E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 16:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Förlänga 2-tråden trådlöst?  (läst 6310 gånger)
Nicko
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« skrivet: 2016-05-16 16:26 »

Funderar på alternativ lösning för att slippa gräva kabel till garaget 30m bort.

Kan man köra 2-trådsinterfacet över radio på något vis tro? (Jag råkar ha två radiomodem liggandes som klarar både RS232 och RS485)
Eller går det att gå över (trådlöst) nätverk?
Men om jag ändå gräver, kan man köra Dallas givarna på lediga tåtar i CAT 5 kabeln, tillsammans med LAN. Eller skall man lägga två kablar?

Loggat

Norrtälje, Nibe 360, 170kvm, e-logger 2020, eco-eye, Actrais 4000 RF(Vattenfall), Kamstrup 382(VP)
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016-05-17 06:20 »

Du kan inte blanda LAN och 1-wire i samma kabel, risken är överhängande att de stör varann.
Så vitt jag vet går det inte sända trådlöst, men det kanske Andreas kan svara bättre på.
Loggern kan kopplas trådlöst till Routern däremot, som vilken annan enhet som helst via en accesspunkt.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2016-05-25 11:47 »

Jag tror inte det finns någon trådlös sändtagare för onewire.

Seriella trådlösa sändtagare för rs-232 och rs485 har dels andra spänningsnivåer och dels är det separata ingångar för sändning/mottagning medan onewire har både sändning, mottagning och strömförsörjning på samma tåt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!