E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 00:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 3030 - Hittar inte alla expansioner.  (läst 9409 gånger)
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« skrivet: 2017-02-13 10:22 »

Hej

Jag bytte ut min Logger 2020 mot Logger 3030 i lördags. Enligt manual så ska man inte behöva göra något speciellt i befintligt givarnät utan det ska bara vara att fortsätta som innan.
Det mesta funkar som innan men Logger 3030 hittar inte en pulsgivare som läser av elmätaren till fastigheten och högtempmodulen och dess Pt1000 givare.

Jag har två givarslingor anslutna till Logger 3030 plus två elmätarsensorer på PD1 och PD2. Hade samma inkopplingar även på Logger 2020.

En slinga är ansluten på ”Sensors 3”, 5volt med 13 givare anslutna och går bara inne i huset.

Den andra slingan är ansluten till ”Sensors 1”, 12volt och går ut till garaget, cirka 20 meter kabel. Inne i huset på denna slinga så finns en temp/fuktmodul(Krypgrunden) och en pulsmodul (flöde solvärme)   

Ute i garaget så är 4 givare anslutna (Parasite power-läge) plus två Pulsgivare och en Högtempmodul.

Allt funkar som förväntat frånsett att en av pulsgivarna och Högtempmodulen ute i Garaget inte kommer med på givarsidan när jag trycker på ”Uppdatera givarlistan” i E-Logger.
Lysdioderna på dessa enheter blinkar normal grönt. På pulsgivaren sitter en Eliq sensor som läser dess grönblink och den visar rätt värde som på elmätaren så pulsgivaren verkar vara i full drift.
Hoppas det går att förstå min beskrivning av min anläggning.

Mvh Peo
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-02-13 11:43 »

Det skulle kunna vara så att det är problem med kommunikationen mot modulerna snarare än ett mjukvarufel. Fem moduler kan, beroende på kabel och hur strukturen på nätet ser ut med förgreningar, vara precis på gränsen för vad som fungerar att ha samtidigt på en och samma sensoringång, på vissa exemplar av loggrar så går det, på vissa går det inte. Bara temperaturgivare är sällan problem att ha i stort antal på samma slinga, men expansionsmodulerna lastar givarnätet betydligt mer. Det bästa är därför om man kan fördela modulerna på olika sensoringångar. Så för att utesluta kommunikationsfel, skulle du kunna prova att tillfälligt koppla loss de två modulerna i krypgrunden från slingen för att se om de i garaget startar upp?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-02-13 12:08 »

Jag kan kolla på detta under eftermiddagen
Jag kan ev. dra en ny slinga från "Sensor 2" till de två moduler som är i huset. Ska göra en snabbkoll på detta också, men jag börjar med att koppla loss modulerna i huset.
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-02-15 13:10 »

Lite mer info i ärendet.

1. Kopplade bort temp/fukt modulen i krypgrund – ingen skillnad

2. Drog ny kabel från Logger ”Sensor 1” fram till kopplingspunkten där ”Garageslingan” lämnar huset. Så på det viset får Garaget med sina 4 givare och 3 moduler en egen ingång på Logger. Pulsgivaren och fuktmodulen i huset är inte inkopplade. Återstartar – Blåskärm på Logger. Efter radering av minnet och återstart så är läget oförändrat, 4 givare finns med men bara en modul. Gör fler omstarter, startar normalt och inga blåskärmar.
 
3. Ansluter nu till ”Sensor 2” på Logger Pulsgivaren och temp/fuktmodulen.  Inga fler givare finns på denna slinga och den är dragen från modul till modul, inga förgreningar.  Återstartar – blåskärm igen. Efter radering av minnet så återstartar systemet normal. Frånsett de två moduler i Garaget som inte finns med.

4. Nästa steg, jag tar bort högtempmodul i garaget. Återstartar – ingen skillnad, Pulsmodul nr 2 finns inte med.
 
5. Kopplade bort alla 4 parasitkopplade givare. Återstartade – Då hittade Loggern Pulsmodul 2

6. Kopplade in högtempmodulen igen. Återstartade – Då är alla moduler med.

7. Kopplade in en av dessa 4 givare. Återstartade – Alla moduler med och givaren.

8. Anslöt lite senare på kvällen två givare till. Återstartade – Blåskärm. Radera minnet och ny start 3 givare med men inte Pulsmodul 2 och högtempmodulen.

