E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 13:52 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 6
  Skriv ut  
Författare Ämne: API  (läst 44048 gånger)
Marie Westling
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
API
« skrivet: 2016-06-03 13:17 »

Hej hej
Får först börja med att tacka för en bra stabil produkt!
Mitt önskemål vore att kunna hämta ut mätdata från givarna via något gränssnitt eller ur databasen för att kunna använda dem till att trigga andra funktioner hemma. T.ex ett API i JSON eller nåt... det skulle räcka med att kunna hämta de publika kanalerna om man vill slippa auktorisering (för min del iaf) sen vore det ju toppen om man kunde styra relä utgångar o.s.v men det känns som ett större projekt
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016-06-04 12:33 »

Den här videon visar hur man kan importera data från webbsida till excel, och det fungerar om man är inloggad, dock inte från publika sidan.
Man kan göra så att data uppdateras med förutbestämd intervall, men hur man sedan gör för att spara det i en egen databas från excel har jag inte satt mig in i.
Jag testade med att importera all data i översiktstabellen.
http://www.excelkungen.com/exceltrix/formler-i-excel/importera-valutakurser-till-excel.htm
Vi arbetar på en lösning med ett API, men det är fortfarande inte klart.
Loggat

PederN
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2016-08-12 09:12 »

Hur går det med APIet ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016-08-12 23:53 »

Kommer nåt under hösten, men det är inte klart än.
Loggat

DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2017-04-17 22:16 »

Det vore väldigt trevligt med ett API, för att kunna integrera loggern med andra system t.ex. Home Assistant.

Jag gillar Loggern, den är stabil och bra och dessutom gillar jag att alla sensorer är trådbundna. Men det vore trevligt att kunna dra nytta av åtminstone momentanvärden för att kunna integrera med hemautomationen.
« Senast ändrad: 2017-04-17 22:18 av DanielNyman » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2017-04-18 07:09 »

Nu är jag inte inblandad i själva utvecklingen av API:t, men finns det några instruktioner för i vilka format olika hemautomationssystem förväntar sig att kunna läsa ut, eller speciella kommandon som är vanliga?
Alltså finns det någon sorts standard som man bör följa, och har du i så fall några länkar till dessa?
Loggat

DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-04-18 23:02 »

Jag är fel person att ge ett bra svar på API-frågan, men jag kan dela med mig av några länkar till populära system för hemautomation och där bör informationen finnas. JSON som Marie skriver om är ett bekant begrepp från dessa sidor, själv så klipper och klistrar jag bara från färdiga exempel.

Just nu håller jag på att testa Home Assistant, jag har även fått hjälp på ett forum att skriva ett kommando som kan läsa textfilen som LoggerSoft genererar. I nuläget fungerar det så långt som att jag kan utläsa värdet från nedersta raden i textfilen, dock så kommer hela värdet (inkl.tidsstämpel) in som sensorvärde. Här hade jag varit hjälpt av en så enkel funktion som att enbart sensorns momentanvärde kunde presenteras i en textfil, detta eftersom jag inte är ute efter själva loggningen eller exakt tidpunkt. Jag behöver bara nuvärdet för att kunna bygga funktioner baserat på värdet.

Tråden till forumet finns här:
https://community.home-assistant.io/t/dummy-hardware-read-values-from-text-file/15677/2

Övriga komponenter som går att integrera till Home Assistant finns här, här är det klipp och klistra till konfig.filen som gäller:
https://home-assistant.io/components/
(jag försöker få componenten som heter command line sensor att fungera med loggern)

Openhab är också populär, men jag gillade inte det personligen. Där installerar man add-ons i själva programvaran:
http://www.openhab.org/

Domoticz är ett annat populärt system som jag inte själv kunnat ge en ärlig chans då jag inte har någon lämplig hårdvara att testa med.
https://domoticz.com/

Gemensamt för samtliga är att tanken är att vara ett sorts överordnat system som sammankopplar olika hårdvaror med varandra för att kunna bygga logiska funktioner och scenarion.

Det finns förstår en mängd andra system, men dessa skrivs det mycket om i diskussioner på nätet.

Även svenska Telldus som är en lite mer användarvänlig variant (men också begränsad) har ett API som man ska kunna integrera mot, är dock inte säker på om det är envägs eller tvåvägs i det fallet.


Åter igen, jag gillar Loggern och jag vill inte överge den, jag vill bara att den ska kunna integreras med lite andra spännande system. Jag hoppas att informationen och önskemålet tas på rätt sätt och att det inte ses som att jag gör reklam för konkurrerande produkter.
Loggat
PederN
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-04-19 08:05 »

Här finns en del att läsa
http://www.switchking.se/sv/faq/guider/styrning-via-tillgaengliga-rest-anrop

Dessa funktioner skulle bla vara intressanta att få till med e-logger:

-Det är möjligt att skicka in ett värde till en datakälla via följande adress:
http://servernamn:8800/datasources/{id}/addvalue?value={value}

-Information om insamlade värden för en viss datakälla finns tillgänglig på adressen:
http://servernamn:8800/datasources/{id}/values?maxcount={maxCount}&
   newerthan={newerThan}

Byt ut följande:
{id} - mot datakällans ID
{maxCount} - mot det maximala antalet värden som ska returneras
{newerThan} - datum på formatet YYYY-MM-DD


Själv använder jag Switchking för att styra bla belysning, markiser, kyla i hemmet.
För att styra detta på ett vettigt sätt tar jag värden från loggersoft (temp,ljus,vind)
Dock är det i dagsläget så att jag måste ta en liten omväg för att få in värdena i switchking.
Förenklat på detta sätt: loggersoft=>textfil=>eventghost=>switchking

Med ett API så ser jag flera möjligheter, då främst om man via APIt kan skicka värden till e-logger. Ex min önskan om effektberäkning med fler kanaler blir överflödig, då man ist låter eventghost sköta detta.



Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2017-04-27 11:12 »

Vilken logger pratar ni om?

För Logger 3030 kommer möjligheten att posta data kontinuerligt till valfri webbserver relativt snart (längst nere i 3030-manualen finns ett avsnitt "Kommande funktionalitet"). Utläsning via anrop kan komma längre fram när de grundläggande funktionerna i 3030 är klara. Men eftersom Logger 2020 inte stöder (har plats för) HTTP/TCP, och det är önskvärt med samma system på både Logger 2020 och Logger 3030 är REST-anrop uteslutet. Såvida det inte kan ske via UDP. Jag har för närvarande för mycket att göra för att sätta mig in i olika "avläsningssystem" och vad de för utläsningsprotokoll, så ni som har önskemål om att kunna läsa ut data via nåt specifikt system får gärna kolla upp om det kan ske via UDP. Helst ska det ju kunna ske utan mellanlager i form av omvandlingsscript.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Niklas M
Medlem

Antal inlägg: 5



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2018-10-26 06:13 »

Hej!
Jag kör Home Assistant och är nyfiken på hur det gått med api för Logger 2020?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2018-10-26 10:46 »

Det har inte hänt något på 2020-fronten sen sist, det som har hänt har hänt med 3030 och där är följande klart:
¤ Skicka mätvärden till egen webbserver med HTTP-anrop
¤ Ta emot mätvärden via HTTP
¤ Styrning av utgångar via HTTP-anrop
¤ Skrivning till extern display via HTTP-anrop

Fler typer av HTTP-anrop till 3030 finns på ritbordet och kommer förhoppningsvis framöver.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2020-02-08 17:11 »

Hur går det med detta, är det någon som lyckats hämta mätvärden från Logger 2020 mätvärden och fått in det i Home Assistant. Eller går det lättare att lösa om man skaffar Logger 3030? Mqtt hade varit perfekt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2020-02-10 09:11 »

Som jag skrev i inlägg #8 - ni som har önskemål om att kunna läsa ut data till något specifikt system får gärna kolla upp om det kan ske via UDP. Har inte fått någon mer input sen dess.

Stöder Home assistant Mqtt via UDP? Det som krävs för att ett API till Logger 2020 skall vara möjligt är att det tar väldigt lite programminne i anspråk och att det går att köra över UDP. Så om Home Assistant har stöd för något sådant protokoll skulle det gå att titta på det.

Den enda metod som för närvarande finns för att få ut kontinuerliga mätvärden från 2020 är att köra LoggerSoft och med ett externt script/program läsa av klartextfilerna som LoggerSoft skapar och skicka data vidare.

Som står i inlägg #9 kan Logger 3030 skicka mätvärden via HTTP, vilket ju innebär att data kan skickas precis vart som helst. Så om Home Assistant kan ta emot och koda av http-anropen från 3030 så fungerar det med Logger 3030.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2020-02-12 21:32 »

Jag har inte riktigt rätt kunskap för att kunna ta reda på dessa saker, det som är fint med Home Assistant är alla färdiga integrations som innehåller exempel hur man lägger till olika system. https://www.home-assistant.io/integrations/

När det gäller MQTT är det inte spcifikt för Home Assistant, utan det kräver en MQTT-broker som får informationen, där kan sedan Home Assistant eller andra system hämta informationen (rätta mig om jag har fel). Jag har försökt googla och se om den populära MQTT-brokern Mosquito stödjer UDP och jag tolkar det lite tvetydligt som att den stödjer MQTT-SN som stödjer UDP.

Home Assistant har en integration för HTTP, men om den och Logger 3030 funkar ihop med den vet jag inte. Kanske någon kan kolla länken och göra en bedömning? https://www.home-assistant.io/integrations/http/. Jag skulle kunna tänka mig att uppgradera till Logger 3030, men då är det ett krav att den ska gå att ansluta till Home Assistant så vill veta med säkerhet i förväg att det blir bra.

Ett tredje alternativ skulle vara om det går att integrera via webb-tjänsten, men det ser jag som en nödlösning, vill helst kunna integrera lokalt.

Att köra en Windows-dator med script har jag testat, och det funkar men skulle helst vilja slippa eftersom jag nu mera kör Home Assistant på en Ubuntu-server. Eller finns det någon Linux-variant av Loggersoft?



Home Assistant är väldigt populärt och det kommer nya integrationer hela tiden, skulle det inte vara lite snyggt om ni hade en egen integration där. Kanske skulle kunna ge nåt tillbaka i slutändan i form av försäljning av Logger.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2020-02-14 08:42 »

Men tänker du att det är nån fördel med MQTT-upplägget som du personligen har nytta av? Jag tänker att det låter onödigt trassligt.

Och Home assistant är ju bara en variant, vi hade i så fall behövt kolla runt på vilka andra alternativ som finns och se vilka protokoll som fungerar "på de flesta".

Om du söker i forumet efter Linux eller Wine så hittar du inlägg om folk som kör LoggerSoft i Wine.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2 3 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!