E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 00:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
Författare Ämne: API  (läst 44064 gånger)
DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2020-02-14 20:15 »

Fördelen med att kunna ta in värden från Logger in i Home Assistant är att det är ett överordnat system som kan ta in data från och styra många olika system och hårdvaror. I mitt fall så har jag t.ex. en Raspberry Pi som pratar modbus med min Nibe F750, samlar in värden samt styr kan styra olika funktioner i Niben via MQTT, jag har även Telldus där jag får in värden som elförbrukning från pluggar (fjärrströmbrytare) samt styr rullgardiner m.m. Allt detta samlas förutom i Home Assistant även i en databas där jag via Grafana kan skapa loggar, och jämföra data från olika system.

Utöver detta så kommer jag även att ta in en modul som känner av status på inbrottslarmet och kan automatisera händelser utifrån status på till-/frånkoppling, larmstatus och liknande (hade det i mitt förra hus, håller på att bygga upp det på nytt i nya huset).

Det jag saknar är att kunna jämföra värden i Nibe (frekvens på kompressor, behov av tillskott elpatorn, temp på frånluf/avluft) med värden från Logger2020 (elförbrukning, olika tempgivare, etc.) i Grafana samt ev. skicka värden från inomhusgivare i Logger till Nibe. Även detta hade jag löst tidigare genom ett script som läser textfilerna från Loggersoft, men vill gärna ha lösningar som inte kräver fler mjukvaror som behöver vara igång.

Vidare så har jag beställt displayer som kan hämta värden via MQTT så att jag kan se dom viktigaste värdena snabbt och enkelt på utvalda system och platser.

För att inte låsa sig till Home Assistant så är det MQTT som är den gemensamma nämnaren för många hemautomationssystem.


Tempgivare och elmätare som idag är anslutna till Logger går förstås att ta in via en Raspberry Pi istället, men jag gillar mer uppbyggnaden att ha stabila system som rullar på och att allt kan samlas i Home Assistant där jag kan labba och testa, men om det strular till sig så rullar alla systemen vidare fristående.

Tack för tipset om Wine, jag har övervägt det tidigare men var osäker på om det skulle fungera.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2020-02-20 10:02 »

Tack för all information då förstår jag hur du tänker kring mqqt. Så du menar att mqqt är helt dominerande? Vilka protokoll kommer tvåa och trea?

Har inte Home Assistant nån typ av modulsystem som går att anpassa med egna moduler för import av data?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2020-02-21 16:19 »

Home Assistant har sina integrations som jag länkat till tidigare om det är det du menar med moduler? Där finns för närvarande 1546st, alla är förvisso inte helt unika system men det är ändå väldigt många som har anpassat moduler för att ansluta sina system till Home Assistant. Utöver dessa så finns även på integrationer på Github som går att installera. Så en färdig intergration dit vore förstås det bästa för alla som kör Home Assistant.

Mqtt var mer ett förslag som inte är låst till Home Assistant, där kan ju många andra system också ansluta sig. Om det är helt dominerande vet jag inte, men det verkar vara nåt som många mjukvaror för hemautomation kan anlsluta mot. Jag har tyvärr inga exempel på vad som är andra och tredje, det skulle väg i så fall vara specifika moduler mot respektive system.

Jag kan rekomendera att skriva i Svenska hemautomatiseringsgruppen på Facebook, där finns det många personer som är aktiva och villiga att svara på frågor rörande allt som har med hemautomation att göra.
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2020-07-06 09:17 »

Det går ju att skicka mätdata till en egen webbserver med http-anrop som nämns i inlägg #10 och i inlägg #12 ställs ju frågan om Home Assistant kan ta emot och avkoda http-anrop.

Var lite sugen på att testa lite omkring detta, för om man kan få över mätdata till ett annat system och kunna använda det för sin styrning så vore det väldigt intressant.

Min fråga är om det går att få E-logger att acceptera ett ”kolon” för om man försöker att ange en serveradress typ: 192.168.0.104:1880/endpoint/…….

Så får man meddelandet:
FEL: Serveradress får endast innehålla bokstäver (a-z, A-Z) och siffror, samt bindestreck, understreck, punkt och snedstreck.

Som det är nu så går det inte att skicka mätvärden till en adress som innehåller ett ”port nummer” eller går det och jag gör något fel vid inskrivningen?

Att jag vill testa detta är ju att Node-RED finns som ”Add-on” i Home Assistant och det borde gå hyfsat lätt i ett funktionsblock i Node-RED att filtrera ut den data för en givare som man är intresserad och sen kan använda i sin styrning.

I Node-RED verkar det även finnas möjlighet att ta emot UDP som det har nämnts om innan i tråden, är det inte en väg att gå för L2020.

Ska tillägga att jag har ingen kunskap om detta med http fram o tillbaka likaså har jag ingen kunskap om HA eller Nod-RED, det är först nu när man har L3030 som man har börjat använda det till att styra skicka info mellan enheter här hemma. Jag har också en Rpi 4 med en ssd som går med HA, inte skarpt men den har varit uppe i någon månad mest för att lära och experimentera på.

