E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-24 22:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6
  Skriv ut  
Författare Ämne: API  (läst 46323 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #45 skrivet: 2022-02-21 07:21 »

Tack! Ja det låter inte rätt, jag skall försöka hinna titta på det i veckan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« Svara #46 skrivet: 2022-03-01 07:26 »

Jag fick igång detta med min Logger 2020, men nu har jag även skaffat en Logger 1010 men där får jag det inte riktigt att fungera.

Fråga till Peo, vilken nod har du använt i Node-RED för att läsa av värdena från Logger 3030? Antar att är samma som gäller för Logger 1010. I din konfiguration ser det ut som att du använt noden "http in", men ska det verkligen vara metod: POST för att hämta data från Logger?

I e-logger under M2M har jag konfigurerat ip-address_till_Node-RED/xxxx, på http-noden i Node-RED har jag konfigurerat ip-address_till_logger/xxxx men det verkar inte komma ut någon data till debug-noden. Jag har testat både POST och GET.

Vad är det jag missat?
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #47 skrivet: 2022-03-01 09:45 »

Hej!

Har du med portnummer och endpoint i adressen som du skriver in i e-logger under M2M?

exempel: 192.168.X.XX:1880/endpoint/l3030_node_red

Ip-adressen och det som är från och med sista "/" får du ändra till det som du har angett i Node-red noden, sen är det viktigt att det skickas tillbaka ett svar till L3030/1010 för att få alla givarvärden.

I http-noden i Node-Red ska du använda "post" och i URL skriva in "/l3030_node_red" om man följer exemplet ovan.


Mvh

Peo
« Senast ändrad: 2022-03-01 10:22 av Peosn » Loggat
DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« Svara #48 skrivet: 2022-03-01 21:20 »

Jag har testat lite olika varianter. Men om jag tolkar Det vara enligt nedan:


E-logger M2M:192.168.1.20:1880/endpoint/1010_node_red (IP-address till NodeRED i Home Assistant)
Node-RED, testat alla varianter men inget kommer ut (se bifogad skärmdump).



Hur skickar du HTTP/1.1 OK? Är det via template eller http response?

Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #49 skrivet: 2022-03-02 07:35 »

Det kommer inte att funka om ip-adress, portnummer och endpoint också  är med i http-in noderna som är på skärmdumpen, dessa uppgifter ska bara vara med i e-logger. Meddelandena som skickas ut ifrån logger letar ju  efter en "endpoint-node" som heter "/1010_node_red" på den adress och portnummer som är angivet i e-logger. Om du tar bort allt fram till sista "/" och bara har med /1010_node_red i URL så kommer det att funka.

Sen är det "template" noden jag använt till att skicka tillbaka "HTTP/1.1 OK".

Jag lägger med några skärmdumpar på inställningar i de noder som är med i inlägg #36.


« Senast ändrad: 2022-03-02 07:38 av Peosn » Loggat
DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« Svara #50 skrivet: 2022-03-02 21:17 »

Tack, nu fick jag ordning på detta.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #51 skrivet: 2022-03-08 10:24 »

Hej!

Nu finns uppdatering som åtgärdar att momentaneffekt för interna pulsingångar inte kommer med från Logger 2020. Gå till E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 2020" och uppdatera till 220308.

Det jag menar är att momentaneffekten inte kommer med i datasträngen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« Svara #52 skrivet: 2022-03-24 15:51 »

Tack, nu har jag uppdaterat min Logger och nu kommer även momentaneffekten med.

Skulle det gå att få en uppdateringsfrekvens som att oftare än 1 minut, eller kommer det att orsaka någon form av problem?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #53 skrivet: 2022-03-25 10:34 »

Hej! Det behövs i så fall en inställning för det... är lite pyssel... vi får väl se på sikt... På Logger 1010/3030 finns numera möjlighet att via Modbus TCP läsa ut data var 10:e sekund för den som vill ha ut data tätare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Magnus A
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #54 skrivet: 2022-04-08 00:03 »

Hej!

Jag försöker som andra i denna tråd få ut givarvärden till en hemautomatiseringplattform, i mitt fall Homey. Därför lägger jag min röst på att kunna exportera givarvärden från Logger 3030 via MQTT för andra på nätverket att prenumerera på. Det vore en mycket användbar feature. Hur ser det ut med den möjligheten?

Tack!

/Magnus
« Senast ändrad: 2022-04-08 00:17 av Magnus A » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #55 skrivet: 2022-04-12 09:40 »

Hej!

Det är inte omöjligt att lägga in en MQTT-klient som publicerar data i Logger 1010/3030 på lite sikt, det har ju sina fördelar. Fast när du skriver "för andra på nätverket att prenumerera på" så låter det iofs som du tänker att loggern skall vara broker/server? Det tror jag inte är aktuellt.

Såvitt jag kan googla mig till verkar Homey stödja Node red, så tillvägagångssättet här i tråden med HTTP-sändning till Node red borde väl fungera för dig?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Oskar Jakobsson
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #56 skrivet: 2022-10-14 10:23 »

Försöker att följa era exempel med att få en givarsignal från Logger3030 till Node-RED i HA. Får inte in någonting. Hur funkar det med port 1880, behöver den konfigureras någonstans? Vore kanon om någon kunde sammanställa en lite mer komplett guide så vi oerfarna kan få igång det.  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #57 skrivet: 2022-10-14 11:45 »

Hej!

Jag kollade mina inställningar jämfört med det som man kan se på bilderna du lagt in och det borde funka så.
Två saker som jag skulle kollat på som man inte kan se på bilderna, dels att IP-adressen är till Node-Red enheten och sen att det inte finns något blanktecken först eller sist i sökvägarna.
Loggat
Anders Gustavson
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« Svara #58 skrivet: 2022-10-14 14:48 »

 Jag sitter i samma situation som Oskar. Jag får inte in någonting i Node-red när jag försöker följa ovanstående beskrivningar.
Vore toppen med en mer detaljerad beskrivning hur man får in datat från logger 1010 till HA via Node-red.
Loggat
Oskar Jakobsson
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #59 skrivet: 2022-10-14 15:48 »

Hej,

Tack för tips! Jag hittar inga blanktecken. HA har det angivna IP:t enligt listan i min router samt på sin egen skärm (se bif. bild). Jag kör HA i virtuell maskin om det kan ha betydelse? Hittade portinställningen i Node-RED och den står på 1880.
Loggat
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!