9. Lossade en givare. Återstartade – 2 givare hittas och alla moduler. Såg inga värden på dessa moduler på E-Logger, men kanalerna verkar ibland behöva att man kopplar loss givaren och sen väljer in samma givare igen för att komma ingång efter man har raderat minnet med nytt ID som följd. Gjorde så på några kanaler i går och då började de logga, kanske inte är så... nåt hände... Plockade fram LoggerSoft och körde med den istället, lättare att använda den när man felsöker än E-Logger.
 
Nästa steg i detta var att se över slingan i garaget, för i huset går inte att göra det enklare. Från Logger ut till Garaget finns inget påkopplat och de skarvar som finns är lödda och med krympslang som skydd. Den delen av kabel som finns i marken cirka 15 meter är inte av samma typ som övrigt. Det är en 4 gånger 0,5 kanske 0,7 gissar jag, svart telefonkabel som finns nästan överallt i landet. Två av de 4 ledarna är kopplade till brun och de två övriga till vit och grön. Kanske inte den bästa typ av kabel för denna typ av trafik, men har funkat bra till Logger 2020 sen 2012.

Modulerna i garaget kopplades in i början på oktober 2016 och samtidigt blev tretrådsgivarna kopplade i tvåtrådsläge(parasit). För att komma i gång snabbt så blev det ingen omläggning av givarslingan. Pulsgivare 1 fick en avgrening på ca 2,5 meter från huvudslingan. I samma kopplingspunkt som P1 får högtempmodulen en avgrening på ca 2meter och vidare på samma avgrening satt pulsgivare 2 ytterligare 2,5 meter bort. Från ovannämnda kopplingspunkt fortsätter huvudslingan ut till utegivare ca 15 meter kabel bort och mitt på den två rörgivare(solpaneler) med 5m. kabel och en 3m. temp för garaget.

Nu ombyggt….

Huvudslingan i garaget gå först till P1 sen till högtempmodulen sen till P2 sen till givarna som innan. Inte riktigt sant detta, på pulsgivarna så fuskade jag lite. Skruvplinten i modulerna är liten och att trycka in flera kablar där är lite pilligt och risk för felkoppling lite större. Gjorde så att jag behöll ca 25 cm av kabeln till pulsgivaren och kopplade på slingan till nästa givare där. Skarvningen av kablar utanför pulsgivaren är lödd och är innesluten i krympslang.

Testar igen

1. Alla moduler anslutna plus en givare för solpanel. Återstarta – alla moduler med och tempgivaren.

2. Kopplar in ytterligare två givare. Återstartar – blåskärm. Radera minnet och omstart, de tre givarna är med men bara en modul, P1.

3. Kopplar bort en givare så bara två finns i garaget. Återstartar – Alla moduler med samt de två givarna.

4. Har sen omstart system och även gjort en radering av minnet trots att det inte behövdes. Gjort flera omstarter efter detta. Alla moduler är nu med.

5. Såg nu på förmiddagen att fuktgivaren slutat ge värden i natt och kom tillbaka nu på förmiddagen

Sammanfattning:

Omkoppling av slingan ute i garaget har inte gjort någon skillnad och inte den förändring som gjordes i huset. Det enda som verkar påverka om Logger 3030 ska hitta eller inte hitta alla moduler verkar vara hur många parasitkopplade givare det finns på slingan. 3 moduler och 2 givare verkar i dagsläget vara vad Logger 3030 accepterar på en slinga. I fallet Logger 2020 så fanns det 5 moduler och 4 givare inkopplade på samma slinga och detta med en slinga som hade flera avgreningar. Det går ju byta kabel mellan hus och garage också men det är väl mer ett sommarprojekt och det är ju inte säkert att det blir någon skillnad.

Vet det blev långt inlägg men…

Sett några saker till med 3030 kanske bättre att skapa nya trådar på detta.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2017-02-15 22:06 »

Tack, det var en väldigt detaljerad och bra genomgång.

Det borde inte vara nån skillnad på givarigångarna på 2020 och 3030, jag tror det är exakt samma kretslösning. Och jag tycker inte heller att komponentvariationer och variationer mellan olika exemplar borde vara så stora.

