E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 14:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: LoggerSoft - Medelvärdesbildning  (läst 10959 gånger)
lennartkarlsson
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« skrivet: 2010-07-12 20:28 »

Hej
Köpte en Logger2020 nyss som jag provkör för fullt
kör den lokalt till Loggersoft, med 2st tempsensorer inkopplade (DS18S20)
Och den ger mig värden löpande, helt ok
Men jag har en fråga om hur värdena skapas
Jag kan se på loggern att den ger värden så fort DS kretsarna förmår
DSarna behöver ju ca 1s per st
Och jag kan se i Loggersoft att den tar emot värden i Nuvärdesfönstret
Men jag har ju ställt in loggersoft att lagra 1gång/minut (60s)
Detta värde hamnar i diagrammet och i textfilen
så jag testade att ställa den på 600s dvs 1gång/10minuter
Och då såg tag till min stora förvåning att den tar det senaste värdet endast
Min fråga alltså
Loggersoft medelvärdesbildar inte, med väntetid menas tid mellan lagrade momentana värden ??

Vänliga hälsningar
Lennart

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-07-13 13:21 »

Hej Lennart, välkommen till forumet!

Bra fråga, tyvärr är det ju lite tunt med dokumentation för LoggerSoft (men på vissa ställen i inställningsmenyn visas en en liten popup-hjälptext om du håller muspekaren ovanför).

I inställningsdialogen på fliken "Generella inställningar" står "Medel: 1" (där ettan inte går att ändra) vilket betyder medel av en avläsning, det vill säga inget medel. "Väntetid: x" i samma dialog betyder alltså precis som du är inne på tid mellan momentana värden. Fast helt momentant är det ändå trots allt inte, det sker en medelvärdesbildning av jag tror det är 15 avläsningar (sekunder).
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
lennartkarlsson
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-07-13 20:44 »

Hej och tack för ditt svar
...skulle verkligen vilja ha en bättre dokumentation för Loggersoft....
planerar att köra så lokalt som möjligt och då passar Loggersoft bra
men jag får väl fråga , så kan Ni använda det till kommande dokumentation...
- Du skrev om att det fanns en viss medelvärdesbildning, så jag var tvungen att testa
Och precis som du skriver medelvärdesbildar den, de sista 15 sekunderna innan värdet
sparas i diagram och fil, så är förloppen inte alltför snabba är det inget problem.

Men hur systemet kommer att bete sig när måååånga sensorer kopplas in är jag nyfiken på
Man skriver " något otydligt" hur många sensorer som kan kopplas in, och vad det får för
konsekvenser, men nån borde väl ha provat innan och kan berätta

Men egentligen borde det inte vara nåt problem m.a.p ovanstående resonemang
Varje DS(tempsensor) vill ju ha 1s på sig för avläsning, men jag vet ju inte hur Logger2020
skickar mätvärden, men jag gissar att den skickar kontinuerligt en efter en, så fort den hinner
och medelvärdesbildar Loggersoft bara de sista 15 sekunderna, ja då tar den in 15st DS-ar,
så nån medelvärdesbildning hinns inte med, men vad gör Loggersoft med nr 16, 17, 18....
dvs vad har Loggersoft gjort med mottagna värden från Logger2020 under sekund 0-45 efter
skrivning till fil...?? då inställningen är satt till 60s väntetid...
ja nya frågor...


Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-07-13 21:34 »

Den 15-sekunders medelvärdesberäkning som sker påverkas inte nämnvärt* av antalet anslutna givare. Logger 2020 läser av alla givare en gång i sekunden* och mätdata för alla givare skickas till LoggerSoft en gång i sekunden.

LoggerSoft har testats med 40-50 temperaturgivare, minns inte exakt antal. Logger 2020 är testad med 70 temperaturgivare som mest (sedan dess har gränsen för maximalt antal samtidigt anslutna givare dragits ner till 50 för att få plats med annat). Vad som sen är möjligt i varje enskilt fall beror på hur kablaget ser ut och om man har expansionsmoduler anslutna eller ej.

*) Med många givare tar avläsningen ibland två sekunder.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
lennartkarlsson
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-07-14 07:30 »

Tack för ditt svar
jättebra att få reda på vad som är testat
och var den ungefärliga begränsningen ligger
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010-07-19 17:14 »

Vad vi noterat är att det är en fördel att köra tempgivarna på plint 1, 2, 3 om man har många givare, långa kabelländer eller kör expansionsmoduler kopplade till plint 5 och 6.
Sen är det mer eller mindre omöjligt att garantera en viss specifik maxlängd på kablaget, för det påverkar rätt mycket hur nätverket ser ut.

I mitt eget system har jag 5 expansionsmoduler och 13 tempgivare, och totalt ca 100 meter kabel.
Där någonstans låg gränsen för mig med allt inkopplat på plint 5 och 6, så jag lade över alla tretråds tempgivare på plint 1, 2 och 3 och sedan dess snurrar det på utan störningar.

Men som sagt, med en annan typ av kabeldragning, eller andra längder på givarkablarna kan det bli både mer eller mindre som är max innan man börjar få problem.
Så här under testfasen är jag inte knusslig, skulle någon känna sig missnöjd, och vi inte kan lösa problemen så får man återställa loggern.

Lyckligvis har ingen ännu ingen velat göra det, vilket jag hoppas tyder på att de flesta är rätt nöjda.
Loggat

lennartkarlsson
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-07-20 10:13 »

Hej Rickard
och tack för ditt svar

Jag har ju inte köpt tempgivare (DS18S20) av Er, då jag hade ett antal redan hemma
sen tidigare projekt, men
när jag läser spec-ar och beskrivningar (om DS) lägger man ett 4K7 motstånd på varje DS
som pull-up, har ni det på era färdiga?? Orkar loggern driva alla, eller räcker det
med att lägga pull-up på de sensorer som har längst kabel ??

Kör loggern i test på bordet, och den fungerar oklanderligt, helt perfekt !!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-07-20 18:06 »

Man skall aldrig montera pullupmotstånd, Logger 2020 driver det som behövs oavsett kabellängd.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!