E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 06:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 3030 som modbus slav?  (läst 5028 gånger)
Manne
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« skrivet: 2017-01-07 10:21 »

Halloj,

Sett lite info om 3030 där man kan hänga på ett par Mod/M-bus mätare.
Det hade varit väldigt intressant om man hade kunnat ställa om 3030 till Modbus slav, istället för master och mha. egen master kunna polla mot 3030 och hämta all data som den hämtat från VP samt även kunna skriva/styra lite via Modbus.

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-01-09 13:09 »

Tack för förslaget.

Vet inte om du uppfattat att Logger 3030 stöder Modbus RTU seriell Modbus, inte Modbus TCP. Logger 3030 har en serieport, och det går inte att köra en enhet både som master och slav samtidigt på samma serieport. Det du föreslår innebär då ett gränssnitt mot Logger 3030 där det inte går att använda givare via Modbus/M-bus. Vilket gör det hela alltför begränsat.

Men visst, om det i framtiden kommer stöd för Modbus TCP i Logger 3030 så kanske. Dock antar jag att de flesta mastrar/standard-plc:er idag har stöd för fler protokoll än Modbus, så frågan är om Modbus är det självklara valet?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Manne
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-01-10 10:08 »

Hej Andreas,

Yes, jag är medveten om att det är Modbus RTU över RS485.
Är medveten om problematiken att köra som master/slav samtidigt, det var därför jag undrade om man kan köra den som enbart slav och INTE hänga på mätare etc på denna port, utan använda den endast så att en master i systemet kan polla loggern och ta ut värden från Bergvärmepumpen denna vägen för att kunna presentera i eget SCADA. I just detta fall gäller det REGO637 som styr BVP.

Modbus är ju väldigt förekommande inom styr och övevakning och har fått uppsving senaste åren, trots gammalt protokoll.
Men absolut, BacNet är ju ett alternativ som är på framfart också, men då blir det nog över TCP, tror ej BacNet har stöd för kommunikation över RS485? Kan ha fel dock.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-01-10 11:30 »

Styrboxar i allmänhet är jag inte speciellt insatt i. Menar du att samma REGO 637 som styr bvp skulle läsa ut via Modbus? Eller har du något annat styrsystem du tänkte sköta utläsningen med? Vilka gränssnitt/protokoll kan just din utrustning hantera förutom rs485/Modbus?

Dit jag ville komma är att utläsning av loggerdata via rs485 är begränsande i och med att de som vill kunna läsa ut givardata med Logger 3030 då inte kan göra det. Det problemet finns inte med Ethernet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!