Men åter till min fråga, finns det möjlighet att få in ett ”:” så man kan ställa in ett ”port nummer” i serveradressen?
Loggat
DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2020-07-06 13:22 »

I vilket system är du när du får det felmeddelandet?

Node-RED är en bra väg att gå, jag använder det just nu för att läsa data ur den textfil som LoggerSoft skapar, därefter skickar den värdet via MQTT till en MQTT-Broker. Home Assistant hämtar sedan värdet från Brokern och på så vis samlas allt i Home Assistant. Det fungerar bra, men det är beroende av flera olika programvaror samt att detta körs på en Windows-dator som alltid måste vara igång.


De lösningen du beskriver där Node-RED kan man hämta direkt via http-anrop så det hade ju kunnat korta ner vägen och olika beroenden. Då kan köra det integrerade Node-RED "add-on´et" som finns i Home Assistant och få in värdet direkt utan MQTT.

Men om jag förstår tidigare inlägg korrekt så är det bara Logger 3030 som har stöd för det i nuläget.
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2020-07-06 15:52 »

Det är i E-logger som jag får det felmeddelandet, finns under Inställningar/M2M. Men det valet kanske bara visas när man har L3030.

Ja det var så jag tänkte med Node-RED att gå kortaste vägen, ju fler program som är inblandade desto större risk att det strular, dumt att gå över ån efter vatten.

Andreas har väl öppnat upp lite för tanken att det skulle gå att få till även något liknande med L2020 om mottagare kan hantera UDP, det verkar ju finnas en ”udp-in” nod för det i Nod-RED.

Nu vet jag ju inte hur meddelandet ser ut det som L3030 skickar, men tar man det exemplet som finns i manual just för detta:

serveradress POST /sökväg/filnamn.ext ...headers.... 0B0014EF523A01C0=100.0&0B0014EF523A00C4=71.1

och anpassar den till att passa ens egen adress till Node-RED och har man en ”http enpoint” i Node-RED så går det lätt se med en ”Debug-nod” vad det blir för resultat i Node-RED:

Så här ser den sträng ut som jag testade genom att klistra in den i webbläsare.

http://192.168.0.104:1880/endpoint/end?0B0014EF523A01C0=100.0&0B0014EF523A00C4=71.1

Nu skickas den väl som ett ”GET” när man använder webbläsaren men jag har även testat att skicka som ”POST” med en gammal Zipabox som ligger på hyllan och det funkar bra. Även kollat att skicka ett större antal, cirka 60 givarvärden som är påhittade med olika ID:n för varje. Bara såg till att det var ett ”&” mellan varje givare, fungerar fint.

Om man testar med webbläsaren så får man bare se till att det skickas ”HTTP/1.1 200 OK” tillbaka så webbläsaren känner att den gjort sitt uppdrag. Men det fixar Node-RED om man kopplar ett ”snöre” mellan ”endpoint” noden och en ”http request” nod.

Vi får se vad Andreas säger om det är möjlig att lägga till ett ”:” som ett godkänt tecken så man kan få med ett port-nummer i serveradressen så vore väldigt intressant att testa detta.

Och sen om det är möjligt med UDP för L2020 så kommer ju även den loggern att få en ny trevlig användbar funktion.

Så som jag skrev i inlägget innan så är detta med http inget som jag har kläm på, men man måste ju våga att testa lite olika alternativ och det är ju det man lär sig av och kommer framåt.. Leende (smiley)
 
« Senast ändrad: 2020-07-06 21:02 av Peosn » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2020-07-08 10:20 »

Nu fungerar kolon. Uppdatatera till mjukvaruversion 200707 genom att gå till E-logger->Inställningar->Konto och klicka "Uppdatera" i panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 3030".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2020-07-08 12:48 »

Jag uppdaterade och körde en snabbtest här nu, fick in värden i Node-RED direkt.

Har 36 givarvärden som skickades över i två omgångar, 23 i första och 13 i andra. Sen upprepas detta med det intervall som man har i satt i E-logger.

Verkar funka perfekt, helt otroligt vad snabbt denna förfrågan/önskan kom med i ett bygge.  Leende (smiley)

Få bara se om jag lyckas att få till resten...  Glad

Många tackar..

/Peo



Skickar med lite info hur det så ut i Node-Red, om någon annan också går i samma tankar.

I första debug-noden på inkommande såg det ut så här(tar inte med alla):
 
87000002D63D2028: "59.2"

45000003ADEFC828: "69.0"

20000003AE13EC28: "29.3"

88000002D647B228: "56.9"

2D000002D6737A28: "59.2"

8E000003AE1D8628: "60.4"


Efter  "json" modulen såg det ut så här:

"{"87000002D63D2028":"59.2","45000003ADEFC828":"69.0","20000003AE13EC28":"29.3","88000002D647B228":"56.9"}"



Kunde inte hålla fingrar borta.... Med glimten i ögat (blinkande)
 
Så jag gjorde även en snabbtest för http utgångar och hur Node-RED tolkade den infon. Såg bara till att ”Inoden” är satt till metod ”GET” så funkade lika bra med denna funktion.
I E-logger satte jag att utgången skulle sättas till ”På” värdet ”95” kl14:27:00 och  ”Av” värde ”5” kl14:28:10
Nedan ”debug” noden  i Node-RED.

