansioner skulle du kunna prova lägga alla givare som parasite power på sensors 2-ingången.
Dataledaren kopplas då till plint 6 och gnd och 5V-ledarna kopplas båda till plint 5.
Det är ju rätt fort att kolla detta, om ingången på loggern fått sig en smäll.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-03-17 07:52 »

Så här har jag gjort. tagit bort alla sensorer inkl puls. kollat upp givare 1-5 individuellt satt givare 1 på ingång 1 på givarnät (3 stjärnnät) sedan kombinerat den med givare 2 på nät 3. =S1 raderat minnet (displayen Erasing memory...) sätter givare 3 på nät 2 = S1 osv... Parasitläge har jag inte testet, hur skulle det kunna avhjälpa problemet?

Har i dagsläget adderat en ny givare på nät 1 alla annat orört...så hur kommer det sig att jag får S1 när jag inte använder nät 1?
S1 dyker upp så fort det blir 2 eller fler givare på samma eller i kombo av nät 1 & 2?
Som jag skrev tidigare så har denna logger varit hos dig för en hälsokoll tidigare...

En annan fråga (flyttas om du tycker det) hur många 433MHz kan 3030 klara?
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-03-17 10:39 »

Det du ser "Error Sx Ex" är det som kallas Givar- och modulfelslarm vid start.
http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Givar-_och_modulfelslarm_vid_start

"Error S1" betyder alltså inte att det är fel på sensoringång 1 utan "Error S1" betyder att 1 st givare inte svarar när loggern startar, och den givaren kan sitta på vilken av sensoringångarna som helst. Felmeddelandet kan bero på att någon av givarna är risig, eller att det finns nån halvkortis eller fukt nånstans i nätet  så att när tillräckligt mycket är inkopplat så rinner bägaren över så det blir felmeddelande.


Ang. hur många 433MHz kan 3030 klara se http://e-logger.se/forum/index.php?topic=1614.0
« Senast ändrad: 2017-03-17 10:42 av Andreas » Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2017-03-17 15:39 »

Jodå, jag är bekant med "Error Sx & Ex" men det som jag uppfattar som märkligt är att varje sensor individuellt kan detekteras oavsett vilket stjärnnät som används, med en kombination med 2 givare samma nät eller 2 nät spelar ingen roll det ger S1.
(alla andra givare är bortmonterade och ändarna på kablarna öppna)

Näten fungerade innan jag adderade en givare. ingen mängd med givare max 3/nät
Sätter jag en givare direkt på loggern och kopplar in ett utav näten blir det S1... Glad
Finns det  något smart sätt att kolla kabeln i sig utan givare på, dum fråga kanske, om det kan finnas halvkortisar så... Cheesy

-Nä, nu ska jag pröva om det är likasamma med expansioner och pulsgivare...
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2017-03-18 06:54 »

Om det är ett problem med stjärnnät/impedans skulle du kunna prova sätta ett motstånd på 80-120 ohm i serie med dataplinten.
Alltså: plint - motstånd - kabel till givarnätet.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-03-18 16:30 »

Ja det ska prövas, funkar det på tålamod också?
Pulsgivare hittas inte heller...Max 2 tempgivaren sedan havererar alla givaringångar. Va sa du att en ny 3030 kostade  Med glimten i ögat (blinkande)
Vilken typ av tråd är föredra, enkel-/flertrådig?
« Senast ändrad: 2017-03-18 16:40 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-03-18 16:45 »

Så förstår jag dig rätt: så fort du kopplar in mer en en enda givare på samma givaringång, antingen "Sensors 1" eller "Sensors 2" så får du felmeddelande "Error S1"?

Har du någon gång testat med givare som inte sitter i nåt av dina nät, dvs om du tar två givare som sitter på en liten kabelstump bara och ansluter på samma givaringång, blir det fel då också?

Det skulle kunna vara ett problem med 5V ut. Har du något mer än bara temperaturgivare anslutna på någon av 5V-plintarna (plint 3 & 13)? Om 5V är överlastad pga för mkt last eller kortis så finns en säkring som blir varm och släpper igenom mindre ström. Sitter loggern monterad i ett varmt rum? Har du låtit loggern svalna ordentligt mellan försöken?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2017-03-18 17:33 »

Ja jag har kopplat en givare direkt till ligger. Funkar...
Har nu prövat plikt 13 "0 sensors connected" ...sekunder senare "3T error... " denna konfiguration består av 3 nät  med 1 rumsgivare vardera.
Nu börjar det faktiskt bli löjligt komiskt.
Där den sitter blir det sällan mer 24°innan detta försök så var den helt avstängd sedan i går från 23.00
« Senast ändrad: 2017-03-18 17:40 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2017-03-18 18:04 »

Har du en någorlunda finspetsig lödpenna? I så fall skulle du kunna prova plocka ut 5V att mata givarna med innan säkringen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2017-03-18 18:26 »

Kolv har jag men inte med en sådan spets.
Om det är värmeproblem hur kommer det sig att logger #2 som sitter 1m från acktanken inte krånglar. Den har 3 puls och 11givare inkopplade.(3 stjärnnät med ung lika långa grenar på varje) med samma typ av kabel som logger #1
« Senast ändrad: 2017-03-18 19:49 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2017-03-19 09:20 »

HAr du provat använda nätdelen från Logger 2 till den krånglande loggern, den VET vi ju säkert fungerar i alla fall.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2017-03-19 14:29 »

Samma lika. Den här loggern har krånglat från, mer eller mindre, den dagen jag fick den
Snart kommer en beställning på 3030 pro
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2017-03-20 06:27 »

Det är ju självklart möjligt att det är nåt fel på hårdvaran som gör att den krånglar, det är bara mycket ovanligt, extremt ovanligt t.o.m - och det är därför vi försöker tipsa så gott vi kan om olika saker som det kan vara.
Det finns ju en annan möjlighet för dig, och det är ju att helt växla loggrar, då kan du ju med säkerhet konstatera om det är nåt i Loggern eller givarnätverket som spökar.
Men du är självklart välkommen att beställa en ny logger också.  Leende (smiley)
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2017-03-20 10:24 »

Om det är värmeproblem hur kommer det sig att logger #2 som sitter 1m från acktanken inte krånglar. Den har 3 puls och 11givare inkopplade.(3 stjärnnät med ung lika långa grenar på varje) med samma typ av kabel som logger #1

Nej värme är inte orsaken till problemet. Men om nu problemet skulle vara säkringen så kan problemet förvärras av värme.

En sak du skulle kunna prova är att istället för att 5V från loggern använda ett 4,5V-batteri eller 3 seriekopplade 1,5V-batterier för att mata givarna. Du kopplar jord från batterierna mot plint 1 jord på loggern och så kopplar du loss 5V-matningen till givarna från loggern plint 3 och ansluter den tåten till matningen på givarna.

Det är ju självklart möjligt att det är nåt fel på hårdvaran som gör att den krånglar, det är bara mycket ovanligt, extremt ovanligt t.o.m

Precis, det är mycket ovanligt. Så det hade varit intressant veta vad som eventuellt är fel. Du får gärna skicka loggern till mig så kan jag se om det är något fel som går att laga och returnera den (hinner dock inte titta på den närmaste veckorna).
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!