Men det här med att köra parasitgivare och moduler parallellt är jag osäker på hur vanligt det är. Jag undrar om det kanske skulle fungera bättre om du inte körde temperaturgivare i parasitförsörjningsläge, utan istället använde den fjärde ledaren till garaget för femvoltsförsörjning av temperaturgivare?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-02-16 12:31 »

Hej igen
Det är ju ett intressant förslag detta med att utnyttja den fjärde ledaren i kabeln till femvoltsförsörjningen av tempgivare i garaget. Har haft den tanken också men varit lite osäker på att genomföra utan att kolla med er först, så det inte blir några andra negativa konsekvenser när man hakar på ”Sensors 3” femvolts plint.
Visst, det är en del jobb med detta, först byta ut 3 ledaren mot en 4 ledare inne i huset som går mellan Logger och fram till den skarv i torpagrunden där den nedgrävda kabeln börjar. Sen också göra samma sak i garaget fram till den sista pulsmodulen och efter den fortsätta med befintlig 3 ledare till givarna.

Sen gäller det att få tag på en 4 ledarkabel, helst att färgen brun, grön och vit ledare finns med så som i den 3 ledare jag köpt från Energibutiken.

En annan tanke jag har är ju att ersätta de två Dallasgivare som sitter på solpanelerna nu med Pt1000 givarna sen kan den tredje P1000 givaren mäta tempen i garaget. Då blir det ju bara utegivaren kvar som är parasitkopplad på denna slinga till garaget. Högtempmodulen med sina givare blev ju inkopplad i höstas mest för test för att se om det funkar. Så de tre givarna är bara upplagda på garagevinden och mäter tempen där i dagsläget.

Nackdelen med denna lösning är ju att det inte finns utrymme för någon utbyggnad för fler givare i framtiden för att logga nya projekt.  Kanske skulle gå att lösa med fler Högtempmoduler.
 
Du skriver ”kanske skulle fungera bättre…”  jag ska fundera lite till om det är värt att testa. Kommer det att funka och vara driftsäkert i många år så är det inget att tveka på.

Du skrev i ditt svar att du var osäker på hur vanligt det är att köra parasitgivare och moduler parallellt. Jag vet inte detta, men man kan ju läsa på forumet att det förkommer och att ni även ger det som förslag till andra ”Loggare”.

Jag täkte på denna länk: http://e-logger.se/forum/index.php?topic=812.0

Den bilden i länken är ju nästan som mitt system var uppbyggt innan jag bytte till L3030 frånsett soldelen. Där finns ju tre parasitgivare inkopplade på ingång 2 och även två förgreningar på den så som det var i mitt system innan jag byggde om.
 
Och sen står det i manualen för L3030 att den går att byta rakt av mot L2020 och man kan fortsätta som innan.

Lite tankar snurrar i huvudet om detta. Jag är med på att när det kommer en ny produkt så kommer det ta ett tag innan allt har hamnat rätt både när det gäller HW och SW. Kan ta flera år innan allt är fixat. Olika kombinationer av allting kan ju får oväntade saker att hända. Jag jobbar tillvardags med att just testa mjukvara och hårdvara i apterings/styrsystem till tyngre fordon. Man kan testa hur mycket som helst och tänka nu är allt ok, men så kommer utrusning ut till kund och nästan alltid så dyker det upp nya problem som måste rättas.

Så min fråga är kan jag ha något i min installation som gör att det inte funkar så bra som det gjorde med Logger2020, eller är Logger3030 mer ”kräsen” på vad det gäller ansluten kringutrustning? Eller kan man hoppas på att det finns något i L3030 som bör kollas o ev. åtgärdats… ?

Logger 2020 har varit otrolig stabil och inte krånglat något sen installationen sen juni 2012. Endast en nätdel gick sönder efter något år sen har åskan slagit sönder en givare.

Men visst L3030 är ett lyft med den tryckkänsliga färgdisplayen och lättanvända menyer som finns för diverse inställningar, känns som en mycket trevlig produkt.
Som jag skrev tidigare så fick jag en del blåskärmar när jag kopplade in och ur givare, jag har två bilder tagna vid olika tillfällen när det hände. Missade några tillfällen..

Vill du att jag mailar över dom eller lägger dom i detta forum.

kollade nu på de två parasitkopplade givare, det kommer någon spik i grafen då o då men ganska sällan. Så det kanske inte går så bra med två givare heller.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-02-16 14:00 »

Det är inga problem att köra tretrådsläge på vilken av sensoringångarna som helst. Det enda som kan sätta begränsning är om man till äventyrs skulle använda +5V-utgången på sensors 3 till att strömförsörja något annat så att strömmen inte räcker till.