2020-07-08 14:27:01node: L3030_A_Out
msg.payload : Object
{ A: "95" }

2020-07-08 14:28:10node: L3030_A_Out
msg.payload : Object
{ A: "5" }

Verkar funka bra i N-R så det borde fungera lika bra mot andra system också.
« Senast ändrad: 2020-07-08 16:00 av Peosn » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2020-07-09 13:11 »

Du frågade med bra tajming  Leende (smiley), hade precis gjort klart med lite annat så det var alldeles på gång med en uppdatering när du ställde frågan!

Roligt att det verkar fungera! Vad tänker du styra för något?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2020-07-10 11:11 »

Jag har haft ett flertal Nexa brytare som har skött belysningen i huset sen 2014 och den är en Telldus som sköter schemat, har fungerat hur bra som helst och det är kanske bara någon enstaka gång det har missat någon lampa.
 
Men varför göra något enkelt, när man kan göra det komplicerat.… Glad

Så jag har börjat kolla lite på andra styrningar, just nu är jag mest inne på Home Assistant mest för att lära mig, men sen med tiden är planen att den ska ta över det Telldus-styrningen sköter i dag och i samband med det byta ut en del av 433 enheterna mot Z-wave enheter. Det är här det börjar bli intressant med att få in mätvärden även från loggern som man kan använda i sin hemmastyrning av till exempel värme, ventilation och ett flertal andra saker och även infon på ett samlat ställe. Nu när man har ett stabilt och bra fungerande trådbundet givar-nät som man har nu när man kör med L2020/L3030 så känns det jättebra att kunna få över den infon till Node-RED eller något annat system.
   
Ska bara sätta mig in mer hur jag tolkar den infon som kommer in i Node-RED, får nog gå en Java kurs..    eller klippa o klistra från nätet, brukar alltid finnas någon som har en lösning.   Leende (smiley)

Vi får se sen vad det finns för möjligheter för L2020 och UDP om det är en möjlig väg att gå för att få över data till andra system, för som ren logger gör den sin uppgift lika bra. Jag körde med min L2020 mellan 2012 och 2017, det enda som havererade en gång var nätadaptern. Jag funderar på att dra igång den igen i en annan fastighet för loggning och ev. styrning. Men vi får se vad svaret blir om det är möjligt med udp. 

Många tackar för bra och snabb hjälp och även bra produkter. 
Loggat
Mårten Wikner
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2020-10-04 22:18 »

Skriver under på att fler är intresserad av MQTT-möjligheter (för bl.a HomeAssistant) från Logger2020 //Mårten
Loggat
Mårten Wikner
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2021-01-30 04:14 »

Skulle detta kunna vara en funktion i e-logger abonnemang? Att det är den som exporterar MQTT.? Så blir det en betald tjänst.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2021-02-01 08:26 »

Det skulle bli avigt, det är inte lyckat vara beroende av en extern server för att få ut data mot ett internt system. Men har du sett Logger 1010? Den kostar en bråkdel av 3030 och har samma exportmöjlighet som 3030, dvs du kan låta 1010 köra HTTP-export direkt mot Node-RED.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2021-02-20 16:10 »

Vad finns det för möjligheter att hämta data från 2020?

Jag har ett 1-wire system som jag loggat sedan 2004 till min unix-server via serieport. Jag köpte nyligen ytterligare en 2020, har en sedan länge i stugan, och hade tänkt ersätta serieports grunkan med den. Jag skulle dock gärna vilja fortsätta kunna extrahera rådata från givarna och formatera via egna skript. Jag vill gärna låta den logga via e-logger också.

Rå UDP eller TCP skulle funka, gärna i json format.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2021-02-23 10:13 »

Vad som är tänkbart för Logger 2020 är något i stil med det som gäller för Logger 1010/3030 dvs "Skicka mätvärden till egen webbserver" som ju fungerar med Node-RED/Home assistant om du läser inlägg #22. Fördelen med push istället för pull är att det inte behövs portöppningar i router, och fördel även med samma grundprincip för alla loggrar. Problemet med 2020 är dock att tcp inte får plats utan det måste ske via udp. Om/när detta kan bli aktuellt kan jag inte svara på, det beror på hur mkt jobb det är.

Den enda metod som för närvarande finns för att få ut kontinuerliga mätvärden från 2020 är att köra LoggerSoft och med ett externt script/program läsa av klartextfilerna som LoggerSoft skapar och skicka data vidare. Visst, inte smidigaste sättet men ett sätt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!