E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 01:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: De flesta av givarna slutade fungera inatt, men de funkar nu!  (läst 4289 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2016-06-01 18:28 »

I morse när jag vaknade så blinkade loggern rött och det stod om en massa givarfel på displayen. Alla mina P3IQ (el och vatten) och och HTIQ slutade fungera ungefär vid 03-tiden inatt. Mina vanliga tempgivare fungerade som de skulle.
Dock så började allt fungera igen exakt klockan 10 nu på förmiddagen och allt har fungerat sedan dess. Undrar vad det berodde på?

Jag köpte ny nätdel för några veckor sedan efter att flera givare slutade fungera/fungerade dåligt och min första tanke var att nätdelen lagt av igen. Håller tummarna att det bara var någon engångsgrej.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016-06-02 06:23 »

Natt = kallt = kondens kan uppstå.
Har du någon givare ute som kan vara utsatt för nattfukt?
Det är i alla fall det som dyker upp som en tänkbar anledning för mig.
Kanske har en eventuell värmepump gått igång, det har blivit kondens på KB-rören och en givare som du har där kortsluter, när värmebehov upphör torkar det så småningom upp så pass att lasten på bussen minskar.
Ett par tänkbara fel.

OM du mäter på KB, kan du inte prova koppla ur bara de givarna om problem skulle uppstå igen, det är de givare som mest troligt kan leda till problem.
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2016-06-02 11:56 »

Jag har ju en utegivare HTIQ som mäter luftfuktighet som ibland ligger på 100%. Nu hade den varit uppe och vänt på 90% när givarna slutade fungera. Den ligger ofta runt 90% på nätterna så det var kanske inget konstigt. Utetempen på den givaren hade precis vänt vid 14 grader och var på väg uppåt.

Jag mäter inte på några KB-rör.

Hursomhelst så fungerar det fortfarande och bra att veta att jag inte behöver få panik om det händer nästa gång.  Leende (smiley)
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!