Jo precis, jag skriver kanske fungera bättre, rent logiskt borde nätet lastas mindre om du inte kör parasit, men vad som orsakar begränsningen i just ditt nät vet vi inte, och varje nät är dessutom unikt med förgreningar och olika kabeltyper skarvade på olika sätt.

Var otydlig, visst körs parasitgivare och moduler parallellt, men hur många som kör flera moduler parallellt med parasit vet jag inte. Jag har kört 5 moduler på en port och 50 tempgivare i parasitläge på en annan port på 3030 utan problem. Men inte provat kombinera.

Jovisst, det står i manualen att man kan byta mot 3030 och fortsätta som innan, men där står också följande "Observera att Logger 3030 är en ny produkt, och som varje ny produkt kan den innehålla fel och brister i mjukvaran som kommer att korrigeras med tiden. Byt därför inte ut Logger 2020 mot Logger 3030 den närmaste tiden efter lanseringen om du absolut inte vill ha några avbrott i loggningen." Logger 3030 är mycket stabilare vid lanseringen än vad Logger 2020 var eftersom 3030 innehåller mycket som är utprovat i 2020. Men precis som du säger så är det en kombination av massa saker som skall fungera samtidigt i olika miljöer så...

Går bara gissa vad som ger problem i din installation, alltid lättare när fler än en har samma problem och nu är det ju väldigt få som hunnit börja använda Logger 3030 än. Det kan vara nåt i just din miljö, men visst kan det vara nåt mjukvarurelaterat kanske också. Har du nåt mer inkopplat till själva loggern än det på sensoringångarna och elmätaringångarna? Bäst är att koppla bort precis allt annat när man felsöker så inget annat kan påverka. Självklart skall du kunna koppla in mer än några enstaka temperaturgivare till 3030 när du har moduler. Men det gäller att reda ut vad som kan vara fel.

Du får gärna posta blåskärmarna i forumavdelningen buggrapporter så att andra som eventuellt får samma problem kan haka på. Det förekommer ibland ett par felmeddelanden i Logger 2020 när givare flyttas omkring, inte omöjligt att det är nåt liknande här.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-02-16 15:49 »

Tack för snabbt och bra svar…

Ska nog i alla fall testa detta med att lägga med 5 volt ut till garaget till givarna. Har varit på en elfirma och fått tag på lite givarkabel, 4 gånger 0,5 och med samma färger. Lite mer ledararea i plintarna på Logger men jag tror det ska gå bra och ute i garaget så blir det ju bara lödskarvar mot befintligt nät. Frågetecknet är ju hur bra denna kabel är rent elektriskt till denna typ av kommunikation.
 
För mig är det inga problem om det blir lite avbrott på loggningar så här i början på en ny produkt. Och jag räknade med detta innan jag gav mig på att byta till en ny Logger.
 
Vi får se om det blir fler som får problem med detta eller det är någon kombination av olika saker i min anläggning som gör att L3030 har svårt med givare och moduler på samma slinga.

Ska testa detta med 4 ledare ut till garaget så får vi se hur det funkar sen. För funkar denna kabel väl så har man ju möjligheten att köra som innan också. Så det ska bli spännande att testa..

Men tack igen för snabba o bra svar..

Mvh Peo
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2017-02-20 17:32 »

Nu lite mer info i detta ärende.

Jag ägnade fredagseftermiddagen med att byta ut den befintliga 3 ledare som går till garaget mot en 4 ledare, för att få med 5 volt till strömförsörjning av temperaturgivarna.  Alla skarvar är lödda och med krympslang som skydd. Nu vet jag exakt hur mycket kabel som gått åt. Mellan logger 3030 och första pulsmodul i garaget är det 26 meter, till nästa modul(HTMIQ) är det ytterligare 2 meter och till sista pulsmodulen ytterligare 2 meter. Där slutar 4 ledaren, sen fortsätter givarslingan med en 3 ledare till utegivaren 12 meter kabel bort. På halva denna sträckan finns en temp.givare till solpanelerna, en 5 meters givare. Så totalt mellan L3030 och utegivaren är det 42 meter kabel.

Dags för testkörning med både 12 volt och 5 volt i samma kabel.

L3030 hittade båda temp.givarna som var kopplade i tretrådsläge men bara den första pulsmodulen
Kopplade bort temp.givaren till solpanelerna och återstartade. Nu hittade L3030 alla tre modulerna och den temp.givare som var kvar. Var lite besviken på resultatet, för nu funkade det sämre än innan med 3 ledaren, två parasitgivare och tre moduler inkopplade.

