E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 12:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Modbus/M-bus-enheter kan loggas?  (läst 11616 gånger)
CelwiseKarl
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« skrivet: 2017-03-01 18:47 »

Hej.

Försöker få in först 1 energimätare i Softlogger (sen flera stycken). Får upp dom på E-logger men skulle även vilja ha dom i Softlogger lokalt. I manualen så är detta lite kryptiskt men det står att Modbus/M-bus-enheter kan loggas (3:e raden nedifrån i jämförelse tabellen). Min första fråga blir då? Går det? Nästa hur går man till väga? Tycker mig inte kunna se några nya enheter i min 3030Pro efter att jag lagt in dom på E-Logger. För övrigt så heter givarna helt galna saker. Skulle ju vara en fördel om det fanns namn på dom så man hade någon sorts chans att lista ut vad som var vad.

//kalle
Loggat
CelwiseKarl
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-03-01 18:51 »

Såg precis denna mening längst ner i manualen: 170210 PRO: Stöd för "räkneverk" i elmätare, energimätare och vattenmätare anslutna via Modbus och M-bus - visas i loggerdisplay, lagras i E-logger och på SD-kort. LoggerSoft stöds ej.  Arg
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-03-02 09:44 »

Korrekt, samma sak står även under rubrikerna "Om LoggerSoft och E-logger" i jämförelsetabellen och "Modbus och M-bus (PRO)" i stycket "Räkneverk".

LoggerSoft stöder alltså parametrar via Modbus/M-bus förutom just räkneverk. Det beror på att räkneverk är något som inte har funnits tidigare i LoggerSoft och det därför krävs en hel del arbete med att få dit det, samtidigt som det återstår flera viktiga funktioner som måste bli klara i Logger 3030 och därför prioriteras. För den som vill ha sina data lokalt finns automatisk exportfunktion via E-post/ftp i E-logger, samt att det går att läsa in dem från SD-kort.

Notera också att datumet på punkten du citerade är "170210", det betyder att stöd för räknare kom det datumet, och jag tror inte att det gått ut några loggrar med den mjukvaran. Det kommer som uppdatering under kontoinställningarna om en dag eller två.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-03-03 12:23 »

Andreas: Hur går uppdateringarna till? Jag antar att man manuellt väljer att uppdatera i e-logger men blir vi varskoda på något vis att det finns en ny uppdatering? Nu går man in och tittar var och varannan dag för att se om något finns att hämta. Vore kul om man kunde få ett mail t.ex.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-09-26 15:02 »

Ser precis det finns en fråga här jag missat. Vi brukar informera om uppdateringar i nyhetsavdelningen här i forumet, så genom att prenumerera på nya ämnen i nyhetsavdelningen går det att få underrättelser.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!