E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 07:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: logning af skruv på fastbränsle fungerer inte  (läst 13117 gånger)
nibdk
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« skrivet: 2015-10-21 18:36 »

Jeg har monteret kabler och relä til logning af utgang på pelletskruv som beskrivet. Det er testet direkt på Logger2020 på indgang 2 och det fungerer, man får värde vist i display. Men jeg får inget visning i graferne i e-logger.
I översigten med senaste mätvärden står der 0.00 och ingen min og max och medel.
Skruv giver 9300 gram på 50 sekunder, det er 54 puls pr kg. Det har jeg skrivet under pulser pr. enhed i givare 2. Tid til puls-läge er valgt.
Det går inte at välje fastbränsle som kanaltyp med 54 pulser, den tror det er en flödemätere, men det burde vel fungere. Har provat med andre pulsvärder, 540 och valgt fastbränsle, men det fungerer ej heller.

Niels, Danmark
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2015-10-22 15:40 »

Tror att problemet med visning av värdet i e-logger kan bero på en bugg som då och då dyker upp när det gäller kanaldefinition. Har skickat om definitionen till din logger så nu kanske det fungerar?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
nibdk
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2015-10-22 20:58 »

Det fungerer super. Tack så mycket.
Loggat
nibdk
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2015-10-25 17:49 »

Jeg tror der et et fel på beräkning av doseret fastbränsle.

Om man tager rapport for en dag, så er der for hver time vist en stapel med hur mycket der er doseret den time. Men tallet er gennemsnitstallet och passer inte med hvad jeg har doseret.
Jeg ved inte hur den gennomsnit er beräknet.

Man skal vel summere alle dom enkelte doseringer den time for at få doseret på en time.
Om jeg doserer 3x500 gram en time, så er der doseret 1500 gram och inte et gennomsnit.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2015-10-27 11:58 »

Kan du utveckla en smula. Vad visas då du doserat 1500 gram? Hur stort är felet?

Pelletsförbrukning beräknas på samma sätt som elförbrukning kW/timme för att man skall kunna jämföra olika energislag.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
nibdk
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2015-10-27 17:47 »

Jeg har 49 pulser pr. kg bränsle.
PLC på fyret doserer bränsle i 1.5 sekund pr. gang, 15 pulser, 300 gram.
27. oktober från 15 til 16, ser jeg 14 doseringer på grafen, se link. Jeg forstår her inte hvad andra aksen viser, 45-65?
Men 14 doseringer på 300 gram er 4200 gram. Medel står til 1.79, samme tal er i rapporten for klokken 15. Der mener jeg skulle stå 4,2 kg.
 
http://850r.dk/graf.pdf
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2015-11-03 08:41 »

Jeg har 49 pulser pr. kg bränsle. PLC på fyret doserer bränsle i 1.5 sekund pr. gang, 15 pulser, 300 gram.

Hmm 1,5 sekunder är väldigt kort, jag tror inte jag hört om nån som haft så korta tider. Det kan kanske vara en del av problemet. Dvs. att systemet inte är utprovat för de tiderna.

27. oktober från 15 til 16, ser jeg 14 doseringer på grafen, se link. Jeg forstår her inte hvad andra aksen viser, 45-65?

Axeln borde visa momentaneffekt i kg/timme. 300 gram på 1,5 sekund motsvarar 0,3/1,5*3600 = 720 kg / timme. Det kan vara så att den förbrukningen är så hög att räkneverket så att säga slår runt. 720 kg/timme, det är 3,5 MW i kapacitet. Du måste ha en jättestor värmeanläggning!? Behövs den momentankapaciteten eller finns möjlighet att dra ner hastigheten på skruven för längre gångtider och lägre momentaneffekt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
nibdk
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2015-11-04 17:04 »

Der er dosering av bränsle i 1.5 sekund, så 20 sekunder pause  så dosering igen. Om syre niveau kommer under 8% stopper dosering av bränsle.
Jeg kan prova at taste ind et lägra antal pulser til det passer med hvad der aktuelt doseres.

Värmeanläggningen er 90 kW. Det går at justere dosering og pausetid, kanske kan jeg gå til dobbelt, men det er alt. Vil det väre bättre?

Men om problemet er at förbrukningen bliver for högt så vil ingen af de to ting jeg foreslår virke, så er det formlen i systemet der skal ændres.


Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!