E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-18 09:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Långa kablar  (läst 7844 gånger)
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« skrivet: 2015-07-15 23:30 »

Hej, håller på med en ombyggnad och första steget har varit att flytta  elmätaren till en maskinhall, ca 50 m från loggern. Pannan kommer även stå där om ett halvår.

Någon som har erfarenhet att köra med kabel för elmätaren och senare också 3 tråds givarna. Har massor med Nätverks kabel Kat 5 , oroligt att arean är ganska liten, men det är många kabelpar. Räknar med att köra signaler dels från Dallas givare och men också från pulssignal på elmätaren.

Kan ev flytta Loggern till maskinhallen men avståndet blir ändå långt för Dallas givarna.

tacksam för andras erfarenheter.

MVH Lars
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2015-07-16 17:12 »

När det gäller elmätare så är det problem som kan uppstå vid långa kabellängder störkänslighet vid optisk avläsning av blinkande dioder som är kopplade till loggerns interna el/pulsingångar. Det finns då två möjliga lösningar. (1) Antingen att en istället för att använda en lång kabel mellan optisk avläsarsensor och logger övergår till att läsa av den blinkande  lysdioden med en pulsmodul, varvid signalen går digitalt via givarbussen och då inte längre är störkänslig på samma sätt. (2) Eller att en övergår till att koppla in sig på S0-utgången på elmätaren iställe för optisk avläsning samt minskar känsligheten på pulsingången med ett motstånd.

När det gäller givare på sensorbussen så blir det kinkigare hur förgreningar placeras vid långa kabellängder. Undvik särskilt nät med "stjärn"-förgreningar där varje förgrening är lika lång, det kan leda till reflexer så svåra att nätet fungerar opålitligt eller inte alls. Det en får göra vid eventuella problem är att koppla bort segment för segment tills nätet börjar fungera och utifrån det tänka om. Så löd inte ihop alla skarvar på ett otestat nät utan använd sockerbitar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015-07-17 08:52 »

Jag skulle inte rekommendera cat5-kablar där man kopplar in pulser på två ledare och givare eller moduler på tre andra ledare, det fungerade i alla fall inte när jag testade, blev störningar på pulsingången från datatrafiken från givare/moduler.
Dra två separata kablar.
Det längsta jag testat pulsingångarna själv är på 100 meter kabel kopplat till pulsutgång på en elmätare, och det fungerade fint.
Loggat

Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2015-07-20 20:57 »

Hej, intressant, jag menar det funkar ju på data trafik. Men jag tror dej, hade bara 100m Cat 5 kabel över.

Du tror inte att om man parar 2+2 för elmätarpulsen och 2+2 för Dallas att det skulle funka, dom är ju ändå par-tvistate för att minska störningar. Hur gjorde du när det inte funkade?

Ska jag dra 2 kablar, jag har ju 100 meter och avståndet är 45m.

All erfarenhet uppskattas...

MVH Lars
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2015-07-20 21:13 »

Hej Rickard & Andreas,

Låt mej omformulera frågan, Jag har planer på 4-6 Dallas givare och en PT1000 (Rökgaser) och en elmätare i det nya pannrummet (45-50 meter från loggern).
Idag (förepannflytt) har jag allt för att köra mot Loggern, en Sunlogger och modulen för PT1000 givaren.
Förslag på kabel och placering av logger, kommer fortfarande behöva logga 4-6 temperaturer lokalt (i gamla pannrummet).

Idag kör jag trådlöst till en mobil router.

Är det kanske bättre att köra 4- 6 Dallas i Cat 5 kabel till det nya pannrummet och bara utöka det trådlösa nätets räckvidd.

MVH Lars
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015-07-21 07:21 »

Som sagt, elmätarens pulser skulle jag inte rekommendera dig att dra i samma kabel som något annat, pulsingångarna är väldigt känsliga för spänningsvariatoner på ingången.
Expansionmoduler och dallasgivare kan nog fungera mot separata ingångar via samma kabel, och skulle det inte fungera kan du alltid koppla om dallasgivarna för parasite power och köra dem på ingång 2 på loggern tillsammans med modulen.
Förstår inte riktigt hur du har dina saker placerade idag, och vilka ändringar du tänkt dig.
En ritning är alltid lättare att förstå...
Men ett alternativ vore ju att flytta loggern och dra ethernetkabel mellan logger och router iställer, men fattar jag rätt så måste du även då ha en kabel till för givartrafik?
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!