E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 03:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Trasig givare...?  (läst 11413 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« skrivet: 2015-08-07 06:15 »

Har jag spöken i mitt nät Va?

Vad kan ha hänt. Detta är från logger #1 har fungerat klockrent fram till att jag flyttade en givare(egen kabel) till logger #2.
Källargivare sitter på en egen kabel till loggern och den är helt orörd, inga felkoder eller larm från loggern

Positivt: slipper iaf hålen i grafen för temp/fuktgivaren Glad
« Senast ändrad: 2015-08-07 10:09 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015-08-08 09:34 »

Vet inte vad det beror på, men om du flyttar en givare från en logger till en annan så måste du radera givaren från första loggern, annars letar den förgäves efter den hela tiden, kanske det som gör att det spökar.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2015-08-08 13:50 »

Nä, det tror inte jag... Glad, raderat minnet har jag gjort, och raderat "griniga" givare...den enda datat jag tappat är från utegivaren...

Denna givare har alltid varit kopplad till logger#1 (kanal1) det var en (den givaren som jag tror var defekt) annan givare som flyttades.
Hur kommer det sig att den låser fukt/temp givrna på ett värde (kanal 2) och givaren på övervånigen (kanal1) fortsätter att samla in värde?
Utegiveran är helt opåverkad. Rullande ögon (ironi)

Kan det vara något knas med kopplingarna i databasen, med tanke på att utegivaren blev raderad och all data försvann? den är ju i detta sammanhang helt fräsch?!

« Senast ändrad: 2015-08-08 13:57 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015-08-08 13:54 »

Låst värde i loggersoft betyder att den inte kan läsa data från den givaren.
Provat anpassa med ett 100 ohms motstånd på dataingången?
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2015-08-08 13:59 »

Hur kan en missmatching låsa alla givare utom en?
Har provat ett motstånd. ingen skillnad. (LoggerSoft tittade jag inte på, endast e-logger)
Dels på busen som helhet och ett motstånd vid givaren....(inte samtidigt)
« Senast ändrad: 2015-08-08 14:04 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2015-08-09 18:11 »

Hur ser det ut i LoggerSoft?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2015-08-11 11:01 »

Jag vet inte för jag har kopplat bort givaren..... byt mot en som jag hade liggande.
loggern hittar samtliga givare och de andra tre som finns på kanal1 men det kommer ingen data fram till e-logger Alla andra givare rapporter så fint  Leende (smiley)
Startat om logger G3 error duttar vidare, uppdaterar givarna i e-logger hittar två av tre uppdaterar ytterligare en alla givare finns Cheesy låter det hela vara.
Efter en halv dag så rapporterar e-logger i kommentars kolumnen när givarna tappades (tot 5 st*), dock inga larm från logger2020.

Med utebliven data* (grafen ser ut som morsekod, båda loggrarna, inte alla givare) så börjar jag misstänka mina hemmagjorda patchkablar och glapp i plinten. Innan satt det 6 kablar och Kontakteringen för silikon kabeln.
Nu finns bara två EKKX och kabeln som ingick i startpaketet för utegivren.

Men nu orkar ja inte pula med detta ska bygga mig en altan och balkong, återkommer när det fungerar.
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2015-09-24 21:08 »

Balkong klar,
... logger #1 (utegivare har fungerat sedan start)
Givarlistan uppdaterad (3 bortkopplade), översikten har inte uppdaterats med aktuella värden sedan augusti. utegivaren finns i givarlistan med ID.(?)
Endast 1 givare kan inte identifieras som sagt saknas på översikts bilden
Då kan det inte vara kabelfel, impedansfel eller nätagg´s fel.
Fuktgivarna fungerar som de ska. med vilken minimispänning fungerar tempgivarna (5V) 
« Senast ändrad: 2015-09-24 21:23 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2015-09-25 08:59 »

Temperaturgivarna fungerar nedåt 3V. Men pass på så du inte har nån överbelasning på 5V, där sitter en säkring som slår av periodvis om strömmen blir för hög. Ett annat tänkbart problem är om nätet har en ogynnsam uppbyggnad med flera lika långa kabelsegment så det bildas reflexer.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2015-09-25 10:46 »

Svårt att undvika kabellängder som är lika, jag har fyra givare som sitter på en acktank. Hur lösa?
Separata kabler, två stjärnnät, ett stjärnnät?

För att undvika tidsmissar/kollisioner i kommunikationen vilken diff i längder pratar vi om då 30cm, 1m...?
Kan loggrarna störa varandra?

Vilken typ av kabel är att föredra fram till givare? ringledning, modulent, 4-ledare (tvinnade), TP skärmad/oskärmad?

« Senast ändrad: 2015-09-25 10:55 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!