E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 01:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Knasvärden från SDM630(modbus) elmätare  (läst 21128 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« skrivet: 2017-03-12 10:42 »

[Nytt ämne pga att för att alla skall kunna hitta vad som skrivits är det viktigt att rubriken väl överensstämmer med det som diskuteras.]

Värdena från min SDM630(modbus) elmätare presenteras rätt under Givare men under Kanaler blir det ofta knas värden.

Hur ofta blir det fel?
Vilka parametrar blir det fel på, är det fel på alla parametrar eller bara vissa?
Blir det fel på en i taget eller flera samtidgt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-03-12 11:06 »

Som sagt tror jag inte Logger läser värdena fel från elmätaren eftersom de presenteras rätt under Givare. Det är först under Kanal som det blir fel. Jag läser bara av Total Energi och Total Effekt, och har sett felet på båda, men det är i princip konstant fel på Total Effekt. Så det känns som att felet är mjukvarurelaterat...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-03-12 16:42 »

Din här kanalerna det blir fel på, är de möjligen skapade i webbtjänsten innan du uppdaterade från version 170131 till 170308? Ett tag gick det att skapa kanaler för sådant det egentligen saknades stöd för i loggermjukvaran, med följd att de kanalerna inte blev korrekta. Lösningen i så fall är att radera dessa kanaler och skapa nya.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-03-12 19:25 »

När jag skapar om kanalen så är vi tillbaka på ruta 1, BSOD med samma felmeddelande som i original-buggrapporten...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2017-03-13 09:05 »

Det kan bero på att definitionen var felaktig om nu kanalen var skapad innan det egentligen fanns stöd för funktionaliteten. Förhoppningsvis blir allt i synk igen om du nollställer loggern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-03-13 10:11 »

Jag har ju nollställt loggern en gång och sedan har jag tagit bort kanalerna som var kopplad till SDM630an. Och när jag skapar upp dom igen får jag BSOD.
Förstår inte vad skillnaden skulle vara att göra det en gång till. Kan dom gamla kanalerna ligga och skräpa i bakgrunden fast jag har raderat dom? Och dom vaknar till liv igen när jag skapar upp dom igen?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-03-13 10:25 »

Som jag förstod dig har du inte nollställt loggern efter att du raderade kanalerna du skapade innan mjukvaruppdateringen. Och ja, då kan de gamla definitionerna ställa till med problem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-03-13 10:37 »

Jag har haft kanaler innan uppgradering.
Efter uppgradering fick jag BSOD.
Jag nollställde då loggern. Då fick jag knasvärden.
Då raderade jag kanalerna och la upp dom igen och då fick BSOD igen.

Menar du att jag ska radera kanalerna först och sedan nolla loggern? Alltså så att den får starta upp utan gamla kanaler? Bara så att vi förstår varandra rätt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2017-03-13 11:28 »

Jo ibland är det svårt att skriva så att det absolut inte finns utrymme för alternativa tolkningar, bra att du frågar!

Jag menar att du skall nollställa loggern, inget annat. Detta eftersom jag tolkar det så som att du inte nollställt loggern efter att du raderade de kanaler du egentligen inte skulle ha kunnat skapa innan mjukvaruppdateringen. Om sen allt blir frid och fröjd är en annan femma, men då kan vi i alla fall utesluta allt gammalt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2017-03-13 12:10 »

Kanalerna är borttagna, ska nolla Loggern ikväll får vi se om det funkar bättre...
Loggat
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2017-03-15 20:28 »

Fick tid först ikväll att fortsätta med detta, har nu rensat bort allt som har med elmätaren att göra även modbus-enheten och sedan nollat loggern. Efter nollning söker jag rätt på elmätaren via modbus och lägger upp dom 2 givarna jag vill ha. Men direkt jag skapar kanalerna får jag BSOD, lite annan kod nu bara, vet inte om det är olika varje gång:
Error fwb 262231 17 16 16 16 0

Kan man rensa något i mitt konto som ligger och skräpar i bakgrunden?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2017-03-16 18:21 »

Nu har du rensat bort allt som går, och raderat minnet, så nu är det knappast något gammalt som ligger kvar. Jag har definierat precis samma kanaler som de du har problem med "Total system power" och Total active energy" för SMD630. Och provat radera dem och skapa om dem flera gånger. Men det går inte att få fram något fel. Så frågan är om detta problem med "Error fwb 262231 17 16 16 16 0" du får verkligen är relaterat till just dessa kanaler. Eller om det är något allmänt problem med din logger.

Vad händer om du skapar kanaler för annat än just "Total system power" och "Total active energy"?

Jag skall lägga in felsökningskod i loggermjukvaran för att förhoppningsvis kunna ringa vad som är fel, men det tar nog några dar innan det är klart.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2017-03-17 11:48 »

Nu finns det en mjukvaruversion med självtest tillgänglig på ditt E-logger-konto under Inställningar->konto. Starta självtesten genom att gå in i huvudmenyn på Logger 3030, välj inställningar och sen självtest. Tryck på skärmen för att starta testet, det tar drygt 2 minuter.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2017-03-20 19:34 »

Nu har jag kört självtesten och det verkade OK.
Loggat
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2017-03-20 19:59 »

Jag provade då att lägga upp en givare som jag inte använt tidigare och kopplade en kanal till den och det fungerar.
Då la jag upp de 2 gamla givarna igen och det funkar. Men direkt jag lägger upp någon av dessa som en kanal så blir det BSOD igen.
Då provade jag att ta bort den felande kanalen i e-logger och bootar om Loggern. Den bootar upp och snurrar på och visar alla värden från alla givare som den ska i displayen tills e-logger kontaktar loggern då blir det BSOD igen.
Error B2 285212671

Känns som att något ligger och skräpar i mitt e-logger konto, eftersom loggern snurrar på tills e-logger ska hämta nya avläsningar.
Loggat
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!