E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 03:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Knasvärden från SDM630(modbus) elmätare  (läst 21107 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2017-03-21 19:01 »

Som sagt, i och med att du raderat de kanaler/givare du hade sen förut med Modbus/M-bus så finns det inget kvar som kan spöka i E-logger, det finns helt enkelt inget annat som lagras nånstans.

Det vanliga vid blåskärmar är felskrivningar i minnet. Och du har nu kört hårdvarutesten som bland annat testar minnet utan fel. Så det skulle ju då tyda på att mjukvaran skriver fel. Men samtidigt är de kanaler du definierat inte konstiga på nåt sätt, jag har samma kanaler definierade utan problem och jag tror att fler användare också har det, för "Total system power" och Total active energy" är just det typiska som defineras om man har en elmätare. Så frågan är vad som är unikt för just ditt driftsfall.

Vad har du för mätvärden i dina mätningar, när du tittar på "Total system power" och Total active energy" i displayen på Logger 3030, vilka värden visas för dem då?

Har du kört loggern någon längre tid (några dagar i alla fall) utan att definiera kanaler för Modbus, och med kanaler definierade för annat? Det hade varit bra få bekräftat att loggern kan logga annat.

Och har du loggat längre tid med andra Modbus-kanaler definierade än just "Total system power" och Total active energy"?

Vad har du för typ av internetuppkoppling, mobilnät eller fiber/kabel?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2017-03-21 20:11 »

"Total System Power" visar 2122.0 W
"Total Active energy" visar 1165.5 kWh

Jag har hela tiden kört kanaler på några av mina 1-wire givare utan problem.
Jag låter den nu gå en tid med en kanal kopplad till "Phase 1 volts" på elmätaren får vi se.

Jag har ADSL-uppkoppling.

Fast jag är tveksam att det kommer att visa något, för den går ju och loggar och sparar historik, så länge jag inte skapar en kanal av dom 2 ovanstående givarna, då blir det BSOD direkt e-logger hämtar värden nästa gång.
Kan man nolla mitt e-logger konto på något vis så att jag får börja om från början eller prova att koppla loggern till ett annat e-logger konto?

« Senast ändrad: 2017-03-21 20:17 av Heddan » Loggat
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2017-03-23 15:45 »

Den funkar fortfarande, hur går vi vidare med denna Bugg? Något jag kan testa eller göra?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2017-03-24 15:40 »

Förstår jag rätt, du har nu totalt 3 kanaler, 2 st 1-wire-givare och 1 st kanal från smd630 "phase 1 volts", och dessa 3 kanaler har loggat i snart 3 dygn utan problem?

Skapa då gärna ytterligare kanaler från SMD630 som inte är "Total system power" och Total active energy", ju fler desto bättre, på så vis får vi reda på om det bara är just dessa två parametrar som ger problem.

Hur snabbt ADSL har du?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2017-03-24 18:01 »

Jag loggar just nu 2st 1-wire givare, den inbyggda Barometern och "Phase 1 volts" och dessa har nu loggats utan problem i ungefär 3 dygn.
Eftersom jag har ett gratis konto så får jag ta bort några andra kanaler, tänkte inte börja betala förrän allt fungerar någorlunda...om ni inte kan bjuda på ett betal-konto i felsökningssyfte tills detta fungerar?
ADSL har en hastighet av 10/1 Mbit/s i praktiken, och är väldigt stabilt, kör mycket IP-telefoni över det så det skulle märkas om det var instabilt. Känns inte som att uppkopplingen är problemet eftersom felet kommer direkt jag lägger upp dom felande kanalerna men aldrig när jag lägger upp dom andra som jag har testat...
Loggat
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2017-03-24 21:29 »

Jag har nu testat lite till. Och om jag ger de problematiska givarna ett nytt namn så funkar det när jag kopplar dom till en kanal, men ger jag dom det namn som jag har använt hela tiden tidigare och kopplar dom till en kanal så blir det BSOD.
Kanalen kan heta det gamla namnet utan problem, men givaren måste ha ett nytt namn, så något måste ligga och skräpa i mitt e-logger konto eller någonstans, vad ni än säger!

Och knasvärden på "Total Active Energy" finns fortfarande kvar i e-logger, på loggerns display visas de rätt.
Loggat
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2017-03-25 16:24 »

Imorse hade jag BSOD igen och efter det kommer BSODen direkt vid omboot. Misstänker att jag hade ett bortfall av internet i morse vid samma tidpunkt som BSODen, men så instabil får väl loggern inte vara att den totalkraschar för att den inte kommer ut på nätet?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2017-03-27 18:10 »

Aha, du har ett gratiskonto. Javisst kan du få köra ett betalkonto så länge. Gör då så att du betalar för ett privat plus och så krediterar jag din order.