Trodde nog att nyinköpta 4 ledarkabel var boven i dramat.

På morgonen efter kollade jag på grafen för utegivaren och den var allt annat än ok.

Vad göra?

Jag stängde ner systemet. Kopplade bort 5 volt för denna kabel, kopplade om de två givarna till parasitläge.
Återstartade, nu så hittades alla tre modulerna och de två givarna. Testade att starta om flera gånger men det ser ut att funka med tre moduler och två givare.

Så att köra med både 12 volt och 5 volt i samma kabel för att kunna köra givare i tretrådsläge på en givarslinga som det samtidigt finns 12 voltsmoduler inkopplade funkade inte alls bra i min installation. Då är det nog bara parasitkoppling som gäller.

Jag har nu gjort tre omläggningar av givarslingan till garaget, det enda som finns kvar från ursprungsdragningen är kabel i marken. Men jag tror inte den kan göra någon skillnad. 

I inget av dessa omdragningar av givarslingan så har jag fått L3030 att hitta alla tre modulerna om det samtidigt är fler än två temp.givare inkopplade på denna slinga. På ursprungsdragningen av kabeln så körde jag 5 moduler och 4 givare mot L2020 utan några avbrott sen i oktober.

För mig är detta egentligen inga större bekymmer i dagsläget.Jag kan köra med två givare inkopplade för att prioritera att få med pulsmätarna för elförbrukningen och tempen på solpanelerna kan HTMIQ få ta hand om. Det är väl bara om man vill utöka med fler givare i garaget som det kan bli problem. Har lite bekymmer med HTMIQ och L3030, kan skapa en ny tråd på detta.

mvh Peo
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2017-02-20 19:07 »

Tråkigt att det inte blev bättre. Men tack för att du provade, då gör kanske inte parasitmatningen nån större skillnad.

42 meter är relativt långt och då börjar det bli mer kinkigt hur man bygger upp nätet. Det är fördel att använda kabel med så låg impedans (resistans/kapacitans) som möjligt. Helst använda samma sorts kabel hela vägen. När signalen går från en sorts kabel till en annan sorts kabel så blir det reflektioner (störningar) i och med att kablarna har olika impedanser. Sen är det även viktigt var förgreningarna ligger, i mesta möjliga mån bör man undvika långa avlöpare eller "T":n, för såna ger reflexer. Alltså i regel bättre att dra busskabeln hela vägen både fram till varje givare och sen därifrån fortsätta vidare till nästa givare - så att förgreningen hamnar så nära givaren som möjligt - istället för att göra förgreningar på busskabeln och därifrån dra en x meter kabel till varje givare.

Om signalen ligger precis på gränsen kan det mycket väl vara så att Logger 2020 råkade ha en omslagsnivå mellan noll och ett som precis passade in för ditt nät, medan Logger 3030 kanske har en omslagsnivå som ligger några tiondels volt lägre så den störs mer av reflexerna i ditt nät.

Starta gärna en ny tråd om HTMIQ och L3030.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2017-02-21 07:35 »

Jag har 4 förslag.

1. Om jag fattar dig rätt har du nu två kablar ut till garaget, om det stämmer så skulle jag koppla alla moduler på en av dem, och alla tempgivare på den andra.

2. Du verkar ha nåt spök med din HTMIQ enligt vad du skriver, har du provat koppla bort den helt för att se om allt annat fungerar då?

3. Ett 100 ohms (80-120 ohm) motstånd kan i vissa fall göra att störningar som beror på impedans/reflektioner ändrar karatär på ett sätt som gör att allt plötsligt fungerar. (Det har jag varit med om på en Logger 2020 med 10 stycken tempgivare med vardera 10 meter kabel, stjärnnät).
Om du har något motstånd på 80-120 ohm kan du prova sätta in det i "dataplinten" på loggern, och i andra ändan ansluter du bussledaren från givarnätverket.
All data skall alltså gå igenom motståndet innan det går in i Loggern.

