E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2020-02-19 12:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: API  (läst 6515 gånger)
DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 13

Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2020-02-14 20:15 »

Fördelen med att kunna ta in värden från Logger in i Home Assistant är att det är ett överordnat system som kan ta in data från och styra många olika system och hårdvaror. I mitt fall så har jag t.ex. en Raspberry Pi som pratar modbus med min Nibe F750, samlar in värden samt styr kan styra olika funktioner i Niben via MQTT, jag har även Telldus där jag får in värden som elförbrukning från pluggar (fjärrströmbrytare) samt styr rullgardiner m.m. Allt detta samlas förutom i Home Assistant även i en databas där jag via Grafana kan skapa loggar, och jämföra data från olika system.

Utöver detta så kommer jag även att ta in en modul som känner av status på inbrottslarmet och kan automatisera händelser utifrån status på till-/frånkoppling, larmstatus och liknande (hade det i mitt förra hus, håller på att bygga upp det på nytt i nya huset).

Det jag saknar är att kunna jämföra värden i Nibe (frekvens på kompressor, behov av tillskott elpatorn, temp på frånluf/avluft) med värden från Logger2020 (elförbrukning, olika tempgivare, etc.) i Grafana samt ev. skicka värden från inomhusgivare i Logger till Nibe. Även detta hade jag löst tidigare genom ett script som läser textfilerna från Loggersoft, men vill gärna ha lösningar som inte kräver fler mjukvaror som behöver vara igång.

Vidare så har jag beställt displayer som kan hämta värden via MQTT så att jag kan se dom viktigaste värdena snabbt och enkelt på utvalda system och platser.

För att inte låsa sig till Home Assistant så är det MQTT som är den gemensamma nämnaren för många hemautomationssystem.

Tempgivare och elmätare som idag är anslutna till Logger går förstås att ta in via en Raspberry Pi istället, men jag gillar mer uppbyggnaden att ha stabila system som rullar på och att allt kan samlas i Home Assistant där jag kan labba och testa, men om det strular till sig så rullar alla systemen vidare fristående.

Tack för tipset om Wine, jag har övervägt det tidigare men var osäker på om det skulle fungera.
Loggat
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!