E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 08:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 4 5 [6]
  Skriv ut  
Författare Ämne: API  (läst 46507 gånger)
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #75 skrivet: 2023-08-29 16:34 »

Kul att det hoppade igång.

Kolla i inlägg #36, både i texten och den bild för L2020 så borde det gå att få det att funka när du har lagt in dina givares ID i Switch-noden. Kolla också så du har split-noden rätt satt, för det ser inte rätt ut nu i skärmdumpen, borde bli ett nytt meddelande för varje givare.
« Senast ändrad: 2023-08-29 16:50 av Peosn » Loggat
Viktor
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #76 skrivet: 2023-08-29 20:51 »

Kul att det hoppade igång.

Kolla i inlägg #36, både i texten och den bild för L2020 så borde det gå att få det att funka när du har lagt in dina givares ID i Switch-noden. Kolla också så du har split-noden rätt satt, för det ser inte rätt ut nu i skärmdumpen, borde bli ett nytt meddelande för varje givare.
Toppen. Nu funkar det också.
Om jag vill ha varje givare som ett fristående värde tillgängligt i övriga home assistant, är det en funktion jag ska skapa då?
Loggat
Viktor
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #77 skrivet: 2023-08-29 21:04 »

Nu tror jag såg inlägget om HASS companion. Ska testa det.
Loggat
TonyS
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #78 skrivet: 2023-09-15 21:24 »

Jag skickar mätvärdena till Home Assistant via node red och UDP, det har fungerat perfekt.
Men slutade tvärt nyligen, har version 220308. Har provat byta port, men får ingenting till node red.
Finns det något att prova? Omstart hjälper inte..
Det kan ha hänt efter uppdatering av node red eller Home Assistant, någon mer som fått problem?
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #79 skrivet: 2023-09-16 12:25 »

Hej!

Jag har en ny L2020 på hyllan som jag inte använder i dagsläget men jag tog fram den och riggade upp den med två testgivare och aktiverade UDP sändning till en HA med NR. Verkar funka och får in värde till NR som förväntat. Jag testat till två olika HA burkar, har en extra igång för att labba med, men det funka bra på båda. L2020 är uppdaterade med programvara 220308.

Om du inte har en ”debug-node” direkt på ”UDP in” så koppla på en, så ser man ju om det kommer in något på UDP. Det som ska visas i den är ju ”string format” om inte så kan du har valt fel i UDP noden. Kolla i den så det är valt ”aString” för Output. Default för Output är ”aBuffer” och då kommer det inte att funka.

Går ju lätt också i NR att skapa ett eget test meddelande med ”udp out” och en ”inject-node” Bara att ange rätt IP och port nummer i ”udp out” så får man tillbaka meddelandet/timestamp på sin ”UDP in”.   

Kolla också så att inte HA enheten fått en ny IP adress  vid något tillfälle så det är därför det slutat funka. Jag brukar låsa min enheter i Router så dom alltid får samma IP efter en omstart eller ett längre avbrott, går väl ange fast IP i HA också om man tycker det är bättre.

Kolla också på SSL i NR, bör inte vara aktivt(se #61)
Loggat
TonyS
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #80 skrivet: 2023-09-17 20:51 »

Allt är inställt som det ska, och det har fungerat en längre tid. Skulle behöva kolla om loggern skickar ngt, ip-scannern säger bara att loggern är alive - registrerar ingen aktiv port. Loggern funkar som den ska förutom udp. Node red funkar ju i en container inom HA vad jag förstått, kan den ha fått en egen ip efter ngn uppdatering?
« Senast ändrad: 2023-09-17 21:10 av TonyS » Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #81 skrivet: 2023-09-18 08:46 »

Jag var ju också inne på detta med att HA/NR fått nytt IP adress efter en ev. uppdatering eftersom det funkat tidigare. För att kolla IP i NR så hade jag testat med noden "Host IP". Den måst man manuellt hämta själv, klicka på "Hamburgemenyn" uppe till höger i NR, välj "Manage palette", sök på "node-red-contrib-hostip" och klicka på install.

Noden "Host IP" listar flera "object" som man måste klicka upp men i någon av dessa så ser du det IP nummer till den enhet som NR går på.

Testa också med att skicka ett "UDP meddelande" i NR till det IP:nr som du tror NR har, så borde det komma till baka i din in-node. Se bild jag lägger med.

För att testa L2020 och udp mot en annan dator så kan man installera NR på sin PC eller Mac, finns instruktion på NR:s hemsida sen när man gjort det så ställer man om L2020 att skicka till PC/MAC:s Ip adress istället för NR i HA. Skärmdumpen jag lägger med här är på NR i en PC.

Det finns andra "UDP testprogram" att kolla på också om du hellre vill det.

Eftersom jag inte är någon programmerare så blir det bara tips från mig på de sätt jag testat med, men kanske det kan ge dig något till hjälp.
« Senast ändrad: 2023-09-18 09:07 av Peosn » Loggat
TonyS
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #82 skrivet: 2023-09-18 20:21 »

Tack för jättebra tips, jag har fått igång Node Red på datorn och öppnat porten i windows defender.  Pekat om loggern till datorns ip, men får ingenting till Debuggen..
Verkar som ngt hänt med loggern, kan den ha buffrat ngt och blivit full?
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #83 skrivet: 2023-09-19 10:41 »

Att en viss funktion i loggerns programvara kan låsa sig eller sluta funka är nog bara Andreas som kan svara på.

En resett/nollning av logger kanske kan hjälpa i så fall eller det kanske bara räcker med att ta bort IP och port-nummer, att testa utan UDP och sen lägga in värden på nytt. Men detta kanske du allaredan har testat.

Går ju också att skicka ett test udp-meddelande från PC/NR och det kommer fram i HA/NR, nu när du har NR på två enheter. Bra med en extra NR om man vill labba och lära sig hur det funkar. HA/NR som rullar skarpt vill man kanske inte testa allt på.
Loggat
TonyS
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #84 skrivet: 2023-09-20 06:15 »

En omstart hjälpte inte, men att avaktivera och återaktivera UDP gjorde susen.
Tack för tipset att testa det, nu är det full fart igen!   :-)  :-)
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #85 skrivet: 2023-09-20 13:35 »

Gott att det löste sig..  Leende (smiley)
Loggat
Henrik Carlsson
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #86 skrivet: 2024-01-20 15:11 »

Hej,

Exporterar data till home assistant, har märkt att payloaden för denna utetemp inte visar - tecken framför (det är nu -0.56 grader enligt logger 2020)
06000004DDC3D628=0.6

Verkar som den visar minustecken först när det blir 1 grad, är det så helt enkelt?

tack.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #87 skrivet: 2024-01-22 08:03 »

Hej,

Ja det kanske är något udda avrundningsfel som ingen före dig upptäckt. Har noterat det för påseende när 2020-mjukvaran uppdateras. Tack för att du sa till!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 ... 4 5 [6]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!