E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 03:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp jag drunknar snart.  (läst 5612 gånger)
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« skrivet: 2015-09-14 20:53 »


Om ånghalten ute fortsätter att öka så här torde jag snart behöva gälar.
Vad kan ha hänt? (RF ute anges just nu till 10,1)
http://e-logger.se/pub?pegasus

/David
« Senast ändrad: 2015-09-14 20:56 av Dadid » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015-09-15 03:58 »

Är det "mögelgraf vind" du hänvisar till?


Har du plåttak?

Denna årstid så är värmeutstrålningen från ett hus högt nattetid om det är klart väder, jag som har solfångare med tempgivare på taket kan ibland se att temperaturen på taket kan vara flera minusgrader trots att "utetemp" bara precis kommit ned på noll grader.
Detta fenomen beror på att värmeutstrålningen mot natthimmeln är stor, och att huset i sig gör att utstrålningen från marken "isoleras bort" - med resultat att det blir väldigt kallt på taket.
Man kan se liknande fenomen på bilrutorna under hösten, man kan få skrapa rutorna trots att det är någon plusgrad i luften ute...

När plåttaket blir så kallt samtidigt som du har plusgrader ute så kondenserar vatten på undersida plåtar och ibland även på undersida fuktspärr.
Beroende på status för ditt tak och din fuktspärr så kan det t.o.m droppa vatten ned i isolering på din vind - fukthalten Rh på vinden kan bli väldigt hög under perioder.
Det är oklart om det hjälper med ökad ventilation p.g.a. ovanstående förklaring, uteluften kan ju vara flera grader varmare än din takbeläggning, så ökad ventilation kan förvärra situationen på vinden då ökad ventilation bidrar till ytterligare fuktutfällning mot yttertakets undersida.
Begränsad ventilation i kombination med avfuktning är bästa sättet att säkerställa en kontrollerbar fukthalt på vinden.
Loggat

Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2015-09-15 08:51 »

Hej Rickard!
Allt det du skriver är alldeles rätt och riktigt och sådant som jag arbetar med till vardags.
Slutsatsen är dock galen och pekar möjligen på riskerna med att publicera inlägg klockan 4 på morgonen när hela kroppen egentligen bör ägna sig åt vila. ;-)

RF- avläsningen från utomhusgivaren har på något sätt givit upp och sakta närmat sig 0 vilket den nått nu på morgonen.
Bör jag beställa en helt ny utomhusenhet eller sända in den gamla?

Mvh

David




Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015-09-15 09:04 »

HEHE, jag är morgonpigg som du ser.
Och kvällstrött.

Fördelen med mitt jobb är att jag som regel kan vila lite middag mellan arbetspassen.  Med glimten i ögat (blinkande)
Så jag får mina 7 timmar/dygn trots allt.
Oroa dig inte.  Med glimten i ögat (blinkande)

Att de sakta går ned mot noll tror jag inte jag hört talas om, det skulle kunna vara fukt som trängt in, en spindel som byggt bo, eller nåt liknande, har du gjort en oklulärbesiktning av själva fuktsensorn och kortet i stort?

OM det är fuktsensor som falerar så kan du köpa bara den och byta, den är kalibrerar bra från fabrik.
Jag har tyvärr inga lösa liggande själv.
Ny sensor finns på elfa. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-056-75&toc=0&q=hih4000
Fast de är så dyra så det är tveksamt om det lönar sig.

Jag skulle prova "rengöra" sensor och kort och sedan lägga den i ugn i 50-60 graders värme (<10%RH ) ett par timmar för att se om den kommer igång.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!