E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 17:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 3030 (power problem?)  (läst 7979 gånger)
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« skrivet: 2017-02-21 01:34 »

Nu har jag kört min nya Logger 3030 i 6 timmar men det ser lite märkligt ut i graferna.
Liknar som det är lite rippel i  strömförsörjningen. För stunden har jag inget oscilloscope tillgängligt
att verifiera detta. Vilken typ av batteliminator levererades med min 3030 logger? 12v 2A eller 1A?
Bifogar en skärmkopia av värdena:
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017-02-21 07:26 »

12V 1A

Som jag tolkar bilden så är det din utegivare som verkar spöka, när det är som kallast = högst relativ luftfuktighet.
Kan det vara fukt/smuts/spindelbo (har varit med om det) som ställer till det?
Vilken typ av givare har du ute, är det en av mina utegivare, eller någon annan typ av givare?

Du skriver att det ser ut som rippel på spänningsmatningen, kan du förklara om det syns på annat sätt än att utegivaren spökar, flimrar displayen eller nåt sånt?

Har levererat dessa nätdelar till Logger 2020 i minst 6 månader och de har fungerar bra än så länge i alla fall, så vitt jag vet.
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-02-21 09:11 »

Tittade i morse hur det såg ut och flera givare har haft extrema värden. Min nu frusna pool har haft -54 grader kl 6 i morse
och måste innan dess ha torrkokat med +125 grader kl 3 i morse fast nu ligger det ett snötäcke över den.

Alla givarna är levererade från dig. Poolgivaren är den senaste modellen från dig med svart kabel och ligger nu nedsänkt (infrusen) i poolen. Jag ser också att min senaste inlagda givare som är Barometern även den har visat extrema värden.

Då det är samma typ av batt.eliminator som till 2020 som jag redan hade tog jag mig friheten att byta plats på den så den nu försörjer 3030. Och med detta verkar problemet försvunnit.

Bifogar dagens skärmkopia:
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017-02-21 09:18 »

Bra att det verkar lösa sig, visst, det kan absolut bli fel på en nätdel, även om jag itne haft några reklamationer på de 50 första så vore det konstigt om det inte var fel på en enda.
Kan du e-posta din adress till mig så skickar jag en ny nätdel så fort jag får tid.
Troligen imorgon.
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2017-02-21 18:55 »

Det är fortfarande lite störningar eller rippel ser jag nu. Fast den nu körs på en ny nätdel som har gått på min gamla 2020.
Men den har funkat i drygt 2 år utan en enda störning. Alltså givarna är orörda eller någon ändring har inte skett överhuvud tagit förrutom
3030 loggern som mekades in i går kväll. Det som nu mest sticker ut är två tempgivare men de har ju funkat helt ok i mer än 3 år
och inga skarvar eller anslutningar är rörda så varför gräva i dem?

Min tanke nu är är att hämta hem mitt oscilloskop och kolla 12 volten hur den ser ut men den borde ju vara ok då den drev 2020 loggern helt ok. Sedan är att koppla in 2020 loggern igen. Men det är ju inget "plug and play" utan kräver sin man och psyke med nytt klient id m.m. Fortsättning följer med andra ord eller för er info!
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-02-21 19:40 »

Det är givare som mäter minus grader som presenteras fel, på loggerns display visas de med värden runt 4000 grader, och graferna ser sönderhackade ut. Går man däremot in och tittar på de enskilda givarna i e-logger vill jag minnas att de presenteras rätt värden.
Andreas är medveten om detta och jag undrar om han inte redan har fixat det också, för just nu ser mina grafer fina ut.
Loggat
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-02-21 20:11 »

Det verkar inte stämma i min logger. Ett exempel är utegivaren som i givarlistan ger +4,31 grader men i loggerns översikt visar -5,62. Och det är nog riktigt för kallt är det nu. T.o.m. katten vägrar att gå ut nu.
Men det låter ju helt ok om Andreas har nån lösning på detta med nåt känt problem.

Man skulle ju kunna parallell koppla inkommande tåtar från en ingång till 3030 till min 2020 och testköra för att se om det är någon
skillnad mellan dom.  Men då måste jag fixa ett andra abonnemang för två loggrar.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-02-21 20:14 »

Jo precis, det finns en bugg som har med minusgrader att göra i Logger 3030. Det är det punkten "170213 Minusgrader visas fel på vissa ställen för onewiregivare" betyder under "Åtgärdade fel" längst nere i manualen för Logger 3030. Åtgärd finns alltså i loggermjukvara med version större än 170213. Men nån sån version är inte offentlig än men förhoppningsvis på ett par dar.

Den här buggen kan nog visa sig i kurvorna i E-logger också, tror det kan bero på hur snabbt temperaturen faller, så felsök inte problem med minusgrader så länge loggermjukvaran inte är uppdaterad.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2017-02-21 20:15 »

Man skulle ju kunna parallell koppla inkommande tåtar från en ingång till 3030 till min 2020 och testköra för att se om det är någon skillnad mellan dom.

Det går tyvärr inte att paralellkoppla givare på det viset, i värsta fall kan du nog köra sönder loggrarna om du provar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2017-02-21 20:24 »

Ok, tack Andreas. Ska inte göra detta.
Har ett svagt minne att det står något om detta i nåt inlägg i forumet om detta för några år sedan.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2017-02-21 20:30 »

Gjorde en skärmkopia hur det ser ut just nu.

Och som sagt alla givare med dess anslutningar är helt orörda sedan 2 år tillbaks.
« Senast ändrad: 2017-02-21 23:56 av Morby » Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2017-02-22 09:32 »

Gjorde en ny skärmkopia nu och ser att något har tydligen hänt i natt, nån enstaka spik bara som i mitt fall har ändrats till en annan givare. Antagligen har väl Andreas mekat lite med detta.
Man ser på 24 timmars grafen att det ligger ett mindre rippel i grönt längst ner på grafen.
Men vi får låta Andreas kolla detta när han får tid. Själv lägger jag locket på detta nu.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2017-02-22 10:24 »

Nej, jag har inte gjort något alls, så om det blir skillnader så är det slumpmässigt, kan till exempel bero på hur snabbt temperturen ändras. Orsaken till problemet är antagligen en bugg i loggermjukvaran som är åtgärdad, så för att bli av med problemet så måste själva loggern uppdateras. Uppdateringen släpps förhoppningsvis om ett par dagar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!