E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 09:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger3030 [ny forumdel, utveckling 2020]  (läst 6874 gånger)
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« skrivet: 2017-03-12 09:53 »

Är det inte dax nu och uppdatera forumet med en egen del för Logger 3030 Va? Va?
En fråga som är lite aktuell nu när det é dax å förnya abonnemanget.
Är Logger 2020 utvecklingen är död nu efter som det haglar ju inte in uppdateringar direkt.
För min del så kommer jag nog att byta system tyvärr .
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-03-12 10:56 »

Är det inte dax nu och uppdatera forumet med en egen del för Logger 3030 Va? Va?

Ja vi har funderat på det, men om du ser på hur forumet är organiserat idag är det inte alldes självklart. Många frågeställningar är ju gemensamma.

En fråga som är lite aktuell nu när det é dax å förnya abonnemanget.
Är Logger 2020 utvecklingen är död nu efter som det haglar ju inte in uppdateringar direkt.
För min del så kommer jag nog att byta system tyvärr .

Kan du utveckla det här med uppdaterintgar, mer konkret vad är det för funktion du saknar i Logger 2020?

Mycket av det som är nytt i Logger 3030 är ju sånt som inte går att göra i 2020.

Vi har inte fattat något beslut om att lägga ner utvecklingen för Logger 2020. Däremot är det så att utvecklingen av Logger 3030 just nu tar alla resurser, dels eftersom alla grundläggande planerade funktioner inte klara och dels för att ett nytt system innehåller nya buggar som måste åtgärdas.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-03-13 15:03 »

Att skapa ett underforum Logger3030 är väl inga problem med samma under kategorier sedan för står jag att de hör ihop lite

Sedan utvecklingen jag som har 3 st expansionsmoduler kan tex. inte använda relä utgångarna som jag nämnt tidigare i en annan tråd dessa gå bara att köra manuellt från gui man tror ju att de ska vara lite konfigurerbara när de sitter där fysiskt Va?
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-03-13 16:51 »

Att skapa ett underforum Logger3030 är väl inga problem med samma under kategorier sedan för står jag att de hör ihop lite

Skapa underforum Logger 3030 i alla avdelningar då, dvs både under "Nyheter", "Hjälp", "Buggrapporter" och "Önskemål"? Borde man i så fall inte skapa underforum för Logger 2020 också? Eller menar du att Logger 3030 ska ha ha underavdelningar för "Nyheter", "Hjälp", "Buggrapporter" och "Önskemål"? Var skall E-logger och LoggerSoft diskuteras i förhållande till det andra? Jag tycker inte det helt självklart hur forumet skall organiseras, hade jag tyckte det hade jag sett till att det blivit av. Eftersom det tar tid att sortera upp allt vill jag inte göra något ogenomtänkt.

Sedan utvecklingen jag som har 3 st expansionsmoduler kan tex. inte använda relä utgångarna som jag nämnt tidigare i en annan tråd dessa gå bara att köra manuellt från gui man tror ju att de ska vara lite konfigurerbara när de sitter där fysiskt Va?

Nej nån styrfunktion förutom solfångarstyrning har det inte blivit för Logger 2020. Det skulle kanske gå att använda en del av samma styrfunktion som finns i Logger 3030. Men det är ändå ganska mycket jobb. Exakt hur hade du velat kunna styra reläerna?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2017-03-14 06:36 »

Är det inte dax nu och uppdatera forumet med en egen del för Logger 3030 Va? Va?
En fråga som är lite aktuell nu när det é dax å förnya abonnemanget.
Är Logger 2020 utvecklingen är död nu efter som det haglar ju inte in uppdateringar direkt.
För min del så kommer jag nog att byta system tyvärr .

Som jag ser det vore det nog enklast att skapa en helt ny kategori för Logger 3030, med samma tavlor som i Logger2020-delen.
Visst, det finns en hel del gemensamt, men då får man väl använda sökfunktionen.
Ett annat alternativ är att man har fyra kategorier, E-logger (Webbtjänstens funktioner), LoggerSoft (Dess funktioner), Logger 2020 och Logger 3030.

Men egentligen är det ju rätt OK som det är nu, ser inga större problem med att det blandas inlägg om logger 2020 och logger 3030 i samma tavlor.
Det viktiga kanske är att i så fall uppdatera alla ämnesrubriker med "Logger 2020" eller "Logger 3030" så man direkt kan se vilken logger frågan gäller.

När det kommer till utvecklingen av Logger 2020 så är väl min syn på det hela att hårdvaran itne kommer att utvecklas mer, tänkbar utveckling ligger i så fall i mjukvaran, och där hänger det mest på vad Andreas vill/kan/hinner med att göra.
Jag tror inte att man skall se fram emot några större insatser när det gäller ny funktionalitet på Logger 2020.
En stor anledning till detta är att minneskapaciteten i den Loggern är utnyttjad nära max, så det är svårt att rymma nya funktioner.

Jag har över 100 loggrar i lager, och min bedömning är att de kommer att räcka i minst 2 år, det innebär i sin tur att vi kommer att se till att Logger 2020 fungerar under överskådlig tid.
Vi har absolut inte satt något sista datum för när vi slutar fixa buggar eller anpassa den för nya versioner av Windows t.ex.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-03-14 10:17 »

Ni som har synpunkter på forumets organisation får gärna rita upp en trädstruktur med helhetsbild över alla avdelningar så jag begriper hur ni menar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2017-03-14 16:22 »

Har funderat mer på det, och jag vidhåller nog att det är så många frågor som är gemensamma att det är bättre hålla kvar strukturen som den är, men se till att det i rubriken alltid framgår om det gäller logger 3030 eller logger 2020, i de fall det är relevant att nämna.
Fördelen med detta är att man inte "missar" sånt som är av intresse för alla bara för att en viss fråga diskuteras i "Logger 2020-avdelningen".
Nackdelen är att det blir lite mer jobb för dig Andreas att uppdatera rubrikerna om det är relevant med loggermodell i frågans rubrik, men det saknas.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-03-16 18:24 »

Uppdatering av rubriker spelar ingen större roll, rubriker får jag ändra jämt och ständigt ändå.

Om nån fler har synpukter på forumets organisation så säg gärna till. Jag tycker det är bra ju mer man kan sortera upp i avdelningar, men det måste då vara ordentligt genomtänkt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!