4. Morby här i forumet har tydligen fått en dålig nätdel som ställt till det för honom.
Du skulle väl kunna prova med den gamla nätdelen från Logger 2020 om du har den liggande, bara för att utesluta den eventualiteten?
« Senast ändrad: 2017-02-21 09:24 av Rickard » Loggat

Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2017-02-21 10:54 »

Hej

1. Det finns bara en kabel ut till garaget och den delen som ligger i marken är cirka 15 meter och har fyra ledare. Övrig del av bussledning ut till garaget var tidigare en 3 ledare, nu sen senaste ombyggnaden av bussen så är det 4 ledarkabel hela vägen från L3030 fram till sista expansionsmodulen. Därefter fortsätter bussen med en 3 ledare fram till utegivaren längst bort. Att testa med 5 volt också var ju mer en test om det blev bättre. I och med den senaste ombyggnaden av bussen så blev det ju tre olika kabeltyper inblandade och det är inte så bra, är medveten om detta. Så när jag känner för det så kommer jag nog ta fram spaden och lägga ner en ny kabel hela vägen för att se om det blir bättre. Kanske kommer att köra med dubbla kablar som du var inne på. Det kommer nog en beställning på ny kabel i närtid i energibutiken.
 
2. Att koppla bort HTMIQ var en av de första åtgärderna jag testade med innan jag började reducera antalet inkopplade parasitgivare, men blev ingen skillnad (se tidigare inlägg).

3. Jag tror jag har dessa motstånd hemma så jag ska testa ditt förslag också.

4. Jag har allaredan i helgen testat denna variant, fast tvärt om. Första dagarna med L3030 så körde jag med den medlevererade nätdelen till L3030 och men sen ville jag kolla detta med POE matning och byggde en egen "POE injektorsladd" genom att sprätta upp nätverkskabeln och klippa loss blå/vitblå och brun/vitbrun och på dessa ansluta en honkontakt som passar till nätdelen. I samband med denna ombyggnad av sladd så hamnade L2020:s nätdel(ej original, 1000mA) som strömförsörjare till L3030. Detta fick snurra några dagar men när jag kollade i E-Logger så fick jag samma konstiga grafer och orimliga värden på givare som Morby fått. Bytte nu i helgen tillbaka till original L3030 nätdel och sen dess så ser grafer helt normala ut.

Kan L3030 vara känsligare för brus på nätdel?

Att jag ville prova POE matning, är för att L3030 har en betydligt bättre display som kan visa mycket mer information. Så en självklar plats för L3030 blev ju i köket. Lätt att ha koll på pann o tanktemp nu, utan att behöva springa ner i källaren. Jag har inget vägguttag vid L3030 så nätdelen fick bo kvar nere i källaren. Därför POE matning och dold kabeldragning.

En nackdel med L3030 jämfört med L2020 är när nätdel är långt ifrån loggen, hur nollställer man minnet. Svårt att sätta i nätdel och samtidigt trycka på skärmen, få be frugan om hjälp kanske. Går ju också att slita ur nätverkskabel men inte så bra det heller.
Jag löste detta med att sätta en Nexabrytare på väggutag vid nätdelen i källaren och sen använda fjärrkontrollen för att kunna bryta strömmen. Nexan ska ju bara vara med vid dessa tillfällen när man har fel på systemet. Sen vid normal drift bör den ju inte finns med för vid ett ev. strömavbrott så kommer Nexan att vara avslagen tills man manuellt sätter på den igen. 
 
Detta kanske borde legat i en annan tråd.. för att lättare hitta litte tips.
   
Tack för snabba o bra svar
Bra forum detta..
/Peo
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2017-02-21 14:58 »

Kan L3030 vara känsligare för brus på nätdel?

Svårt att svara på. Logger 3030 innehåller fler komponenter som kan påverkas av störningar, å andra sidan filtrerar den spänningen lite mer. Men Logger 3030 drar lite mer ström så en nätdel som ligger på gränsen kanske tippar över...

En nackdel med L3030 jämfört med L2020 är när nätdel är långt ifrån loggen, hur nollställer man minnet. Svårt att sätta i nätdel och samtidigt trycka på skärmen, få be frugan om hjälp kanske. Går ju också att slita ur nätverkskabel men inte så bra det heller.
Jag löste detta med att sätta en Nexabrytare på väggutag vid nätdelen

Aha ja nexa är användbart!

Men borde det inte gå ganska smidigt att lyfta en av POE-byglarna för att bryta strömmen?

Detta kanske borde legat i en annan tråd.. för att lättare hitta litte tips.

Jo precis, starta gärna nya trådar när du märker att rubriken inte stämmer överens med det du skriver om!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!