E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 14:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Solceller produktion och Elmätare  (läst 8394 gånger)
jaer
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« skrivet: 2015-08-12 16:11 »

Hej

Jag har skaffat solceller och har funderingar på hur man mäter och loggar på bästa sätt.
Har läst dom strängarna som finns men undrar hur det bästa sättet är att göra det på så att det blir så riktigt som möjligt.
Jag uppfattar det (i strängarna) att det fattas funktionalitet i E-logger för att få detta rätt.
Eller kanske har jag inte förstått riktigt hur man gör. 

Jag har mätare idag på 3 ställen, inkommande el, förbrukning värmepump och solcell produktion.
Med dessa kan jag naturligtvis räkna ut hushålls el men det blir inte riktigt rätt när produktionen kommer igång.
Ska jag komplettera med en mätare som loggar "såld" el och iså fall hur gör jag med "kanaler" och liknande (konfiguration).

Med vänlig hälsning
Janne



Loggat
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2015-08-13 16:31 »

Du kan använda dig av differens mellan kanaler men det blir inte rätt iaf (för mig)

Jag har själv satt en mätare mellan solcellerna och huvudmätaren.
Jag har en 1-fas anläggning så det blir svårt ändå att räkna vilken del som är "tillgodo räknad el"

Det jag fundera på att göra är att ist för att logga den totala elen vid inkommande, är att montera en mätare efter innan uc.
Det är pga min mätare inte skiljer på leverans el. export av el
En riktigt solig dag så dra förbrukar jag ca 1kWh... tomgångs förbrukningen är ca 0,45kWh Rullande ögon (ironi)
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
jaer
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2015-08-17 21:32 »

Jag har funderat lite på detta och det finns egentligen en ganska enkel lösning för att få detta rätt.
Idag finns det en kanal som heter El total som en del av beräkningarna utgår ifrån (tex. hushålls el).
Vid egen produktion så ställer detta till det med dom beräkningarna.
Om man hade en kanal som hette "beräknad El total" istället som var inkommande el - utgående el + producerad el = beräknad El total.
Så skulle alla befintliga beräkningar bli rätt igen.
Detta ställer naturligtvis krav på att man mäter producerad el samt inkommande och utgående el men dom parametrarna är man ju ändå intresserad av vid produktion och finns redan stöd för.
Med andra ord så blir det 2 extra mätare men minimal förändring av programvaran.
Jag tycker det är lite synd att nu efter 3 år med en korrekt databas inte kan få korrekta värden längre. Detta påverkar inte bara den totala elen utan även värme och hushålls el.

Med vänlig hälsning JAER
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2015-08-28 18:11 »

Den lösning som diskuterats tidigare är att installera en elmätare mellan energibolagets mätare och säkringarna i huset som mäter husets förbrukning och kalla den för el total. (Samma som Kjell tar upp ovan om jag förstår rätt.) Skulle inte det kunna fungera för dig?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jaer
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2015-08-31 10:23 »

Nja, jag med flera, har flera parallella undercentraler i huset och då krävs det att man har en mätare för varje undercentral som sen ska adderas till EL Total. Då blir det ändå en förändring av programvaran kan jag tänka, eller finns det möjlighet att addera EL Total?

Med vänlig hälsning
Janne
 
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!