E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 13:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6
  Skriv ut  
Författare Ämne: API  (läst 44047 gånger)
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #60 skrivet: 2022-10-16 12:04 »

Svårt att säga vad som är orsak till att det inte funkar, nog lättare för någon som är kodare. Men här hos mig har det funkat bra nu i över två år på två burkar med HA, en ”Home Assistant blue” och en RPi4. Nu kör jag ju med HA:s OS i båda dessa för att ha så det enkelt som möjligt för mig.

Logger 3030 skickar till HA blue sen är det Mqtt mellan burkarna. RPi:n är där bara mest för testa olika saker innan jag lägger på det HA Blue enheten.

Jag testade i går att lägga in en helt ny HA installation på en virtuell maskin på en W10 dator och la in samma noder i Node-red som finns som exempel här i ärendet och sen ändrade ip adress i L3030 till den virtuella HA installationen och det funkade klockrent, såg inget konstigt.
Nu använde jag VMware Workstation eftersom jag hade den installerad sen tidigare på min W10 dator. Det som man bör tänka på är att man ställer in nätverkskortet på den virtuella maskinen till ”Bridged Network” och i samband med den inställningen klickar bort rutorna för de olika nätverkskorten som visas så man bara har det kort som man har sin nätverkssladd till på den fysiska dator, använd inte WIFI såg någon rad om detta i någon meny.

Man kan ju ha Node-red installerat på en dator utan att Home Assistant, i det fallet funkar det inte med den sökvägen som vi skrivit om innan, den gäller bara Node-Red i en HA installation.
Kör man med Node-red direkt i en dator så får man inte ha med ”endpoint” i sökvägen i loggern , kanske finns skillnad i andra system som också använder NR.

Exempel på sökväg i logger.

Node-Red Home Assistant:   192.168.0.144:1880/endpoint/l3030_node_red

Node-Red fristående:    192.168.0.144:1880/l3030_node_red

Namnet ” l3030_node_red” sist i sökvägen ovan är ju bara ett exempel, det är ju fritt att ha vad som, bara det är samma i L3030/1010 och i in-noden i NR.

Ändra in-noden i NR tillfälligt från ”POST”  till ”GET” och sen bara klistra in exemplen ovan men med rätt ip nummer så borde man se i både NR att det händer något men även i webbläsaren får man tillbaka ett svar. Om det som klistras in i sökfältet på webbläsaren matchar in-noden så får man tillbaka ” HTTP/1.1 200 OK”, om man har följt exempelkod innan i ärendet.


Tätast intervall som man kan hämta data är ju 1 min som det är nu och det är väl mer än tillräckligt om det gäller temperaturer, men för elförbrukningen så kanske man vill ha det lite oftare. Andreas har ju nämnt detta med Modbus TCP innan här i tråden om man vill ha data oftare.
Kanske någon har testat detta innan men jag har också kollat på detta lite, att göra det i Node-red med lyckat resultet.
Man behöver inte förstå detta med ”float big edian” och skriva någon kod för detta, det finns noder för detta i Node-red så det är väldigt enkelt att komma igång, lägger med en skärmdump på de noder jag använde för att testa, finns dom inte så är det bara hämta och installera i menyn ”Manage palette”.

Tips på hur man ställer in Modbus-noden får man i logger-manual, sen är det bara ”float(be)” man behöver välja i ”Buffer parser” om det bara är en givare man vill hämta, går ju att hämta flera men då får man anpassa noden efter det.


Funktionsnoden är med för att avrunda, kod nedan.

msg.payload= Math.round((msg.payload["item1"]) * 100) / 100;
return msg;


Det går ju också att skippa ”Buffer praser” noden men då får man koda en funktionsnod att göra konverteringen så det blir något begripligt att använda i HA eller något annat system.

I ModBus- noden kan man ställa hur ofta det ska hämtas, funkar bra med 10sek intervall, funkar ju att trigga manuellt också vid tester.



« Senast ändrad: 2022-10-16 12:09 av Peosn » Loggat
Oskar Jakobsson
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #61 skrivet: 2022-10-16 21:37 »

Tack! Nu fick jag till det. Hade SSL aktiverat i Node-Red...

Testade lite Modbus också men det får bero  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Jan sundström
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil
« Svara #62 skrivet: 2022-12-08 10:31 »

Som nybörjare på Node-Red så är det imponerande att se vad som kan göras. Jag har kopierat exemplet från detta flöde men får inte ut något från switchen. La in en debug node efter spliten och där ser jag bara mätvärdena. Ska inte givarid med också? Tacksam för tips.
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #63 skrivet: 2022-12-08 11:13 »

Hej

I switch-noden kan du ange ID på den givare du vill ha för en viss utgång på switchen. Sätt "msg.parts.key" för "Property"  så borde det funka, se bilden jag lägger med.

Sätter man debug-nod till att visa hela meddelandet så ser man att det är ganska mycket data som skicka ut på varje utgång när man använder detta alternativet, kanske inte spelar någon roll men i mitt flöde här hemma satt jag dit en change-node mellan in-noden och split-noden som tar bort "msg.req" och "msg.res" så blir det mycket mindre data som hanteras av switch-noden.

Men kolla på bilden så borde det lösa sig.
Loggat
Jan sundström
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil
« Svara #64 skrivet: 2022-12-08 14:07 »

Tack, nu kommer data till de tre debug nodes men hur kommer det sen in i HA?


Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #65 skrivet: 2022-12-08 16:42 »

Det finns noder för det, men först om du inte ha gjort det så måste du fixa "Node-RED Companion Integration".
Information hur du gör finns här:  https://github.com/zachowj/hass-node-red
Länken dyker även  upp i noden om du inte har gjort denna anpassning innan.

Jag gjorde en snabbtest nu med en virtuell HA installation på min PC, följde bara den manuella instruktionen som finns där och det gick bra. Installation via HACS har jag inte testat men det borde vara enklare.
Sen när det är gjort så är det bara att dra in HA sensor-nod, namnge och koppla den på en switch-utgång.  
Loggat
Vind
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #66 skrivet: 2022-12-29 18:57 »

Hej
Tack för en bra tråd.
Skulle någon kunna sammanfatta det hela för Logger2020 med Home Assistant och NodeRed, gärna bifoga lite bilder.
1. Inställningar under M2M i E-Logger.
2. Enkel nod bild i Node Red i Home assistant. Minst en UDP in nod och en debug nod.
3. Beskrivning/bild på inställningar i de olika noderna.
Loggat
Vind
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #67 skrivet: 2022-12-30 11:04 »

Nu har jag fått det att fungera Leende (smiley)
Initialt fick jag bara igång en av mina tre Logger 2020. Detta åtgärdades genom att i E-Logger/M2M först lägga in en felaktig ip adress typ 192.168.1206:51318, sen en adress som inte finns i nätverket typ 192.168.1.26:51318 och sedan slutligen lägga in rätt ip och port 192.168.1.206:51318. Om detta är rätt eller fel vet jag inte men det funkade för mig. Värt att prova om man inte får det att funka direkt. Här kommer lite skärmklipp som hjälp på vägen.

3st Logger2020 till NodeRed i Home Assistant på virtuell maskin som körs på Synology DS720+ NAS med 18GB minne.
Loggat
Vind
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #68 skrivet: 2022-12-30 11:13 »

Lite mer bilder på inställningar i noderna.
Loggat
Vind
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #69 skrivet: 2022-12-30 16:08 »

Åter efter lite jobb ute på gården. Under tiden hade vi ett strömavbrott och nu när jag kom tillbaka kunde NodeRed inte läsa UDP paketen från mina Logger 2020. Kollade så att de var igång och att de levererade data som vanligt, allt var ok. Då jag tidigare hade haft problem med att få Logger att skicka data via M2M inställningen, se tidigare inlägg, provade jag samma trix nu och då hoppade det igång. Vart göra samma sak på alla tre Logger2020 enheternas M2M inställningar.

Någon som har någon aning om vad detta kan bero på?
Känns som det saknas någon form av automatisk initiering av M2M inställningen efter det att Loggern har varit strömlös.
Loggat
Vind
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #70 skrivet: 2022-12-31 08:08 »

Här kommer ytterligare lite bilder. Har bara gjort två av mina ca20 sensorer.
Blir väldigt mycket noder så om någon har några bra förslag på annan utformning så tas det gärna emot.

Nu skall dessa värden skickas till en databas för lagring samt till någon form av anslagstavla.
Loggat
Viktor
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #71 skrivet: 2023-08-29 14:00 »

Hej!

Har du med portnummer och endpoint i adressen som du skriver in i e-logger under M2M?

exempel: 192.168.X.XX:1880/endpoint/l3030_node_red

Ip-adressen och det som är från och med sista "/" får du ändra till det som du har angett i Node-red noden, sen är det viktigt att det skickas tillbaka ett svar till L3030/1010 för att få alla givarvärden.

I http-noden i Node-Red ska du använda "post" och i URL skriva in "/l3030_node_red" om man följer exemplet ovan.


Mvh

Peo


Jag fattar inte riktigt hur jag ska göra detta.  Va?

Jag har node-red och har skapat min udp-lyssningsport. Och i e-logger har jag angivit ip till min HA och porten som jag angav i node-red. Men jag ser inga värden komma in någonstans.
Behöver jag i node-red ange någon ipadress att lyssna på?

Behöver jag confa något mer?

P.s. Split och switch har jag bara lagt till men inte confat något i.
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #72 skrivet: 2023-08-29 15:16 »

Hej,

Har du testa med en debug-node i NR flödet, annars koppla en på UDP-noden så borde det visas något. Ser ju rätt ut annars i bilderna som finns med här.
Kolla också på SSL i NR, bör inte vara aktivt(se #61).
« Senast ändrad: 2023-08-29 15:18 av Peosn » Loggat
Viktor
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #73 skrivet: 2023-08-29 15:36 »

Hej,

Har du testa med en debug-node i NR flödet, annars koppla en på UDP-noden så borde det visas något. Ser ju rätt ut annars i bilderna som finns med här.
Kolla också på SSL i NR, bör inte vara aktivt(se #61).

SSL är av. Debug pålagd men ändå ser jag inget. porten är inlagd både i configuration och i själva udp-in. Verkade så lätt på andras inlägg. själv har jag stora problem Ledsen
Loggat
Viktor
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #74 skrivet: 2023-08-29 16:13 »

Hej,

Har du testa med en debug-node i NR flödet, annars koppla en på UDP-noden så borde det visas något. Ser ju rätt ut annars i bilderna som finns med här.
Kolla också på SSL i NR, bör inte vara aktivt(se #61).

Nu verkar det hända grejjer. Nu ser jag något i debug. Är nästa steg nu att splitta detta?
Loggat
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!