E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 13:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Installationstips - kabelanslutningar  (läst 5360 gånger)
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« skrivet: 2016-12-18 10:05 »

Detta är förmodligen en dum fråga, men jag har inte funnit svaret.
Bland 1-wireentusiaster tycks det vara populärt att terminers med RJ-45.
Att man kan göra det med tempgivarna kopplade till logger 2020 kan jag lista ut.. :-)
Finns det något som säger att man inte kan/bör köra samma tp-kabel för samtliga givare/expansionsmoduler etc?
Om man kan göra det, använder man 5v och jord gemensamt eller bör dessa "följa med" från varje grupp?

Om ovanstående är olämpligt av någon anledning, kan någon tipsa om snygga/smidiga anslutningspunkter/kopplingsplintar som inte är allt för bökiga om man måste koppla i/ur något emellanåt.
Idag har jag anslutit samtliga givare som inte sitter på samma sladd till loggern. När någon givare kopplas om är det lätt att flera andra förloras utan uppenbart synliga brister i anslutningen.

Mvh

David
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016-12-18 18:46 »

Jag vet egentligen inte varför man använder RJ45, då det i mina ögon bara fördyrar det hela.
Dessutom är ju skarvkopplingarna inte direkt smidiga om man har många givare.
Kostnaden och extrajobbet är i alla fall orsaken att jag inte säljer med RJ45-kontakt.

Att köra 1-wire och pulser i samma kabel fungerar inte, kommunikationen kan störa pulsingångarna, och tvärt om.
Tror det kan bli samma sak om du kör två olika 1-wirekommunikationer i samma kabel.
Det kan kanske fungera, men det är långt ifrån säkert, så jag avråder.

HAr du behov av att  koppla i/ur en eller några givare från tid till annan kan RJ45 vara en smidig lösning, och prisvärd, men annars så kopplar man ju som regel, och sedan rör man inte så länge det fungerar.
Loggat

Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2016-12-18 22:07 »

Point taken!

Mvh

David
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!