Intressant iaktagelse med givarnamnen, det kanske kan vara något med längden på själva namnet. Exakt vad kallar du dem när det fungerar respektive inte fungerar? Är det kanske så att det fungerar om du inte gör några inställningar i givaren alls när du just skapat den? När man ändrar så sker en kopiering i loggern som kanske blir fel.

Hmm och knasvärden på "Total Active Energy" borde det inte bli fortfarande, mystiskt.

De här nya blåskärmarna du pratar om, vad var det för felkoder på dem? Och hade du då kanaler för "Total system power" och Total active energy" definerade?

Nej, loggern skall inte vara så instabil så den ger upp pga internetproblem, då skulle vi ha massor med klagomål, men just nu verkar det ju bara vara du som har problem med blåskärmar, så det är helt klart nån mystisk bugg här som såklart skall redas ut. Jag hinner tyvärr inte titta ordentligt på detta denna vecka, men lovar att göra det i början på nästa vecka. Om du tills dess kan svara på frågorna ovan och provköra med lite andra kanaler från elmätaren så vore det toppen.

Om du vill får du gärna registrera ett nytt konto och prova med det, du behöver då använda en annan epostadress än den till ditt nuvarande konto, men en sån kanske du har.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2017-03-27 20:59 »

För min del behöver jag inget betalkonto än om inte ni tror att det behövs för felsökningens skull.

Det där med givarnamnen är jag osäker på nu, för i helgen så skapade jag upp givarna och kanalerna med helt nya namn och sedan döpte jag om dom till dom gamla namnen som har strulat. Och nu rullar den på utan BSOD, men jag har knasvärden.
Den givare och kanal som är ny efter uppgraderingen funkar klockrent och utan knasvärden. Så något är det som följer med för givarna/kanalerna som jag skapade före FW-uppgraderingen. Knasvärdena dyker inte upp direkt när jag har skapat kanalen utan den kan hinna göra några avläsningar innan det blir knasvärden sedan verkar i princip alla avläsningar bli fel. Men uppmärksamma att det bara är kanalen som får knasvärden inte givaren, givaren visar vettiga värden hela tiden.

Andra (nya) kanaler kör jag på redan från elmätaren utan problem.

Ska prova med ett nytt konto, återkommer med resultatet.
Går det att radera eller resetta mitt nuvarande konto om jag skulle vilja det?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2017-03-28 11:46 »

Det hade som sagt varit intressant om du hade kunnat skapa många kanaler från SMD630 så vi får utrett att det verkligen bara är "Total system power" och Total active energy" som ger problem.

Ja, det går att radera ditt konto. Men som sagt, alla givar- och kanalinställningar ligger i givarna och kanalerna, så raderar man alla givare och kanaler så finns inga givar- och kanalinställningar kvar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2017-03-28 12:22 »

Har skapat ett nytt konto för att testa börja om från början, väntar på aktivering från eran sida. Tänkte testa med det först, sedan kan vi prova att skapa fler kanaler för att se om felet dyker upp på fler ställen.
Om det inte ligger och skräpar något vad skulle det då kunna vara? Har du några idéer vad man ska prova? Det som gör det intressant tycker jag är att givarna visar rätt men kanalen får knasvärden, vad är det mellan givaren och kanalen som buggar ur?
Loggat
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2017-03-29 09:37 »

Den gick nu tills i natt när nätet vara bort i 1-2 minuter.
Error fwb 499242 8 0 0 0 0
Efter omstart får jag följande BSOD:
Error fwb 499291 17 16 16 16 0

Väntar fortfarande på aktivering av mitt test-konto...
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2017-03-31 07:22 »

Kontot aktiverades för ett par dar sedan, har du provat logga in?
Loggat

Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2017-03-31 11:14 »

Nu ser jag att kontot har aktiverats, har bara inte fått något meddelande om det. Kanske försvann på vägen...
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2017-03-31 11:17 »

Nja, vet inte om Andreas gjort nån miss i inställningarna, fick inga val att meddela dig när jag aktiverade kontot, eller så gjorde jag det på fel sätt/ställe för att få fram valet.
Men nu funkar det ju i alla fall.
Loggat

Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!