E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 07:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Actaris värmemätare  (läst 24171 gånger)
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« skrivet: 2017-01-29 17:32 »

Hej, startar en ny tråd kring denna apparat. Har kopplat in den på plint 16 & 17 och i 2020 på plint 9 & 10. Kortsluter 16 & 17 och får signal, vid el-mätar test endast, jo jag ser dom på grafen också men elmätar testen ger inget, den kanske behöver en puls?

Plint 16 & 17 är för mej de översta plintarna på bif bild, funderar på om jag kan ha vänt etiketten när jag klistrade den på kortet, (minns ej om jag ens flyttat på den.)

En sak till, såg att någon skrev att pulsen är en puls/10 Kwh, jag trodde, 1/1kwh? Tror jag har en 2,5
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-01-29 17:47 »

Jo, kan lägga till att det går just nu ca 5Kwh I systemet.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-01-29 19:23 »

Fyller på med lite info, verkar som att det kommer pulser ändå.

Bild 1 de mitt i bilden är min test med att kortsluta plint 16 & 17, den senare pulsen (till hö)verkar rimlig men ligger kvar och sen plötsligt trappar av??

Pulsen vid tidigare (till vä) upptäckte jag inte, kanske var ok puls?

Bild 2 Den snabba dippen vid på bilden var att jag ändrade  till 2 pulsen/ kwh, det är nu återställt. Här ser man också att signalen minskar.

Fråga, jag borde få minst 5 pulser per timme, med tanke på de Kw som går igenom mätaren.

Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017-01-30 08:26 »

Så vitt jag kan förstå så har du i alla fall kopplat rätt.
Exakt hur filtreringen av pulserna fungerar vet jag svårt att få fram vettiga grafer när det är så pass långt mellan pulserna.
Kanske kan Andreas förklara hur det fungerar.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2017-01-30 11:50 »

Förstår jag rätt, visar displayen i energimätaren momentaneffekt 5 kW hela tiden?

Energimätare till Logger 2020 fungerar enbart med inställt värde 1 puls / kWh. Inga andra pulstal fungerar. Och "tid-till-pulsläge" måste vara urkryssat.

Mätvärdet uppdateras så snart det kommer en ny puls. Om det inte kommer en puls när det borde ha kommit en puls "i förhållande till visat mätvärde" så börjar mätvärdet klinga av.

Om du tittar på räkneverket på kanalsidan i E-logger, räknas det upp med de förväntade cirka 5 pulser per timme?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-01-30 14:10 »

Hej, inga pulser I natt.

Bif bild visar var jag ser i e-logger. Den stora pulsen väl före söndag kl 18:00 är min test, den strax före kl 18:00 kom automatiskt medans den efter kl 12:00 var en test av mej.

Laddar ut mellan 4,5 och 5,5 Kwh konstant, det är vad jag ser på Actaris display, ingen shuntstyrning just nu så allt varierar. Så medel ligger på 4,8Kwh typ.

Några saker, pulsen planar inte ut till 0, utan stannar och är konstant på ca 0,5? efter ett tag.

Vad var det för puls som kom vid strax före kl 18:00? Den verkar ju ok först, men sen blir det inget mer?



Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-01-30 15:06 »

Kan inte svara på vad som hände vid 18 om det var nån tillfällig störning eller vad det var. Hur lång kabel har du från pulsutgången på värmemätaren och loggern?

Vad visar displayen i Logger 2020, visas nån effekt där? Visas där samma värde som i webbtjänsten?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-01-30 15:58 »

Kabeln är ca 1 meter och hänger fritt från annat.

Displayen visar 1043 W, vilket är detsamma som e-logger.

Bif bilder från lite inställningar och grafen och summeringen i rapporten, bild 10 visar utslag i rapporten men för låga värden, (ca 0,5 kwh), där den visar nästan ok värden är där jag testade kontakt, ser ut som 1puls/10kwh??

Rickard, är det så att det är en puls/ 10kwh och inte /1kwh?   
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2017-01-30 16:29 »

Om jag förstår det rätt så finns dessa olika versioner av programvara i CF-echo II:
¤ "MWh display" - ger en puls varje 0,001 MWh dvs 10kW/puls (upp till Qp 2,5, därefter 0,01 upp till Qp 10, därefter 0,1)
¤ "kWh display" - ger en puls varje 1 kWh (upp till Qp 2,5, därefter finns det inte kWh utgång)
¤ "GJ display" - ger en puls varje 0,001 GJ (upp till Qp 1,5, därefter 0,01 upp till Qp 6, därefter 0,1)

Så då är frågan vilken version du har.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2017-01-30 16:41 »

2,5 vilket skulle betyda att att upp till 2,5 (inklusive 2,5?) 1 puls /Kwh eller (inte inklusive 2,5) 1 puls/10Kwh??
« Senast ändrad: 2017-01-30 16:46 av Lars52 » Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2017-01-30 16:46 »

När du kollar på räkneverket för den totala energiförbrukningen, hor stor är sista siffran - är det 1 kWh eller 10 kWh?
Pulsutgången skall pulsa 1 gång varje gång sista siffran i räkneverket ändras.
Loggat

Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2017-01-30 16:54 »

Hej, lite osäker vad du avser men det finns en räknare under Meny 1 som räknar totalt överförd energi vilken har 2 decimaler i Mwh så X,XX Mvh.

Så om det är så som du resonerar 10Kwh/puls, lite osäker på vd Andreas menade med Mwh display och Kwh display. Detta går väl inte att ställa in , eller??

Meny 2 visar momentan energi som X,xx Kwh
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2017-01-30 17:01 »

Senaste kurvan, efter testen planar den ut på runt 0,5. Vilket talar för 10kwh/puls. Sen kan man ju fundera varför logger displayen visade runt 1Kw? För nån (några) timme sedan? Kanske när kurvan var på väg ned mot ca 0,5
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2017-01-30 17:06 »

Hej, lite osäker vad du avser men det finns en räknare under Meny 1 som räknar totalt överförd energi vilken har 2 decimaler i Mwh så X,XX Mvh.

Så om det är så som du resonerar 10Kwh/puls, lite osäker på vd Andreas menade med Mwh display och Kwh display. Detta går väl inte att ställa in , eller??

Meny 2 visar momentan energi som X,xx Kwh

I så fall är det nog tyvärr 1 puls/10 kWh.
Jag säljer ju väldigt få värmemätare som loggas via pulsutången, det är egentligen inget jag rekommenderar, men det kan vara så att jag missförstått funktionen för den större mätaren (2.5) och antagit att den också pulsade ut 1 puls/kWh energi.
Har för mig att leverantören lovade att det skulle fungera, men skall kolla upp det igen.
Återkommer med svar imorgon.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2017-01-30 17:26 »

Som jag förstår det så kan man välja att beställa exempelvis Qp 2,5 i antingen "MWh display" med 10kW/puls eller "kWh display" med 1kW/puls, de borde rimligtvis ha olika ordernummer/typnummer.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!